Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vanuchi, Vânia Costa Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Raupp, Daniele Trajano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12719
Resumo: The current study consists on a systematic review of literature, conducted on the search bases of Portal de Periódicos CAPES in order to answer the following investigation question: how the indigenous theme has been addressed in the Science teaching on basic education of Brazil? To make this research, was considered a time clipping of 18 years to understand how this topic was being touched before and after the enactment of Law n° 11.645 dated 2008. In the aforesaid method of the article, were set the search strategies, the award criteria, inclusion, studies quality evaluation, the studies’ selection, the data extraction and result analysis, being made by textual synthesis of narrative. The search resulted on a quantity of eight manuscripts, being that three of these were excluded of the analysis and data discussion. By means of the reading and examination of these scripts found on search bases, was possible to conclude that the indigenous theme has been gradually addressed on Science teaching and that the analyzed studies presented restrictions concerning the Chemistry education on high school.
id UFPA-7_2d94ecacf4bb989707a4418c0e2bf0ef
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/12719
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science EducationRevisão Sistemática de Literatura acerca da abordagem da temática indígena no Ensino de CiênciasIndigenous Culture; systematic review; science teachingCultura indígena; revisão sistemática; ensino de ciênciasThe current study consists on a systematic review of literature, conducted on the search bases of Portal de Periódicos CAPES in order to answer the following investigation question: how the indigenous theme has been addressed in the Science teaching on basic education of Brazil? To make this research, was considered a time clipping of 18 years to understand how this topic was being touched before and after the enactment of Law n° 11.645 dated 2008. In the aforesaid method of the article, were set the search strategies, the award criteria, inclusion, studies quality evaluation, the studies’ selection, the data extraction and result analysis, being made by textual synthesis of narrative. The search resulted on a quantity of eight manuscripts, being that three of these were excluded of the analysis and data discussion. By means of the reading and examination of these scripts found on search bases, was possible to conclude that the indigenous theme has been gradually addressed on Science teaching and that the analyzed studies presented restrictions concerning the Chemistry education on high school.O presente trabalho consiste em uma revisão sistemática de literatura, realizada nas bases de busca do Portal de Periódicos CAPES com o intuito de responder a seguinte questão de investigação: como a temática indígena tem sido abordada no ensino de Ciências na educação básica no Brasil? Para realizar a presente pesquisa, considerou-se um recorte temporal de 18 anos, a fim de compreender como a temática estava sendo abordada antes e depois da promulgação da lei de nº 11.645 de 2008. Neste artigo, foram estabelecidas as estratégias de busca, os critérios de elegibilidade, inclusão, avaliação da qualidade dos estudos, a seleção dos estudos, a extração dos dados e análise dos resultados, sendo realizada por meio da síntese textual narrativa. A busca resultou em uma quantidade de oito manuscritos, dos quais três foram excluídos da análise e cinco foram submetidos à análise e discussão dos dados. Por meio da leitura e análise dos manuscritos encontrados na base de busca, foi possível concluir que a temática indígena vem sendo progressivamente abordada no ensino de Ciências e que os estudos analisados apresentaram limitações quanto ao ensino de Química no Ensino Médio.Universidade Federal do ParáPrograma de Pós-Graduação Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul,Vanuchi, Vânia Costa FerreiraRaupp, Daniele Trajano2022-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1271910.18542/amazrecm.v18i40.12719Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of PrintAmazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print2317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12719/9026/*ref*/ALVES-BRITO, A.; BOOTZ, V.; MASSONI, T. N. Uma sequência didática para discutir as relações étnico-raciais (Leis 10.639/03 e 11.645/08) na educação científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 35, n. 3, p. 917-955, dez. 2018./*ref*/BARNETT-PAGE, E.;THOMAS, J. Methods for the synthesis of qualitative research: a critical review. BMC Med Res Methodol 9, 59 (2009). https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-59./*ref*/BRASIL. Lei 11.645/08. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ > Acesso em 15 de fev. de 2022./*ref*/CAPES. Portal de Periódicos da Capes. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 17 nov. 2021./*ref*/CLEOPHAS, G. M; FRANCISCO, W. Metacognição e o ensino e aprendizagem das ciências: uma revisão sistemática da literatura (RSL). AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas.| v.14 (29) | Especial Metacognição | Jan-Jun 2018. p.10-26/*ref*/COELHO, P. T.; REZENDE, P. C; SOUZA, B.V. C. M. et al., Comparação e análise do uso de revisão sistemática e revisão de escopo na área do cuidado ao paciente na Farmácia. Research, Society and Development, v. 10, n. 12, e08101219915, 2021./*ref*/CREPALDE, S.R.; KLEPKA, V.; PINTO, O. H.T. Interculturalidade e o ensino de Ciências: o cotidiano de uma sala de aula. Rev. Bras. Educ. Camp. Tocantinópolis. v. 2 n. 3 p. 836-860 jul./dez. 2017./*ref*/DONATO, H.; DONATO, M. