Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560 |
Resumo: | In this paper, we showed results of a study about student essays at a private College, containing records presentations in planned regions. The activities were worked out under the theory of semioptics presentation records (DUVAL, 1995; 2007) and required from the students the treatment set as well as the conversion of figures records the tasks had three stages: the first and second stages were of limited regions by four-sided and from the choice of one the four-sided angles in particular, a rectangle to ramp up subfigures and find algorisms that would allow to calculate their respective areas. In the third stage situations were proposed relating conversion and figures records treatment in order for to investigate students possible obstacles to work with figures records. The results signal to inconsistency of plain geometry basic concepts and difficulties to deal with geometry figures conversion, as well as to find algorisms that allow them to calculate areas of built subfigures. |
id |
UFPA-7_28a6f10da6ab20305e8093e13931abc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2560 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometricExplorando Registros Figurais: implicações para o desenvolvimento do pensamento geométricoSubfigures building; figures records conversation; areas calculatingconstrução de subfiguras; conversão de registros figurais; cálculo de áreasIn this paper, we showed results of a study about student essays at a private College, containing records presentations in planned regions. The activities were worked out under the theory of semioptics presentation records (DUVAL, 1995; 2007) and required from the students the treatment set as well as the conversion of figures records the tasks had three stages: the first and second stages were of limited regions by four-sided and from the choice of one the four-sided angles in particular, a rectangle to ramp up subfigures and find algorisms that would allow to calculate their respective areas. In the third stage situations were proposed relating conversion and figures records treatment in order for to investigate students possible obstacles to work with figures records. The results signal to inconsistency of plain geometry basic concepts and difficulties to deal with geometry figures conversion, as well as to find algorisms that allow them to calculate areas of built subfigures.Neste artigo, apresentamos os resultados de um estudo sobre as produções de alunos de uma Universidade Particular, envolvendo representações de registros em regiões do plano. As atividades foram elaboradas à luz da teoria dos registros de representação semiótica (DUVAL,1995; 2007) e requeriam do acadêmico o estabelecimento de tratamento e conversão entre registros figurais. As tarefas foram aplicadas em três etapas: a primeira e a segunda etapas constaram da construção de regiões delimitadas por quadriláteros e, a partir da escolha de um dos quadriláteros, em particular, um retângulo, construir subfiguras e encontrar algoritmos que permitissem calcular suas respectivas áreas. Na terceira etapa, foram propostas situações relacionando conversão e tratamento de registros figurais, com o objetivo de investigar possíveis obstáculos dos alunos em trabalhar com registros figurais. Os resultados sinalizam a inconsistência de conceitos básicos de geometria plana e dificuldades de os acadêmicos operarem com conversão de figuras geométricas, assim como em encontrar os algoritmos que permitam calcular áreas das subfiguras construídas.Universidade Federal do ParáUNICEUMANeres, Raimundo LunaMiguel, José CarlosGuterres, Camila Everton2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/256010.18542/amazrecm.v13i25.2560Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 33-45Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 33-452317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560/4042/*ref*/AFONSO, Paulo; FELIPE, José e BRANCO, Ana Rita. Quadrados Mágicos envolvendo números figurados. Revista Educação e Matemática, Lisboa-Pt, ASPRINT, Apolinário Silva, Unipessoal Lda, v.1, n. 129, p. 39-42, 2014./*ref*/ALLEVATO, Norma S. G; ONUCHIC, Lourdes de la R. Ensino – Aprendizagem – Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la R; ALLEVATO, Norma S. G; et al. (Orgs.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2014./*ref*/ALMOULOUD, S. Ag. Registros de Representação Semiótica e Compreensão de Conceitos Geométricos. In: MACHADO, S. D. A (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas/SP: Papirus, 2007./*ref*/ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995./*ref*/BRANCA, Nicholas A. Resolução de problemas como meta, processo e habilidade básica. In: KRULIK, S e REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução: Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1997./*ref*/BRUNER, J. S. O processo da educação. São Paulo: Nacional, 1978./*ref*/BURATTO, Ivone Catarina Freitas. Representação semiótica no ensino da geometria: uma alternativa metodológica na formação de professores. 