Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3194 |
Resumo: | This research had as objective to analyze the use of the STS approach departing from the development of interdisciplinary islands of rationality (IIR) with natural science licentiateship students in the city of Breves, in Marajó Island (PA). This course emphasizes the knowledge from Chemistry, Physics, Biology and Geoscience. The research was developed in the discipline "Teacher Practice for the Teaching of Science: Education in Science and Technology", which culminated with the construction of a IIR. For this analysis, besides the development of IIR, a questionnaire was applied to identify prior knowledge. The analysis was performed from the products of IIR, responses from questionnaires and from observations of the researcher in the context of an action research. It was concluded that the use of the STS approach, departing from IRR, contributes to make evident the relation between scientific knowledge and everyday life. |
id |
UFPA-7_20dc8a4f2073183013f7561a5ff9d396 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3194 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, BrazilIlhas interdisciplinares de racionalidade no ensino de ciências: uma experiência didática no PARFOR na Ilha do Marajó, Pará, BrasilSTS; interdisciplinary islands of rationality; science teachingCTS; ilhas iterdisciplinares de racionalidade; ensino de ciênciasThis research had as objective to analyze the use of the STS approach departing from the development of interdisciplinary islands of rationality (IIR) with natural science licentiateship students in the city of Breves, in Marajó Island (PA). This course emphasizes the knowledge from Chemistry, Physics, Biology and Geoscience. The research was developed in the discipline "Teacher Practice for the Teaching of Science: Education in Science and Technology", which culminated with the construction of a IIR. For this analysis, besides the development of IIR, a questionnaire was applied to identify prior knowledge. The analysis was performed from the products of IIR, responses from questionnaires and from observations of the researcher in the context of an action research. It was concluded that the use of the STS approach, departing from IRR, contributes to make evident the relation between scientific knowledge and everyday life.A pesquisa teve como objetivo analisar o uso da abordagem CTS a partir do desenvolvimento de Ilhas Interdisciplinares de Racionalidade (IIR) com alunos de Licenciatura em Ciências Naturais, na cidade de Breves, Ilha do Marajó (PA). Este curso enfatiza conhecimentos de Química, Física, Biologia e Geociências. A pesquisa foi desenvolvida na disciplina “Prática Docente para o Ensino de Ciências: Educação em Ciências e Tecnologia”, culminando com a construção de uma IIR. Para esta análise, além do desenvolvimento da IIR, aplicou-se um questionário para identificação de conhecimentos prévios. A análise foi realizada a partir dos produtos da IIR, das respostas aos questionários e das observações do pesquisador no contexto de uma pesquisa-ação. Conclui-se que o uso da abordagem CTS, a partir de IIR, contribui para evidenciar a relação entre os conhecimentos científicos e o cotidiano.Universidade Federal do ParáTrindade Souza, Jorge Raimundo daValente, José Alexandre da SilvaAlmeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro deBrito, Licurgo Peixoto de2016-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/319410.18542/amazrecm.v12i24.3194Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 24 (2016); 85-98Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 24 (2016); 85-982317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3194/3741/*ref*/BRITO, L.P.; GOMES, N.F. O ensino de física através de temas no atual cenário do ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), 6, 2007, Florianópolis-SC. Anais..., Florianópolis-SC Florianópolis-SC: ABRAPEC, 2007./*ref*/CARLETTO, M.R; PINHEIRO, N.A.M. Subsídios para uma prática pedagógica transformadora: contribuições do enfoque CTS. Investigações em Ensino de Ciências – V15(3), p. 507-525, 2010./*ref*/FOUREZ, G. Alfabetización Científica Y Tecnológica: Acerca de lãs finalidades de la ensenanza de lãs ciências. Buenos Aires, Argentina. Ediciones Colihue, 1997. 249 p./*ref*/GIL, A. C. