Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1702 |
Resumo: | This article shows a research about the necessary conditions for the use of distance education via Internet in actions of continuous formation of Science teachers. The investigation aimed to show indicatives for one proposal for the use of this kind of teaching for Science teachers in the state of Path. The methodology used was the narrative and it was analysed the data obtained during the formation courses that had as a support the virtual environment eProinfo/MEC. The results shows us the lack of hability of those teachers concerning to the image of the necessary distance interaction and also the prejudice and not confidence that was manifested by them. The indicatives referred in a priority way to the preparation of those people for the environment, and also the methodological update in relation to distance education for educators |
id |
UFPA-7_379a8a9232d7c00564b82110a37866a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1702 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internetEducação à distância e formação continuada em ciências: Indicativos para configuração de cursos via internetformation of science teachers; continuous distance education; information and communication technology via internetformação de professores de ciências; educação continuada a distância; tecnologias de informação e comunicação via internetThis article shows a research about the necessary conditions for the use of distance education via Internet in actions of continuous formation of Science teachers. The investigation aimed to show indicatives for one proposal for the use of this kind of teaching for Science teachers in the state of Path. The methodology used was the narrative and it was analysed the data obtained during the formation courses that had as a support the virtual environment eProinfo/MEC. The results shows us the lack of hability of those teachers concerning to the image of the necessary distance interaction and also the prejudice and not confidence that was manifested by them. The indicatives referred in a priority way to the preparation of those people for the environment, and also the methodological update in relation to distance education for educatorsEste artigo trata de uma pesquisa sobre as condições necessárias para a utilização da Educação a Distância Via Internet em ações de Formação Continuada de Professores de Ciências. A investigação teve como objetivo traçar indicativos para uma proposta de uso dessa modalidade de ensino em ações de Formação Continuada de Professores de Ciências no Estado do Pará. A metodologia qualitativa, com base na narrativa, foi usada para interpretação de dados registrados nos perfis/memoriais via internet e nas interações assíncronas (emails e fóruns), e síncronas (chats) colhidos durante os cursos de formação continuada que tiveram como suporte o ambiente virtual de aprendizagem eProinfo/MEC. Os resultados da análise nos remetem à falta de habilidade dos professores de ciências ao uso da necessária interação a distância, e ao preconceito e a desconfiança que formadores e cursistas sutilmente manifestam ao participar de um curso a distância. Os indicativos se referem prioritariamente à preparação de pessoas para ambientação e acolhimento aos professores de ciências cursistas, assim como à atualização metodológica em relação à modalidade a distância para os formadores.Universidade Federal do ParáLima, Ana Cristina Cristo VizeuRégis, Cícero Roberto Teixeira2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/170210.18542/amazrecm.v6i0.1702Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 40-46Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 40-462317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1702/2107/*ref*/ALARCÃO, I. Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva. 2 Ed. São Paulo: Cortez, 2006./*ref*/CONNELLY, F. M,; CLANDININ D.J. Relatos de Experiencia e Investigación Narrrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobrenarrativa y educación. Barcelona: Editorial Alertes, 1995./*ref*/KACHAR, V. (2003). Realização de Projetos Baseados em Texto. In: VALENTE, A (org). Educação a Distância Via Internet. São Paulo: Avercamp, 2003./*ref*/NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Portugal: Dom Quixote, 1995./*ref*/SILVA, M. Educação online: teorias, práticas, legislação e formação corporativa. Edições Loyola, São Paulo, 2003./*ref*/VALENTE, A (org). Educação a Distância Via Internet. São Paulo: Avercamp, 2003.Direitos autorais 2010 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:12Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1702Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:12Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet Educação à distância e formação continuada em ciências: Indicativos para configuração de cursos via internet |
title |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet |
spellingShingle |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet Lima, Ana Cristina Cristo Vizeu formation of science teachers; continuous distance education; information and communication technology via internet formação de professores de ciências; educação continuada a distância; tecnologias de informação e comunicação via internet |
title_short |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet |
title_full |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet |
title_fullStr |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet |
title_full_unstemmed |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet |
title_sort |
Distance education and the continuous formation in Science: the courses' configuration via internet |
author |
Lima, Ana Cristina Cristo Vizeu |
author_facet |
Lima, Ana Cristina Cristo Vizeu Régis, Cícero Roberto Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Régis, Cícero Roberto Teixeira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Ana Cristina Cristo Vizeu Régis, Cícero Roberto Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formation of science teachers; continuous distance education; information and communication technology via internet formação de professores de ciências; educação continuada a distância; tecnologias de informação e comunicação via internet |
topic |
formation of science teachers; continuous distance education; information and communication technology via internet formação de professores de ciências; educação continuada a distância; tecnologias de informação e comunicação via internet |
description |
This article shows a research about the necessary conditions for the use of distance education via Internet in actions of continuous formation of Science teachers. The investigation aimed to show indicatives for one proposal for the use of this kind of teaching for Science teachers in the state of Path. The methodology used was the narrative and it was analysed the data obtained during the formation courses that had as a support the virtual environment eProinfo/MEC. The results shows us the lack of hability of those teachers concerning to the image of the necessary distance interaction and also the prejudice and not confidence that was manifested by them. The indicatives referred in a priority way to the preparation of those people for the environment, and also the methodological update in relation to distance education for educators |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1702 10.18542/amazrecm.v6i0.1702 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1702 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v6i0.1702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1702/2107 /*ref*/ALARCÃO, I. Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva. 2 Ed. São Paulo: Cortez, 2006. /*ref*/CONNELLY, F. M,; CLANDININ D.J. Relatos de Experiencia e Investigación Narrrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobrenarrativa y educación. Barcelona: Editorial Alertes, 1995. /*ref*/KACHAR, V. (2003). Realização de Projetos Baseados em Texto. In: VALENTE, A (org). Educação a Distância Via Internet. São Paulo: Avercamp, 2003. /*ref*/NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Portugal: Dom Quixote, 1995. /*ref*/SILVA, M. Educação online: teorias, práticas, legislação e formação corporativa. Edições Loyola, São Paulo, 2003. /*ref*/VALENTE, A (org). Educação a Distância Via Internet. São Paulo: Avercamp, 2003. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2010 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2010 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 40-46 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 40-46 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465148941795328 |