Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1733 |
Resumo: | This article is part of the observation / discussion held during the first module of study course Master in Education in Science and Mathematics. It is intended to relate in the bibliography worked in courses taught in this module, in particular, discipline Epistemological Foundations of Science, with teacher's education, the object of my research proposal. The article describes and contextualizes historically education teacher's education, casting a critical eye and at the same time, worried. That worry is fruit of my teaching experiences in high school and at university |
id |
UFPA-7_48069da70f5c57590b882e6b5aefd8a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1733 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formationReflexões sobre a crise e a reestruturação da formação do professorcrisis; paradigm of education; teacher educationcrise; paradigmática da educação; formação do professorThis article is part of the observation / discussion held during the first module of study course Master in Education in Science and Mathematics. It is intended to relate in the bibliography worked in courses taught in this module, in particular, discipline Epistemological Foundations of Science, with teacher's education, the object of my research proposal. The article describes and contextualizes historically education teacher's education, casting a critical eye and at the same time, worried. That worry is fruit of my teaching experiences in high school and at universityO presente artigo constitui parte da observação/reflexão realizada durante o primeiro módulo de estudos do Curso de Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas. Neste, pretende-se relacionar parte da bibliografia trabalhada nas disciplinas ministradas nesse módulo, em especial, a disciplina Bases Epistemológicas da Ciência, com a formação do professor, objeto de minha proposta de pesquisa. O artigo descreve e contextualiza historicamente a educação e a formação do professor, lançando sobre esta um olhar crítico e, ao mesmo tempo, preocupado; preocupação que é fruto de minha experiência docente nos ensinos médio e superior.Universidade Federal do ParáMendes, Maria José de Freitas2007-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/173310.18542/amazrecm.v3i0.1733Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 3 (2007); 51-56Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 3 (2007); 51-562317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1733/2141/*ref*/ALVES, Nilda (org.) Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 2001 (Questões de Nossa Época: 1)/*ref*/BRANDÃO, Zaia (org.), A crise dos paradigmas e a educação . São Paulo: Cortez, 2002.(Coleção Questões de Nossa Época;v.35)/*ref*/CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix,1982./*ref*/CARVALHO, A. M. P. de e GIL-PEREZ, D. Formação de professores de ciências. SP: Cortez, 1993./*ref*/COMTE, Auguste. Discurso sobre o espírito positivo. São Paulo: Abril Cultural, 1978 (Coleção Os Pensadores)/*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Tempo da escola e tempo da sociedad. In, Raquel Volpato Serbino...[et al.](org.) Formação de professores. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998. (Seminários e debates)./*ref*/KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1962 (Col. Debates)./*ref*/LISITA, V. [et al.] Formação de professores e pesquisa: uma relação possível ?. In: Marli André (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica)./*ref*/MACHADO, Maria Margarida. A prática e a formação de professores na EJA: uma análise de dissertações e teses produzidas no período de 1986 a 1998./*ref*/MEC - Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio./*ref*/MIORIM, Maria ngela. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998./*ref*/MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro; tradução de Catarina E. F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002./*ref*/SOARES, Magda. As pesquisas nas áreas específicas influenciando o curso de formação de professores. In: Marli André (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica).Direitos autorais 2007 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:08Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1733Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:08Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation Reflexões sobre a crise e a reestruturação da formação do professor |
title |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation |
spellingShingle |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation Mendes, Maria José de Freitas crisis; paradigm of education; teacher education crise; paradigmática da educação; formação do professor |
title_short |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation |
title_full |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation |
title_fullStr |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation |
title_full_unstemmed |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation |
title_sort |
Reflections about the crisis and the restructuring of teacher's formation |
author |
Mendes, Maria José de Freitas |
author_facet |
Mendes, Maria José de Freitas |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Maria José de Freitas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
crisis; paradigm of education; teacher education crise; paradigmática da educação; formação do professor |
topic |
crisis; paradigm of education; teacher education crise; paradigmática da educação; formação do professor |
description |
This article is part of the observation / discussion held during the first module of study course Master in Education in Science and Mathematics. It is intended to relate in the bibliography worked in courses taught in this module, in particular, discipline Epistemological Foundations of Science, with teacher's education, the object of my research proposal. The article describes and contextualizes historically education teacher's education, casting a critical eye and at the same time, worried. That worry is fruit of my teaching experiences in high school and at university |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1733 10.18542/amazrecm.v3i0.1733 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1733 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v3i0.1733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1733/2141 /*ref*/ALVES, Nilda (org.) Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 2001 (Questões de Nossa Época: 1) /*ref*/BRANDÃO, Zaia (org.), A crise dos paradigmas e a educação . São Paulo: Cortez, 2002.(Coleção Questões de Nossa Época;v.35) /*ref*/CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix,1982. /*ref*/CARVALHO, A. M. P. de e GIL-PEREZ, D. Formação de professores de ciências. SP: Cortez, 1993. /*ref*/COMTE, Auguste. Discurso sobre o espírito positivo. São Paulo: Abril Cultural, 1978 (Coleção Os Pensadores) /*ref*/D'AMBRÓSIO, U. Tempo da escola e tempo da sociedad. In, Raquel Volpato Serbino...[et al.](org.) Formação de professores. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998. (Seminários e debates). /*ref*/KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1962 (Col. Debates). /*ref*/LISITA, V. [et al.] Formação de professores e pesquisa: uma relação possível ?. In: Marli André (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica). /*ref*/MACHADO, Maria Margarida. A prática e a formação de professores na EJA: uma análise de dissertações e teses produzidas no período de 1986 a 1998. /*ref*/MEC - Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. /*ref*/MIORIM, Maria ngela. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998. /*ref*/MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro; tradução de Catarina E. F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002. /*ref*/SOARES, Magda. As pesquisas nas áreas específicas influenciando o curso de formação de professores. In: Marli André (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica). |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2007 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2007 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 3 (2007); 51-56 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 3 (2007); 51-56 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146559430656 |