Conceptualization and metacognition in Science and Mathematics: theoretical assumptions of an analytical instrument

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Autor(a) principal: Boni, Keila Tatiana
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Laburú, Carlos Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5582
Resumo: This study presents the construction of an analytical tool to characterize different levels of explicitness expressed by students in scientific and mathematical learning contexts, as well aspresent, describe, justify and relate the main theoretical assumptions that support the constitution of this instrument. Based on a reformulation of Karmiloff-Smith's Representational Redescription Model (1994, 2010), in order to meet the specificities of scientific and mathematical learning, the analytical tool is characterized by adding and improving in this model criteria regarding cognitive and as well as possibilities of inferences from operative invariants and predicative invariants, according to Vergnaud (2008, 2009, 2017).It is concluded that the analytical instrument, in an exploratory study phase, can be an effective tool to be used by teachers and researchers as an aid in the monitoring of the student's cognitive and executive processing at a certain point in their scientific and mathematical learning, reflection and support for the elaboration of educational strategies, with the objective of helping the student achieve higher levels of conceptualization and metacognition.
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spelling Conceptualization and metacognition in Science and Mathematics: theoretical assumptions of an analytical instrumentConceitualização e metacognição em Ciências e Matemática: pressupostos teóricos de um instrumento analíticoMathematics Education; Scientific Education; Conceptualization; Metacognition.educação matemática; educação científica; conceitualização; metacogniçãoThis study presents the construction of an analytical tool to characterize different levels of explicitness expressed by students in scientific and mathematical learning contexts, as well aspresent, describe, justify and relate the main theoretical assumptions that support the constitution of this instrument. Based on a reformulation of Karmiloff-Smith's Representational Redescription Model (1994, 2010), in order to meet the specificities of scientific and mathematical learning, the analytical tool is characterized by adding and improving in this model criteria regarding cognitive and as well as possibilities of inferences from operative invariants and predicative invariants, according to Vergnaud (2008, 2009, 2017).It is concluded that the analytical instrument, in an exploratory study phase, can be an effective tool to be used by teachers and researchers as an aid in the monitoring of the student's cognitive and executive processing at a certain point in their scientific and mathematical learning, reflection and support for the elaboration of educational strategies, with the objective of helping the student achieve higher levels of conceptualization and metacognition.Este estudo apresenta a construção de um instrumento analítico para caracterizar diferentes níveis de explicitação manifestados por estudantes em contextos de aprendizagem científica e matemática, bem como apresenta, descreve, justifica e relaciona os principais pressupostos teóricos que fundamentam a constituição desse instrumento. Baseando-se em uma reformulação do Modelo de Redescrição Representacional de Karmiloff-Smith (1994; 2010), tendo em vista atender especificidades da aprendizagem científica e matemática, o instrumento analítico se caracteriza por acrescentar e aprimorar nesse modelo critérios a respeito das atividades cognitivas e procedimentais relacionadas às representações, bem como possibilidades de inferências a partir de invariantes operatórios e invariantes predicativos, segundo Vergnaud (2008; 2009; 2017). Conclui-se que o instrumento analítico, em fase de estudo exploratório, pode se constituir como uma eficaz ferramenta a ser utilizada por professores e pesquisadores como auxílio no acompanhamento do processamento executivo e cognitivo do estudante em determinado instante de sua aprendizagem científica e matemática, possibilitando a reflexão e o apoio à elaboração de estratégias educacionais, com o objetivo de auxiliar o estudante a atingir maiores níveis de conceitualização e a metacognição.    Universidade Federal do ParáCNPq (proc.: 302281/2015-0).Boni, Keila TatianaLaburú, Carlos Eduardo2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5582Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 29 (2018): Especial Metacognição & Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática; 177-192Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 29 (2018): Especial Metacognição & Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática; 177-1922317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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Porto Alegre: GEEMPA, 2017.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-26T20:51:31Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5582Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-26T20:51:31Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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