2006. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006./*ref*/CARREIRA, S.; BROCARDO, J. Resolução de problemas. Quadrante – Revista de Investigação em Educação Matemática. Lisboa/Portugal, v. XXIV, n. 2, p. 1-4, 2015./*ref*/DAMM, R. F. Representação, Compreensão e resolução de problemas aditivos. In: MACHADO S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. 3ª ed. Campinas/SP: Papirus, 2007./*ref*/DUVAL, R. Registro de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas/SP: Papirus, 2007./*ref*/DUVAL, R. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Suisse: Peter Lang,1995./*ref*/DUVAL, R. Registres de Représentation sémiotique et Fonctionnement cognitif de la Pensée. In: Duval, R (Org.). Annales de Didactique et de Sciences Cognitives. Strasbourg: ULP, v. 5, p. 37-65, 1993./*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigações em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2009./*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigações em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas/SP: Autores Associados, 2012./*ref*/GOLDIN, Geraldo A. e MCCLINTOCK, C. Edwin. O tema da simetria na resolução de problemas. In: KRULIK, S e REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução: Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1997./*ref*/GONTIJO, C. H. Técnicas de criatividade para estimular o pensamento matemático. Educação e Matemática – Revista da Associação de Professores de Matemática, Lisboa/Portugal, n. 135, nov/dez, 2015./*ref*/HELDER, R. R. Como fazer análise documental. Porto: Universidade de Algarve, 2006./*ref*/LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3ª ed. Ver. Campinas, SP: Autores Associados, 2010./*ref*/NOBRE, Sandra.; AMADO, Nélia.; PONTE, João Pedro da. A resolução de problemas com a folha de cálculo na aprendizagem de métodos formais algébricos. Quadrante – Revista de Investigação em Educação Matemática. Lisboa/Portugal, v. XXIV, n. 2, p. 85-109, 2015./*ref*/POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006./*ref*/SILVER, Edward A. e SMITH, J. Philip. Imagine um problema correlato. In: KRULIK, S.; REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução de Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1999./*ref*/VALE, Isabel.; PIMENTEL, Teresa.; BARBOSA, Ana. Ensinar matemática com resolução de problemas. Quadrante – Revista de investigação em Educação Matemática, Lisboa/Portugal, v. XXIV, n.2, p. 40-60, 2015./*ref*/VALE, I. A criatividade nas (re)soluções visuais de problemas. Educação e Matemática – Revista da Associação de Professores de Matemática, Lisboa/Portugal, n. 135, nov/dez, 2015.Direitos autorais 2016 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:34Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2560Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:34Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric Explorando Registros Figurais: implicações para o desenvolvimento do pensamento geométrico |
title |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric |
spellingShingle |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric Neres, Raimundo Luna Subfigures building; figures records conversation; areas calculating construção de subfiguras; conversão de registros figurais; cálculo de áreas |
title_short |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric |
title_full |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric |
title_fullStr |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric |
title_full_unstemmed |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric |
title_sort |
Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric |
author |
Neres, Raimundo Luna |
author_facet |
Neres, Raimundo Luna Miguel, José Carlos Guterres, Camila Everton |
author_role |
author |
author2 |
Miguel, José Carlos Guterres, Camila Everton |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
UNICEUMA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neres, Raimundo Luna Miguel, José Carlos Guterres, Camila Everton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Subfigures building; figures records conversation; areas calculating construção de subfiguras; conversão de registros figurais; cálculo de áreas |
topic |
Subfigures building; figures records conversation; areas calculating construção de subfiguras; conversão de registros figurais; cálculo de áreas |
description |