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2010./*ref*/LIMA, A.C.C.V.; PALHETA, F.C.; DIAS, L.S.; PINHEIRO, S. C. V. Ciências na Amazônia: o viver e o saber do povo das águas. Belém: NPADC / UFPA, 2006./*ref*/NEHRING, C.M.; SILVA, C.C.; TRINDADE, J.A.O.; PIETROCOLA, M.; LEITE, R.C.M.; PINHEIRO, T.F. As ilhas de racionalidade e o saber significativo: o ensino de ciências através de Projetos. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n.1, p. 1-18, março, 2002./*ref*/PIETROCOLA, M. O. Construção e realidade: o realismo científico de Mário Bunge e o ensino de ciências através de modelos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.4, n.3, p. 213-227, dezembro. 1999./*ref*/PINHEIRO, T.F.; PINHO-ALVES, J. Ilhas de racionalidade: experiências interdisciplinares na segunda série do ensino médio. In: Encontro Ibero-Americano de coletivos escolares e redes de professores que fazem investigação na sua escola, 4, 2005, Lajeado (RS). Anais... Lajeado (RS): 2005./*ref*/RICARDO, E.C. Educação CTSA: obstáculos e possibilidades para sua implementação no contexto escolar. Ciência & Ensino, v.1, especial, nov. 2007./*ref*/RICARDO, E. C.; CUSTÓDIO, J. F.; REZENDE JUNIOR, M.F.; ALVES FILHO, J.P. A Abordagem CTS e a Alfabetização Científica e Tecnológica: conflitos e aproximações. In: Seminário Ibérico CTS no Ensino das Ciências, 2004, 3 Aveiro. Anais..., 2004./*ref*/SANTOS, W.L.P. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W.L.P.; AULER, D. (Org.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. Cap. 1, p. 21-48./*ref*/SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, v.7, n.1, p.95-111, 2001./*ref*/SANTOS, W.L.P.; SCHNETZLER, R.P. Função social: O que significa ensino de Química para formar o cidadão? Química Nova na Escola, n. 4, novembro, 1996./*ref*/SIQUEIRA, Josiane Bernz; GAERTNER, Rosinéte. Ilhas interdisciplinares de racionalidade: conceito de proporcionalidade na compreensão de informações contidas em rótulos alimentícios. Simpósio Nacional de Ensino e Ciência e Tecnologia (SINECT), 4, 2014, Ponta Grossa (PR). Anais... Ponta Grossa (PR): SINECT, 2014./*ref*/SOUSA, R.G. Desafios, potencialidades e compromissos de uma experiência pedagógica para a formação cidadã: Prática CTS construída a partir de uma Ilha Interdisciplinar de Racionalidade sobre reciclagem do lixo urbano. 2007. 196f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará. Belém, 2007./*ref*/THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 15 ed. São Paulo: Cortez, 2007./*ref*/VAITSMAN, E.P.; VAITSMAN, D.S. Química & meio ambiente. Rio de janeiro: Interciência, 2006.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:33Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3194Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:33Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil Ilhas interdisciplinares de racionalidade no ensino de ciências: uma experiência didática no PARFOR na Ilha do Marajó, Pará, Brasil |
title |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil |
spellingShingle |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil Trindade Souza, Jorge Raimundo da STS; interdisciplinary islands of rationality; science teaching CTS; ilhas iterdisciplinares de racionalidade; ensino de ciências |
title_short |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil |
title_full |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil |
title_fullStr |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil |
title_sort |
Interdisciplinary islands of rationality in science teaching: a teaching experience in PARFOR Marajó Island, Pará, Brazil |
author |
Trindade Souza, Jorge Raimundo da |
author_facet |
Trindade Souza, Jorge Raimundo da Valente, José Alexandre da Silva Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de Brito, Licurgo Peixoto de |
author_role |
author |
author2 |
Valente, José Alexandre da Silva Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de Brito, Licurgo Peixoto de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade Souza, Jorge Raimundo da Valente, José Alexandre da Silva Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de Brito, Licurgo Peixoto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
STS; interdisciplinary islands of rationality; science teaching CTS; ilhas iterdisciplinares de racionalidade; ensino de ciências |
topic |
STS; interdisciplinary islands of rationality; science teaching CTS; ilhas iterdisciplinares de racionalidade; ensino de ciências |
description |