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Acta Med Port., Coimbra-Portugal. v.32, n.3, p.227–235, mar. 2019. https://doi.org/10.20344/amp.11923./*ref*/FEITOSA, A.R.; SILVA, C.I. Uma revisão sistemática de literatura acerca dos trabalhos sobre a interface entre ensino e história da matemática. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas. v.17, n. 38, 2021. p. 293-308./*ref*/IVES-FELIX, O. N.; BARROS, B. F.; NAKAYAMA, L. O ensino de Ciências naturais como possibilidade de interculturalidade de saberes indígenas sobre plantas Amazônicas. Revista Cocar v.13. n. 27. Set./Dez./ 2019. p.265-286./*ref*/JESUS, L. Y.; LOPES, T.E. Ensino de Ciências: Interculturalidade e decolonidade e desafios a partir da pesca com timbó. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 39, n. 2 p. 01-21, abril/jun. 2020./*ref*/KOEPPE, B.H.C.; LAHM, A. R.; BORGES, R. M. R. Contribuições do ensino de Ciências para a construção da alteridade em relação à cultura indígena. Investigações em Ensino de Ciências v. 19(3), p.577-591, 2014./*ref*/LUCAS, P.J., BAIRD, J., ARAI, L. et al., Worked examples of alternative methods for the synthesis of qualitative and quantitative research in systematic reviews. BMC Med Res Methodol 7, 4 (2007)./*ref*/MACHADO, N. M.A; SEVERINO, J.A; SANTOS, E.; TAVARES, M. Pensamento decolonial e interculturalidade na América Latina: Desafios para a educação. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 45, p. 11-18, jan./abr. 2018./*ref*/MAXIMILLA, R.N.; SCHWANTES, L. Polêmicas contemporâneas sobre o método científico: uma revisão sistemática da literatura. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas. v.15, n. 33, Jan-Jun 2019. p.75-87./*ref*/SAMPAIO, R. F; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, fev. 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013/*ref*/VALADARES, M. J.; JÚNIOR, S.C. Interculturalidade e o ensino de Ciências: o cotidiano de uma sala de aula. Dossie especial Educação e Povos Indígenas: Identidades em Construção e Reconstrução Arquivos Analíticos de Políticas Educativas Vol. 28, n. 153./*ref*/VANUCHI, F. C. V.; WELTER, E. L.; STEFANELLO, B. L; BRAIBANTE, F. E. M. Oficina temática “tintas indígenas”: ensino de Ciências por meio da temática “indígena”. REnCiMa, v. 10, n5., p. 253-270, 2019.Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-28T12:54:16Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/12719Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-01-28T12:54:16Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
Revisão Sistemática de Literatura acerca da abordagem da temática indígena no Ensino de Ciências
title Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
spellingShingle Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
Vanuchi, Vânia Costa Ferreira
Indigenous Culture; systematic review; science teaching
Cultura indígena; revisão sistemática; ensino de ciências
title_short Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
title_full Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
title_fullStr Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
title_full_unstemmed Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
title_sort Systematic review of Literature about the approach of indigenous theme in the Science Education
author Vanuchi, Vânia Costa Ferreira
author_facet Vanuchi, Vânia Costa Ferreira
Raupp, Daniele Trajano
author_role author
author2 Raupp, Daniele Trajano
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul,
dc.contributor.author.fl_str_mv Vanuchi, Vânia Costa Ferreira
Raupp, Daniele Trajano
dc.subject.por.fl_str_mv Indigenous Culture; systematic review; science teaching
Cultura indígena; revisão sistemática; ensino de ciências
topic Indigenous Culture; systematic review; science teaching
Cultura indígena; revisão sistemática; ensino de ciências
description The current study consists on a systematic review of literature, conducted on the search bases of Portal de Periódicos CAPES in order to answer the following investigation question: how the indigenous theme has been addressed in the Science teaching on basic education of Brazil? To make this research, was considered a time clipping of 18 years to understand how this topic was being touched before and after the enactment of Law n° 11.645 dated 2008. In the aforesaid method of the article, were set the search strategies, the award criteria, inclusion, studies quality evaluation, the studies’ selection, the data extraction and result analysis, being made by textual synthesis of narrative. The search resulted on a quantity of eight manuscripts, being that three of these were excluded of the analysis and data discussion. By means of the reading and examination of these scripts found on search bases, was possible to conclude that the indigenous theme has been gradually addressed on Science teaching and that the analyzed studies presented restrictions concerning the Chemistry education on high school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-18
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12719
10.18542/amazrecm.v18i40.12719
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12719
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v18i40.12719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12719/9026
/*ref*/ALVES-BRITO, A.; BOOTZ, V.; MASSONI, T. N. Uma sequência didática para discutir as relações étnico-raciais (Leis 10.639/03 e 11.645/08) na educação científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 35, n. 3, p. 917-955, dez. 2018.
