Artisan mathematics: the know-how in house buildings

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wegner, Alexandre
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Cláudio José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13672
Resumo: In this article, we present considerations related to the artisan mathematics of a group of construction workers who collaborated in the production of empirical material in a doctoral dissertation defended by the first author in October 2020. The Discursive Textual Analyze by Moraes and Galiazzi (2016) is the methodology used for data production. In this text, we address the question: How does artisan mathematics contribute to know-how in house buildings? In line with this problem, we outline the objectives: to discuss the know-how of artisan mathematics with a group of construction workers and to explain part of the craftsmanship in the technique of their mathematical know-how. We interpret three situations highlighted by the artisans: the use of stones to mark the roof trusses, the projection of wood for perfect fitting points, and the chamfering of a wall when the terrain is sloping. In the results, we reaffirm this mathematics through social approximations, imagination, and hand techniques.
id UFPA-7_1e1ac3fb85585a42775bae7cb32d158d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13672
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Artisan mathematics: the know-how in house buildingsMatemática artesanal: o saber fazer na construção de casasEducation; ethnomathematics; math; artesian practicesEducação; etnomatemática; matemática; práticas artesãsIn this article, we present considerations related to the artisan mathematics of a group of construction workers who collaborated in the production of empirical material in a doctoral dissertation defended by the first author in October 2020. The Discursive Textual Analyze by Moraes and Galiazzi (2016) is the methodology used for data production. In this text, we address the question: How does artisan mathematics contribute to know-how in house buildings? In line with this problem, we outline the objectives: to discuss the know-how of artisan mathematics with a group of construction workers and to explain part of the craftsmanship in the technique of their mathematical know-how. We interpret three situations highlighted by the artisans: the use of stones to mark the roof trusses, the projection of wood for perfect fitting points, and the chamfering of a wall when the terrain is sloping. In the results, we reaffirm this mathematics through social approximations, imagination, and hand techniques.No presente artigo, apresentamos considerações relacionadas à matemática artesanal de um grupo de pedreiros, colaboradores na produção do material empírico numa tese de doutorado, defendida pelo primeiro autor em outubro de 2020. A Análise Textual Discursiva de Moraes e Galiazzi (2016) é a metodologia para a produção de dados. Neste texto, trabalhamos a questão: Como a matemática artesanal resulta em saber fazer na construção de casas? Na esteira dessa problemática, alinhamos os objetivos: discutir o saber fazer matemática com um grupo de pedreiros artesanais; explicar parte da artesania na técnica do saber fazer matemática desses pedreiros. Interpretamos três situações elencadas pelos artesãos, pedras para demarcar as tesouras dos telhados, projeção das madeiras para encaixe perfeito dos pontos e o chanfrado de um muro quando o terreno está em aclive. Nos resultados, reafirmamos essa matemática através de aproximações sociais, imaginação e técnica das mãos.Universidade Federal do ParáWegner, AlexandreOliveira, Cláudio José de2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1367210.18542/amazrecm.v19i42.13672Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 118-133Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 118-1332317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13672/10335/*ref*/BATISTA, A. N. S.; OLIVEIRA, G. P.; PEREIRA, A. C. C. Um levantamento de documentos que tratam sobre instrumentos matemáticos: uma possível articulação entre a tecnologia do passado e os saberes docentes. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 39, p. 217-233, 2021./*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação matemática: Da teoria à prática. Campinas, SP: Papirus, 1996./*ref*/D’AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001./*ref*/FERNÁNDEZ, E. L. Etnomatemática e Educação. In G. KNIJNIK, F. WANDERER, & C. J. OLIVEIRA, (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores (p.124-138). Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2010./*ref*/JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista Narrativa. In M. W. Bauer, & G. Gaskell, (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (p.90-113). Petrópolis: Vozes, 2010./*ref*/LARROSA, J. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1999./*ref*/LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018./*ref*/MISTRAL, G. Del ofício. Valparaíso: Editorial UV, 2017./*ref*/MORAES, R.; Galiazzi, M. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016./*ref*/SENNETT, R. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009./*ref*/SILVA, D. P.; FILHO, J. S. G.; BRANDEMBERG, J. C. A praxeologia da regra de três algebrizada e a proposição cinco do Liber Quadratorum. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 35, p. 61-73, 2020./*ref*/SOUSA, M. G. S.; CABRAL, C. L. O. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, 33 (2), 149-158, 2015. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/149. Acesso em: 13 janeiro 2020./*ref*/WEGNER, A. Saberes matemáticos produzidos na construção de casas. Tese de Doutorado em Educação. Santa Cruz do Sul: Universidade de Santa Cruz do Sul, 2020. Disponível em: https:repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/2946. Acesso em: 06 dezembro 2022./*ref*/ZUIN, E. S. L. Propostas para o ensino do sistema métrico no Pará pelas mãos de Tito Cardoso de Oliveira. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 36, p. 142-158, 2020.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13672Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Artisan mathematics: the know-how in house buildings
