Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5846 |
Resumo: | In this article, anchored in an assessment of learning as a research practice and learning opportunity, we present a discussion about the activity of a teacher (re) writing a written test. We subside our reflections in the analysis of a cycle of interaction of application of a task of a written test - Proof of Take Home, and its respective grille of correction. It was applied to a group of 8 students from the 6th grade of Elementary School of a state school in the city of Londrina in the second half of 2017. This cycle of interaction is based on the approach of Research in Development (Design Research). From a methodological point of view, the discussion based on the analysis of written production present in the tests is qualitative in nature and is based on an interpretative analysis. From this process of analysis it was possible to infer that a teacher, when (re) elaborating the instruments used, has the opportunity to develop teaching knowledge of the evaluation practice (what happened), as well as to the evaluation practice (future actions); to recognize the possibility of provoking changes in the school reality, in the direction of involving the students in an evaluation that subsidizes and guides the teaching and learning processes. |
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Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proofDesenvolvimento profissional de um professor ao (re)elaborar uma prova escrita de matemáticaMathematics Education; Learning Assessment; Written Production Analysis; Written test; Correction Grids.Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Análise da Produção Escrita; Prova Escrita; Grelhas de Correção.In this article, anchored in an assessment of learning as a research practice and learning opportunity, we present a discussion about the activity of a teacher (re) writing a written test. We subside our reflections in the analysis of a cycle of interaction of application of a task of a written test - Proof of Take Home, and its respective grille of correction. It was applied to a group of 8 students from the 6th grade of Elementary School of a state school in the city of Londrina in the second half of 2017. This cycle of interaction is based on the approach of Research in Development (Design Research). From a methodological point of view, the discussion based on the analysis of written production present in the tests is qualitative in nature and is based on an interpretative analysis. From this process of analysis it was possible to infer that a teacher, when (re) elaborating the instruments used, has the opportunity to develop teaching knowledge of the evaluation practice (what happened), as well as to the evaluation practice (future actions); to recognize the possibility of provoking changes in the school reality, in the direction of involving the students in an evaluation that subsidizes and guides the teaching and learning processes.Neste artigo, ancorados em uma avaliação da aprendizagem como prática de investigação e oportunidade de aprendizagem, apresentamos uma discussão acerca da atividade de um professor (re)elaborar uma prova escrita. Subsidiamos nossas reflexões na análise de um ciclo de interação de aplicação de uma tarefa de uma prova escrita – Prova de Levar para Casa, e sua respectiva grelha de correção. Ela foi aplicada a um grupo de 8 alunos do 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual do Paraná na cidade de Londrina no segundo semestre de 2017. Esse ciclo de interação baseia-se na abordagem de Pesquisa em Desenvolvimento (Design Research). Do ponto de vista metodológico, a discussão realizada a partir da análise da produção escrita presente nas provas tem natureza qualitativa e se fundamenta em uma análise interpretativa. A partir desse processo de análise foi possível inferir que um professor, ao (re)elaborar os instrumentos utilizados, tem a oportunidade de desenvolver saberes docentes da prática avaliativa (o que ocorreu), assim como para a prática avaliativa (ações futuras); de reconhecer a possibilidade de provocar mudanças na realidade escolar, na direção de envolver os alunos em um processo de avaliação que subsidia e orienta os processos de ensino e de aprendizagem.Universidade Federal do ParáAntunes, Tiago PoncianoMendes, Marcele Tavares2018-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/584610.18542/amazrecm.v14i31.5846Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 22-38Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 22-382317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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