The complex thinking and prospect of actions of future doctors
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1690 |
Resumo: | This paper aims at discussing prospects of actions manifested by future doctors in the beginning of their doctoral training. The research started through my involvement in the ambit of doctoral education in the curriculum component Epistemological Basis of Research on Education in Science and Mathematics, offered in the Postgraduate Course in Science and Mathematics Education, at Federal University of Pori (UFPA) in 2010 academic year. At these meetings, the teachers trainers requested the doctoral students, in pairs, to elaborate three questions about the following positioning: "HOW DO I SEE MYSELF AS A DOCTOR?" These questions were discussed by all the doctoral students and subsequently reduced to five to be answered by all individually. The responses to this questionnaire provided the data for this research. The answers revealed that doctoral students are not tied to methodologies or unique processes, this positioning being demonstrated through prospects of performance in ways that were diverse and interactive |
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The complex thinking and prospect of actions of future doctorsO pensamento complexo e a perspectiva de ação de futuros doutoresdoctoral education; teachers training; complex thinking; complexityformação doutoral; formação de professores; complexidade e pensamento complexoThis paper aims at discussing prospects of actions manifested by future doctors in the beginning of their doctoral training. The research started through my involvement in the ambit of doctoral education in the curriculum component Epistemological Basis of Research on Education in Science and Mathematics, offered in the Postgraduate Course in Science and Mathematics Education, at Federal University of Pori (UFPA) in 2010 academic year. At these meetings, the teachers trainers requested the doctoral students, in pairs, to elaborate three questions about the following positioning: "HOW DO I SEE MYSELF AS A DOCTOR?" These questions were discussed by all the doctoral students and subsequently reduced to five to be answered by all individually. The responses to this questionnaire provided the data for this research. The answers revealed that doctoral students are not tied to methodologies or unique processes, this positioning being demonstrated through prospects of performance in ways that were diverse and interactiveO presente estudo visa a discutir as perspectivas de ação manifestadas por futuros doutores, no início de sua formação doutoral. A investigação nasceu por meio de minha participação, no âmbito da formação doutoral, no componente curricular Bases Epistemológicas da Pesquisa em Educação em Ciências e Matemáticas, ofertadas no Programa de Pós – Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas da Universidade Federal do Pará (UFPA), no ano letivo de 2010. Nesses encontros, os professores formadores solicitavam que, em duplas, os doutorandos elaborassem três questões sobre o seguinte posicionamento: “COMO ME VEJO COMO DOUTOR?”. Estas foram postas em discussão por todos os doutorandos e, posteriormente, reduzidas a cinco para que fossem respondidas por todos, individualmente. Foram as respostas desse questionário que forneceram os dados desta investigação. As respostas revelaram que os doutorandos não estão presos a metodologias nem a processos únicos e amarrados, sendo esse posicionamento demonstrado por meio de perspectivas de atuação sob formas que se mostraram diversificadas e interativas.Universidade Federal do ParáSegtowich, Patrícia2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/169010.18542/amazrecm.v8i15.1690Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 15 (2011); 75-87Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 15 (2011); 75-872317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1690/2098/*ref*/ABREU JR, L. Conhecimento transdisciplinar: O cenário epistemológico da complexidade. Piracicaba: UNIMEP, 1996./*ref*/ALARCÃO, I. 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