This research had as objective to analyze the use of the STS approach departing from the development of interdisciplinary islands of rationality (IIR) with natural science licentiateship students in the city of Breves, in Marajó Island (PA). This course emphasizes the knowledge from Chemistry, Physics, Biology and Geoscience. The research was developed in the discipline "Teacher Practice for the Teaching of Science: Education in Science and Technology", which culminated with the construction of a IIR. For this analysis, besides the development of IIR, a questionnaire was applied to identify prior knowledge. The analysis was performed from the products of IIR, responses from questionnaires and from observations of the researcher in the context of an action research. It was concluded that the use of the STS approach, departing from IRR, contributes to make evident the relation between scientific knowledge and everyday life. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3194 10.18542/amazrecm.v12i24.3194 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3194 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v12i24.3194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3194/3741 /*ref*/BRITO, L.P.; GOMES, N.F. O ensino de física através de temas no atual cenário do ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), 6, 2007, Florianópolis-SC. Anais..., Florianópolis-SC Florianópolis-SC: ABRAPEC, 2007. /*ref*/CARLETTO, M.R; PINHEIRO, N.A.M. Subsídios para uma prática pedagógica transformadora: contribuições do enfoque CTS. Investigações em Ensino de Ciências – V15(3), p. 507-525, 2010. /*ref*/FOUREZ, G. Alfabetización Científica Y Tecnológica: Acerca de lãs finalidades de la ensenanza de lãs ciências. Buenos Aires, Argentina. Ediciones Colihue, 1997. 249 p. /*ref*/GIL, A. C. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2010. /*ref*/LIMA, A.C.C.V.; PALHETA, F.C.; DIAS, L.S.; PINHEIRO, S. C. V. Ciências na Amazônia: o viver e o saber do povo das águas. Belém: NPADC / UFPA, 2006. /*ref*/NEHRING, C.M.; SILVA, C.C.; TRINDADE, J.A.O.; PIETROCOLA, M.; LEITE, R.C.M.; PINHEIRO, T.F. As ilhas de racionalidade e o saber significativo: o ensino de ciências através de Projetos. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n.1, p. 1-18, março, 2002. /*ref*/PIETROCOLA, M. O. Construção e realidade: o realismo científico de Mário Bunge e o ensino de ciências através de modelos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.4, n.3, p. 213-227, dezembro. 1999. /*ref*/PINHEIRO, T.F.; PINHO-ALVES, J. Ilhas de racionalidade: experiências interdisciplinares na segunda série do ensino médio. In: Encontro Ibero-Americano de coletivos escolares e redes de professores que fazem investigação na sua escola, 4, 2005, Lajeado (RS). Anais... Lajeado (RS): 2005. /*ref*/RICARDO, E.C. Educação CTSA: obstáculos e possibilidades para sua implementação no contexto escolar. Ciência & Ensino, v.1, especial, nov. 2007. /*ref*/RICARDO, E. C.; CUSTÓDIO, J. F.; REZENDE JUNIOR, M.F.; ALVES FILHO, J.P. A Abordagem CTS e a Alfabetização Científica e Tecnológica: conflitos e aproximações. In: Seminário Ibérico CTS no Ensino das Ciências, 2004, 3 Aveiro. Anais..., 2004. /*ref*/SANTOS, W.L.P. Significados da educação científica com enfoque CTS. In: SANTOS, W.L.P.; AULER, D. (Org.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. Cap. 1, p. 21-48. /*ref*/SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, v.7, n.1, p.95-111, 2001. /*ref*/SANTOS, W.L.P.; SCHNETZLER, R.P. Função social: O que significa ensino de Química para formar o cidadão? Química Nova na Escola, n. 4, novembro, 1996. /*ref*/SIQUEIRA, Josiane Bernz; GAERTNER, Rosinéte. Ilhas interdisciplinares de racionalidade: conceito de proporcionalidade na compreensão de informações contidas em rótulos alimentícios. Simpósio Nacional de Ensino e Ciência e Tecnologia (SINECT), 4, 2014, Ponta Grossa (PR). Anais... Ponta Grossa (PR): SINECT, 2014. /*ref*/SOUSA, R.G. Desafios, potencialidades e compromissos de uma experiência pedagógica para a formação cidadã: Prática CTS construída a partir de uma Ilha Interdisciplinar de Racionalidade sobre reciclagem do lixo urbano. 2007. 196f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará. Belém, 2007. /*ref*/THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 15 ed. São Paulo: Cortez, 2007. /*ref*/VAITSMAN, E.P.; VAITSMAN, D.S. Química & meio ambiente. Rio de janeiro: Interciência, 2006. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 24 (2016); 85-98 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 24 (2016); 85-98 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068756322615296 |