Exploring records figurais: implications for the development of thought geometric

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neres, Raimundo Luna
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Miguel, José Carlos, Guterres, Camila Everton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560
Resumo: In this paper, we showed results of a study about student essays at a private College, containing records presentations in planned regions. The activities were worked out under the theory of semioptics presentation records (DUVAL, 1995; 2007) and required from the students the treatment set as well as the conversion of figures records the tasks had three stages: the first and second stages were of limited regions by four-sided and from the choice of one the four-sided angles in particular, a rectangle to ramp up subfigures and find algorisms that would allow to calculate their respective areas. In the third stage situations were proposed relating conversion and figures records treatment in order for to investigate students possible obstacles to work with figures records. The results signal to inconsistency of plain geometry basic concepts and difficulties to deal with geometry figures conversion, as well as to find algorisms that allow them to calculate areas of built subfigures.
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spelling Exploring records figurais: implications for the development of thought geometricExplorando Registros Figurais: implicações para o desenvolvimento do pensamento geométricoSubfigures building; figures records conversation; areas calculatingconstrução de subfiguras; conversão de registros figurais; cálculo de áreasIn this paper, we showed results of a study about student essays at a private College, containing records presentations in planned regions. The activities were worked out under the theory of semioptics presentation records (DUVAL, 1995; 2007) and required from the students the treatment set as well as the conversion of figures records the tasks had three stages: the first and second stages were of limited regions by four-sided and from the choice of one the four-sided angles in particular, a rectangle to ramp up subfigures and find algorisms that would allow to calculate their respective areas. In the third stage situations were proposed relating conversion and figures records treatment in order for to investigate students possible obstacles to work with figures records. The results signal to inconsistency of plain geometry basic concepts and difficulties to deal with geometry figures conversion, as well as to find algorisms that allow them to calculate areas of built subfigures.Neste artigo, apresentamos os resultados de um estudo sobre as produções de alunos de uma Universidade Particular, envolvendo representações de registros em regiões do plano. As atividades foram elaboradas à luz da teoria dos registros de representação semiótica (DUVAL,1995; 2007) e requeriam do acadêmico o estabelecimento de tratamento e conversão entre registros figurais. As tarefas foram aplicadas em três etapas: a primeira e a segunda etapas constaram da construção de regiões delimitadas por quadriláteros e, a partir da escolha de um dos quadriláteros, em particular, um retângulo, construir subfiguras e encontrar algoritmos que permitissem calcular suas respectivas áreas. Na terceira etapa, foram propostas situações relacionando conversão e tratamento de registros figurais, com o objetivo de investigar possíveis obstáculos dos alunos em trabalhar com registros figurais. Os resultados sinalizam a inconsistência de conceitos básicos de geometria plana e dificuldades de os acadêmicos operarem com conversão de figuras geométricas, assim como em encontrar os algoritmos que permitam calcular áreas das subfiguras construídas.Universidade Federal do ParáUNICEUMANeres, Raimundo LunaMiguel, José CarlosGuterres, Camila Everton2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/256010.18542/amazrecm.v13i25.2560Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 33-45Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 33-452317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2560/4042/*ref*/AFONSO, Paulo; FELIPE, José e BRANCO, Ana Rita. Quadrados Mágicos envolvendo números figurados. Revista Educação e Matemática, Lisboa-Pt, ASPRINT, Apolinário Silva, Unipessoal Lda, v.1, n. 129, p. 39-42, 2014./*ref*/ALLEVATO, Norma S. G; ONUCHIC, Lourdes de la R. Ensino – Aprendizagem – Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la R; ALLEVATO, Norma S. G; et al. (Orgs.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2014./*ref*/ALMOULOUD, S. Ag. Registros de Representação Semiótica e Compreensão de Conceitos Geométricos. In: MACHADO, S. D. A (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas/SP: Papirus, 2007./*ref*/ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995./*ref*/BRANCA, Nicholas A. Resolução de problemas como meta, processo e habilidade básica. In: KRULIK, S e REYS, Robert E. (Orgs.). A resolução de problemas na Matemática Escolar. Tradução: Hygino H. Domingues e Olga Corbo. 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