/*ref*/BARNETT-PAGE, E.;THOMAS, J. Methods for the synthesis of qualitative research: a critical review. BMC Med Res Methodol 9, 59 (2009). https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-59.
/*ref*/BRASIL. Lei 11.645/08. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ > Acesso em 15 de fev. de 2022.
/*ref*/CAPES. Portal de Periódicos da Capes. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 17 nov. 2021.
/*ref*/CLEOPHAS, G. M; FRANCISCO, W. Metacognição e o ensino e aprendizagem das ciências: uma revisão sistemática da literatura (RSL). AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas.| v.14 (29) | Especial Metacognição | Jan-Jun 2018. p.10-26
/*ref*/COELHO, P. T.; REZENDE, P. C; SOUZA, B.V. C. M. et al., Comparação e análise do uso de revisão sistemática e revisão de escopo na área do cuidado ao paciente na Farmácia. Research, Society and Development, v. 10, n. 12, e08101219915, 2021.
/*ref*/CREPALDE, S.R.; KLEPKA, V.; PINTO, O. H.T. Interculturalidade e o ensino de Ciências: o cotidiano de uma sala de aula. Rev. Bras. Educ. Camp. Tocantinópolis. v. 2 n. 3 p. 836-860 jul./dez. 2017.
/*ref*/DONATO, H.; DONATO, M. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Acta Med Port., Coimbra-Portugal. v.32, n.3, p.227–235, mar. 2019. https://doi.org/10.20344/amp.11923.
/*ref*/FEITOSA, A.R.; SILVA, C.I. Uma revisão sistemática de literatura acerca dos trabalhos sobre a interface entre ensino e história da matemática. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas. v.17, n. 38, 2021. p. 293-308.
/*ref*/IVES-FELIX, O. N.; BARROS, B. F.; NAKAYAMA, L. O ensino de Ciências naturais como possibilidade de interculturalidade de saberes indígenas sobre plantas Amazônicas. Revista Cocar v.13. n. 27. Set./Dez./ 2019. p.265-286.
/*ref*/JESUS, L. Y.; LOPES, T.E. Ensino de Ciências: Interculturalidade e decolonidade e desafios a partir da pesca com timbó. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 39, n. 2 p. 01-21, abril/jun. 2020.
/*ref*/KOEPPE, B.H.C.; LAHM, A. R.; BORGES, R. M. R. Contribuições do ensino de Ciências para a construção da alteridade em relação à cultura indígena. Investigações em Ensino de Ciências v. 19(3), p.577-591, 2014.
/*ref*/LUCAS, P.J., BAIRD, J., ARAI, L. et al., Worked examples of alternative methods for the synthesis of qualitative and quantitative research in systematic reviews. BMC Med Res Methodol 7, 4 (2007).
/*ref*/MACHADO, N. M.A; SEVERINO, J.A; SANTOS, E.; TAVARES, M. Pensamento decolonial e interculturalidade na América Latina: Desafios para a educação. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 45, p. 11-18, jan./abr. 2018.
/*ref*/MAXIMILLA, R.N.; SCHWANTES, L. Polêmicas contemporâneas sobre o método científico: uma revisão sistemática da literatura. AMAZÔNIA - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas. v.15, n. 33, Jan-Jun 2019. p.75-87.
/*ref*/SAMPAIO, R. F; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, fev. 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
/*ref*/VALADARES, M. J.; JÚNIOR, S.C. Interculturalidade e o ensino de Ciências: o cotidiano de uma sala de aula. Dossie especial Educação e Povos Indígenas: Identidades em Construção e Reconstrução Arquivos Analíticos de Políticas Educativas Vol. 28, n. 153.
/*ref*/VANUCHI, F. C. V.; WELTER, E. L.; STEFANELLO, B. L; BRAIBANTE, F. E. M. Oficina temática “tintas indígenas”: ensino de Ciências por meio da temática “indígena”. REnCiMa, v. 10, n5., p. 253-270, 2019.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146499661824