Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2535 |
Resumo: | This study analyzed the participatory dimension in two environmental projects that were carried out in a popular district of Bauru, São Paulo, Brazil. For the analysis of environmental projects, given the diversity of concepts and theoretical and practical environmental education approaches contained therein, we chose inserted theoretical foundation in established aspect as critical environmental education. Thus, the analysis and interpretation of delimited projects had the objective of contributing to the participatory dimension of environmental education process, seeking to further reflection on some of its principles from the perspective of critical environmental education. |
id |
UFPA-7_24d90bc847d848c71a061753dccd6064 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2535 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, BrazilAnálise do processo participativo em projetos ambientais desenvolvidos em um bairro de Bauru/SPenvironmental projects; participatory process; environmental educationprojetos ambientais; processo participativo; educação ambientalThis study analyzed the participatory dimension in two environmental projects that were carried out in a popular district of Bauru, São Paulo, Brazil. For the analysis of environmental projects, given the diversity of concepts and theoretical and practical environmental education approaches contained therein, we chose inserted theoretical foundation in established aspect as critical environmental education. Thus, the analysis and interpretation of delimited projects had the objective of contributing to the participatory dimension of environmental education process, seeking to further reflection on some of its principles from the perspective of critical environmental education.Este trabalho buscou analisar a dimensão participativa em dois projetos ambientais que foram realizados em um bairro popular de Bauru/SP. Para a análise dos projetos ambientais, diante da diversidade de concepções e abordagens teórico-práticas de educação ambiental neles existentes, optamos pela fundamentação teórica inserida na vertente estabelecida como educação ambiental crítica. Assim, a análise e interpretação dos projetos delimitados tiveram o objetivo de contribuir para a dimensão participativa do processo educativo ambiental, buscando o aprofundamento da reflexão sobre alguns de seus princípios na perspectiva da educação ambiental crítica.Universidade Federal do ParáTeixeira, Lucas AndréAgudo, Marcela de MoraesTalamoni, Jandira Liria Biscalquini2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/253510.18542/amazrecm.v12i23.2535Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 70-84Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 70-842317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2535/2763/*ref*/ALMEIDA, I. P. (Re)colorir o presente pela aquarela da memória ambiental: pesquisa ação participativa em um bairro de Bauru. 2005. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2005./*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979./*ref*/BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1991./*ref*/DEMO, P. Pesquisa Participante: usos e abusos. IN: TOZONI-REIS, M. F. de C. (Org.) A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007, p. 57-81./*ref*/GRÜN, M. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 11ª Ed, Campinas: Papirus, 2007./*ref*/JANKE, N. Pesquisa-ação-participativa: compartilhando conhecimentos. 2005. 128f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2005./*ref*/LÉVY-STRAUSS, C. Aula Inaugural. In: ZALUAR, A. (org.) Desvendando Máscaras Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975, p. 211-244./*ref*/LOUREIRO, C. F. B. Pesquisa-ação participante e educação ambiental: uma abordagem dialética e emancipatória. In: TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007./*ref*/LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004./*ref*/LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986./*ref*/SAVIANI, D. Escola e democracia. 38ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2006./*ref*/SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Critica. Campinas: Autores Associados, 2005./*ref*/TOZONI-REIS, M. F. C. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO. C.F.B. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007a, p. 177-221./*ref*/TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa-ação-participativa e a educação ambiental: uma parceria construída pela identificação teórica e metodológica. In: TOZONI-REIS, M.F.C. A pesquisa ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007b, p. 121-161./*ref*/TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. (Orgs). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006./*ref*/VIEZZER, M. L. Pesquisa-ação-participante (PAP): origens e avanços. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. (Coord.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p.277-294.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:31Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2535Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:31Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil Análise do processo participativo em projetos ambientais desenvolvidos em um bairro de Bauru/SP |
title |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil |
spellingShingle |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil Teixeira, Lucas André environmental projects; participatory process; environmental education projetos ambientais; processo participativo; educação ambiental |
title_short |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil |
title_full |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil |
title_fullStr |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil |
title_full_unstemmed |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil |
title_sort |
Analysis of the participatory process in environmental projects in a district of Bauru, São Paulo, Brazil |
author |
Teixeira, Lucas André |
author_facet |
Teixeira, Lucas André Agudo, Marcela de Moraes Talamoni, Jandira Liria Biscalquini |
author_role |
author |
author2 |
Agudo, Marcela de Moraes Talamoni, Jandira Liria Biscalquini |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Lucas André Agudo, Marcela de Moraes Talamoni, Jandira Liria Biscalquini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
environmental projects; participatory process; environmental education projetos ambientais; processo participativo; educação ambiental |
topic |
environmental projects; participatory process; environmental education projetos ambientais; processo participativo; educação ambiental |
description |
This study analyzed the participatory dimension in two environmental projects that were carried out in a popular district of Bauru, São Paulo, Brazil. For the analysis of environmental projects, given the diversity of concepts and theoretical and practical environmental education approaches contained therein, we chose inserted theoretical foundation in established aspect as critical environmental education. Thus, the analysis and interpretation of delimited projects had the objective of contributing to the participatory dimension of environmental education process, seeking to further reflection on some of its principles from the perspective of critical environmental education. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2535 10.18542/amazrecm.v12i23.2535 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2535 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v12i23.2535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2535/2763 /*ref*/ALMEIDA, I. P. (Re)colorir o presente pela aquarela da memória ambiental: pesquisa ação participativa em um bairro de Bauru. 2005. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2005. /*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979. /*ref*/BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1991. /*ref*/DEMO, P. Pesquisa Participante: usos e abusos. IN: TOZONI-REIS, M. F. de C. (Org.) A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007, p. 57-81. /*ref*/GRÜN, M. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 11ª Ed, Campinas: Papirus, 2007. /*ref*/JANKE, N. Pesquisa-ação-participativa: compartilhando conhecimentos. 2005. 128f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2005. /*ref*/LÉVY-STRAUSS, C. Aula Inaugural. In: ZALUAR, A. (org.) Desvendando Máscaras Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975, p. 211-244. /*ref*/LOUREIRO, C. F. B. Pesquisa-ação participante e educação ambiental: uma abordagem dialética e emancipatória. In: TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007. /*ref*/LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004. /*ref*/LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986. /*ref*/SAVIANI, D. Escola e democracia. 38ª Ed. Campinas: Autores Associados, 2006. /*ref*/SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Critica. Campinas: Autores Associados, 2005. /*ref*/TOZONI-REIS, M. F. C. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO. C.F.B. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007a, p. 177-221. /*ref*/TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa-ação-participativa e a educação ambiental: uma parceria construída pela identificação teórica e metodológica. In: TOZONI-REIS, M.F.C. A pesquisa ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume; Fapesp; Botucatu: Fundibio, 2007b, p. 121-161. /*ref*/TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. (Orgs). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006. /*ref*/VIEZZER, M. L. Pesquisa-ação-participante (PAP): origens e avanços. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. (Coord.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p.277-294. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 70-84 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 70-84 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465145841156096 |