In this paper, we showed results of a study about student essays at a private College, containing records presentations in planned regions. The activities were worked out under the theory of semioptics presentation records (DUVAL, 1995; 2007) and required from the students the treatment set as well as the conversion of figures records the tasks had three stages: the first and second stages were of limited regions by four-sided and from the choice of one the four-sided angles in particular, a rectangle to ramp up subfigures and find algorisms that would allow to calculate their respective areas. In the third stage situations were proposed relating conversion and figures records treatment in order for to investigate students possible obstacles to work with figures records. The results signal to inconsistency of plain geometry basic concepts and difficulties to deal with geometry figures conversion, as well as to find algorisms that allow them to calculate areas of built subfigures. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560 10.18542/amazrecm.v13i25.2560 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v13i25.2560 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560/4042 /*ref*/AFONSO, Paulo; FELIPE, José e BRANCO, Ana Rita. Quadrados Mágicos envolvendo números figurados. Revista Educação e Matemática, Lisboa-Pt, ASPRINT, Apolinário Silva, Unipessoal Lda, v.1, n. 129, p. 39-42, 2014. /*ref*/ALLEVATO, Norma S. G; ONUCHIC, Lourdes de la R. Ensino – Aprendizagem – Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la R; ALLEVATO, Norma S. G; et al. (Orgs.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2014. /*ref*/ALMOULOUD, S. Ag. Registros de Representação Semiótica e Compreensão de Conceitos Geométricos. In: MACHADO, S. D. A (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas/SP: Papirus, 2007. /*ref*/ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995. /*ref*/BRANCA, Nicholas A. Resolução de problemas como meta, processo e habilidade básica. In: KRULIK, S e REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução: Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1997. /*ref*/BRUNER, J. S. O processo da educação. São Paulo: Nacional, 1978. /*ref*/BURATTO, Ivone Catarina Freitas. Representação semiótica no ensino da geometria: uma alternativa metodológica na formação de professores. 2006. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. /*ref*/CARREIRA, S.; BROCARDO, J. Resolução de problemas. Quadrante – Revista de Investigação em Educação Matemática. Lisboa/Portugal, v. XXIV, n. 2, p. 1-4, 2015. /*ref*/DAMM, R. F. Representação, Compreensão e resolução de problemas aditivos. In: MACHADO S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. 3ª ed. Campinas/SP: Papirus, 2007. /*ref*/DUVAL, R. Registro de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas/SP: Papirus, 2007. /*ref*/DUVAL, R. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Suisse: Peter Lang,1995. /*ref*/DUVAL, R. Registres de Représentation sémiotique et Fonctionnement cognitif de la Pensée. In: Duval, R (Org.). Annales de Didactique et de Sciences Cognitives. Strasbourg: ULP, v. 5, p. 37-65, 1993. /*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigações em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2009. /*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigações em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas/SP: Autores Associados, 2012. /*ref*/GOLDIN, Geraldo A. e MCCLINTOCK, C. Edwin. O tema da simetria na resolução de problemas. In: KRULIK, S e REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução: Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1997. /*ref*/GONTIJO, C. H. Técnicas de criatividade para estimular o pensamento matemático. Educação e Matemática – Revista da Associação de Professores de Matemática, Lisboa/Portugal, n. 135, nov/dez, 2015. /*ref*/HELDER, R. R. Como fazer análise documental. Porto: Universidade de Algarve, 2006. /*ref*/LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3ª ed. Ver. Campinas, SP: Autores Associados, 2010. /*ref*/NOBRE, Sandra.; AMADO, Nélia.; PONTE, João Pedro da. A resolução de problemas com a folha de cálculo na aprendizagem de métodos formais algébricos. Quadrante – Revista de Investigação em Educação Matemática. Lisboa/Portugal, v. XXIV, n. 2, p. 85-109, 2015. /*ref*/POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006. /*ref*/SILVER, Edward A. e SMITH, J. Philip. Imagine um problema correlato. In: KRULIK, S.; REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução de Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1999. /*ref*/VALE, Isabel.; PIMENTEL, Teresa.; BARBOSA, Ana. Ensinar matemática com resolução de problemas. Quadrante – Revista de investigação em Educação Matemática, Lisboa/Portugal, v. XXIV, n.2, p. 40-60, 2015. /*ref*/VALE, I. A criatividade nas (re)soluções visuais de problemas. Educação e Matemática – Revista da Associação de Professores de Matemática, Lisboa/Portugal, n. 135, nov/dez, 2015. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 33-45 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 33-45 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068756145405952 |