Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Tiago Ponciano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mendes, Marcele Tavares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5846
Resumo: In this article, anchored in an assessment of learning as a research practice and learning opportunity, we present a discussion about the activity of a teacher (re) writing a written test. We subside our reflections in the analysis of a cycle of interaction of application of a task of a written test - Proof of Take Home, and its respective grille of correction. It was applied to a group of 8 students from the 6th grade of Elementary School of a state school in the city of Londrina in the second half of 2017. This cycle of interaction is based on the approach of Research in Development (Design Research). From a methodological point of view, the discussion based on the analysis of written production present in the tests is qualitative in nature and is based on an interpretative analysis. From this process of analysis it was possible to infer that a teacher, when (re) elaborating the instruments used, has the opportunity to develop teaching knowledge of the evaluation practice (what happened), as well as to the evaluation practice (future actions); to recognize the possibility of provoking changes in the school reality, in the direction of involving the students in an evaluation that subsidizes and guides the teaching and learning processes.
id UFPA-7_4fc2e8c85ed61a987bf7b36d968b2104
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5846
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proofDesenvolvimento profissional de um professor ao (re)elaborar uma prova escrita de matemáticaMathematics Education; Learning Assessment; Written Production Analysis; Written test; Correction Grids.Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Análise da Produção Escrita; Prova Escrita; Grelhas de Correção.In this article, anchored in an assessment of learning as a research practice and learning opportunity, we present a discussion about the activity of a teacher (re) writing a written test. We subside our reflections in the analysis of a cycle of interaction of application of a task of a written test - Proof of Take Home, and its respective grille of correction. It was applied to a group of 8 students from the 6th grade of Elementary School of a state school in the city of Londrina in the second half of 2017. This cycle of interaction is based on the approach of Research in Development (Design Research). From a methodological point of view, the discussion based on the analysis of written production present in the tests is qualitative in nature and is based on an interpretative analysis. From this process of analysis it was possible to infer that a teacher, when (re) elaborating the instruments used, has the opportunity to develop teaching knowledge of the evaluation practice (what happened), as well as to the evaluation practice (future actions); to recognize the possibility of provoking changes in the school reality, in the direction of involving the students in an evaluation that subsidizes and guides the teaching and learning processes.Neste artigo, ancorados em uma avaliação da aprendizagem como prática de investigação e oportunidade de aprendizagem, apresentamos uma discussão acerca da atividade de um professor (re)elaborar uma prova escrita. Subsidiamos nossas reflexões na análise de um ciclo de interação de aplicação de uma tarefa de uma prova escrita – Prova de Levar para Casa, e sua respectiva grelha de correção. Ela foi aplicada a um grupo de 8 alunos do 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual do Paraná na cidade de Londrina no segundo semestre de 2017. Esse ciclo de interação baseia-se na abordagem de Pesquisa em Desenvolvimento (Design Research). Do ponto de vista metodológico, a discussão realizada a partir da análise da produção escrita presente nas provas tem natureza qualitativa e se fundamenta em uma análise interpretativa. A partir desse processo de análise foi possível inferir que um professor, ao (re)elaborar os instrumentos utilizados, tem a oportunidade de desenvolver saberes docentes da prática avaliativa (o que ocorreu), assim como para a prática avaliativa (ações futuras); de reconhecer a possibilidade de provocar mudanças na realidade escolar, na direção de envolver os alunos em um processo de avaliação que subsidia e orienta os processos de ensino e de aprendizagem.Universidade Federal do ParáAntunes, Tiago PoncianoMendes, Marcele Tavares2018-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/584610.18542/amazrecm.v14i31.5846Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 22-38Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 22-382317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5846/4998/*ref*/BARLOW, M. Avaliação escolar: mitos e realidades. Porto Alegre: Artmed, 2006./*ref*/BURIASCO, R. L. C; FERREIRA, P. E. A; CIANI, A. B. Avaliação como Prática de Investigação (alguns apontamentos). Boletim de Educação Matemática, v. 33, p. 69-96, 2009./*ref*/BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017./*ref*/DE LANGE, J. Mathematics, Insight and Meaning. Utrecht: OW &OC, 1987./*ref*/DE LANGE, J. Framework for classroom assessment in mathematics. Utrecht: Freudenthal Institute and National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science, 1999./*ref*/ESTEBAN, M. T. A avaliação no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, M. T. et al. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 7-28./*ref*/FORSTER, C. A utilização da prova-escrita-com-cola como recurso à aprendizagem. Dissertação de Mestrado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2015./*ref*/HADJI, C. A avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Trad. Júlia Lopes Ferreira e José Manuel Cláudio. 4. ed. Lisboa: Porto, 1994./*ref*/LUCKESI, C. C. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Pátio, Rio Grande do Sul, n.12, p. 6-11, 2000./*ref*/MATTA, A.E.R; SILVA, F.P.S; BOAVENTURA, E.M. Design-based research ou pesquisa de desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, p. 23-36, 2014./*ref*/MENDES, M. T. Utilização da Prova em Fases como recurso para regulação da aprendizagem em aulas de cálculo. Tese de doutorado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2014./*ref*/MENDES, M. T.; TREVISAN, A. L.; BURIASCO, R. L. C. Possibilidades de intervenção num contexto de ensino e avaliação em matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, vol. 3, n. 1, p.1-13, 2012./*ref*/PEDROCHI JUNIOR, O. Avaliação como oportunidade de aprendizagem em Matemática. Dissertação de Mestrado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012./*ref*/SMITH, M. S.; HILLEN, A.; HEFFERNAN, C. Student-constructed representations: Vehicles for helping teachers understand students' mathematical thinking. In: BLUME, Glendon; HEID, Mary Kathleen; SMITH, Margaret Schwan. 2001 Yearbook of the Pennsylvania council of teachers of mathematics: The role of representation in the teaching and learning of mathematics, State College, PA: The Council of Teachers of mathematics, p. 65-69, 2001./*ref*/TARDF, M. Saberes docentes e formação profissional. 15. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013./*ref*/TREVISAN, A. L. Prova em fases e um repensar da prática avaliativa em Matemática. 2013. Tese de Doutorado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2013./*ref*/VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. Assessment and Realistic Mathematics Education. Utrecht: Freudenthal Institute, 1996.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-26T13:30:59Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5846Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-26T13:30:59Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
Desenvolvimento profissional de um professor ao (re)elaborar uma prova escrita de matemática
title Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
spellingShingle Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
Antunes, Tiago Ponciano
Mathematics Education; Learning Assessment; Written Production Analysis; Written test; Correction Grids.
Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Análise da Produção Escrita; Prova Escrita; Grelhas de Correção.
title_short Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
title_full Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
title_fullStr Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
title_full_unstemmed Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
title_sort Professional development of a teacher to (re) prepare a written mathematics proof
author Antunes, Tiago Ponciano
author_facet Antunes, Tiago Ponciano
Mendes, Marcele Tavares
author_role author
author2 Mendes, Marcele Tavares
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Tiago Ponciano
Mendes, Marcele Tavares
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education; Learning Assessment; Written Production Analysis; Written test; Correction Grids.
Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Análise da Produção Escrita; Prova Escrita; Grelhas de Correção.
topic Mathematics Education; Learning Assessment; Written Production Analysis; Written test; Correction Grids.
Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Análise da Produção Escrita; Prova Escrita; Grelhas de Correção.
description In this article, anchored in an assessment of learning as a research practice and learning opportunity, we present a discussion about the activity of a teacher (re) writing a written test. We subside our reflections in the analysis of a cycle of interaction of application of a task of a written test - Proof of Take Home, and its respective grille of correction. It was applied to a group of 8 students from the 6th grade of Elementary School of a state school in the city of Londrina in the second half of 2017. This cycle of interaction is based on the approach of Research in Development (Design Research). From a methodological point of view, the discussion based on the analysis of written production present in the tests is qualitative in nature and is based on an interpretative analysis. From this process of analysis it was possible to infer that a teacher, when (re) elaborating the instruments used, has the opportunity to develop teaching knowledge of the evaluation practice (what happened), as well as to the evaluation practice (future actions); to recognize the possibility of provoking changes in the school reality, in the direction of involving the students in an evaluation that subsidizes and guides the teaching and learning processes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5846
10.18542/amazrecm.v14i31.5846
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5846
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v14i31.5846
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5846/4998
/*ref*/BARLOW, M. Avaliação escolar: mitos e realidades. Porto Alegre: Artmed, 2006.
/*ref*/BURIASCO, R. L. C; FERREIRA, P. E. A; CIANI, A. B. Avaliação como Prática de Investigação (alguns apontamentos). Boletim de Educação Matemática, v. 33, p. 69-96, 2009.
/*ref*/BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017.
/*ref*/DE LANGE, J. Mathematics, Insight and Meaning. Utrecht: OW &OC, 1987.
/*ref*/DE LANGE, J. Framework for classroom assessment in mathematics. Utrecht: Freudenthal Institute and National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science, 1999.
/*ref*/ESTEBAN, M. T. A avaliação no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, M. T. et al. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 7-28.
/*ref*/FORSTER, C. A utilização da prova-escrita-com-cola como recurso à aprendizagem. Dissertação de Mestrado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2015.
/*ref*/HADJI, C. A avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Trad. Júlia Lopes Ferreira e José Manuel Cláudio. 4. ed. Lisboa: Porto, 1994.
/*ref*/LUCKESI, C. C. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Pátio, Rio Grande do Sul, n.12, p. 6-11, 2000.
/*ref*/MATTA, A.E.R; SILVA, F.P.S; BOAVENTURA, E.M. Design-based research ou pesquisa de desenvolvimento: metodologia para pesquisa aplicada de inovação em educação do século XXI. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, p. 23-36, 2014.
/*ref*/MENDES, M. T. Utilização da Prova em Fases como recurso para regulação da aprendizagem em aulas de cálculo. Tese de doutorado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2014.
/*ref*/MENDES, M. T.; TREVISAN, A. L.; BURIASCO, R. L. C. Possibilidades de intervenção num contexto de ensino e avaliação em matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, vol. 3, n. 1, p.1-13, 2012.
/*ref*/PEDROCHI JUNIOR, O. Avaliação como oportunidade de aprendizagem em Matemática. Dissertação de Mestrado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
/*ref*/SMITH, M. S.; HILLEN, A.; HEFFERNAN, C. Student-constructed representations: Vehicles for helping teachers understand students' mathematical thinking. In: BLUME, Glendon; HEID, Mary Kathleen; SMITH, Margaret Schwan. 2001 Yearbook of the Pennsylvania council of teachers of mathematics: The role of representation in the teaching and learning of mathematics, State College, PA: The Council of Teachers of mathematics, p. 65-69, 2001.
/*ref*/TARDF, M. Saberes docentes e formação profissional. 15. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
/*ref*/TREVISAN, A. L. Prova em fases e um repensar da prática avaliativa em Matemática. 2013. Tese de Doutorado. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2013.
/*ref*/VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. Assessment and Realistic Mathematics Education. Utrecht: Freudenthal Institute, 1996.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 22-38
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 22-38
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144281923584