Matemática artesanal: o saber fazer na construção de casas
title Artisan mathematics: the know-how in house buildings
spellingShingle Artisan mathematics: the know-how in house buildings
Wegner, Alexandre
Education; ethnomathematics; math; artesian practices
Educação; etnomatemática; matemática; práticas artesãs
title_short Artisan mathematics: the know-how in house buildings
title_full Artisan mathematics: the know-how in house buildings
title_fullStr Artisan mathematics: the know-how in house buildings
title_full_unstemmed Artisan mathematics: the know-how in house buildings
title_sort Artisan mathematics: the know-how in house buildings
author Wegner, Alexandre
author_facet Wegner, Alexandre
Oliveira, Cláudio José de
author_role author
author2 Oliveira, Cláudio José de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Wegner, Alexandre
Oliveira, Cláudio José de
dc.subject.por.fl_str_mv Education; ethnomathematics; math; artesian practices
Educação; etnomatemática; matemática; práticas artesãs
topic Education; ethnomathematics; math; artesian practices
Educação; etnomatemática; matemática; práticas artesãs
description In this article, we present considerations related to the artisan mathematics of a group of construction workers who collaborated in the production of empirical material in a doctoral dissertation defended by the first author in October 2020. The Discursive Textual Analyze by Moraes and Galiazzi (2016) is the methodology used for data production. In this text, we address the question: How does artisan mathematics contribute to know-how in house buildings? In line with this problem, we outline the objectives: to discuss the know-how of artisan mathematics with a group of construction workers and to explain part of the craftsmanship in the technique of their mathematical know-how. We interpret three situations highlighted by the artisans: the use of stones to mark the roof trusses, the projection of wood for perfect fitting points, and the chamfering of a wall when the terrain is sloping. In the results, we reaffirm this mathematics through social approximations, imagination, and hand techniques.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-28
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13672
10.18542/amazrecm.v19i42.13672
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13672
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v19i42.13672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13672/10335
/*ref*/BATISTA, A. N. S.; OLIVEIRA, G. P.; PEREIRA, A. C. C. Um levantamento de documentos que tratam sobre instrumentos matemáticos: uma possível articulação entre a tecnologia do passado e os saberes docentes. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 39, p. 217-233, 2021.
/*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação matemática: Da teoria à prática. Campinas, SP: Papirus, 1996.
/*ref*/D’AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
/*ref*/FERNÁNDEZ, E. L. Etnomatemática e Educação. In G. KNIJNIK, F. WANDERER, & C. J. OLIVEIRA, (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores (p.124-138). Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2010.
/*ref*/JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista Narrativa. In M. W. Bauer, & G. Gaskell, (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (p.90-113). Petrópolis: Vozes, 2010.
/*ref*/LARROSA, J. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
/*ref*/LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
/*ref*/MISTRAL, G. Del ofício. Valparaíso: Editorial UV, 2017.
/*ref*/MORAES, R.; Galiazzi, M. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
/*ref*/SENNETT, R. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.
/*ref*/SILVA, D. P.; FILHO, J. S. G.; BRANDEMBERG, J. C. A praxeologia da regra de três algebrizada e a proposição cinco do Liber Quadratorum. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 35, p. 61-73, 2020.
/*ref*/SOUSA, M. G. S.; CABRAL, C. L. O. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, 33 (2), 149-158, 2015. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/149. Acesso em: 13 janeiro 2020.
/*ref*/WEGNER, A. Saberes matemáticos produzidos na construção de casas. Tese de Doutorado em Educação. Santa Cruz do Sul: Universidade de Santa Cruz do Sul, 2020. Disponível em: https:repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/2946. Acesso em: 06 dezembro 2022.
/*ref*/ZUIN, E. S. L. Propostas para o ensino do sistema métrico no Pará pelas mãos de Tito Cardoso de Oliveira. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 36, p. 142-158, 2020.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 118-133
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 118-133
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068753060495360