Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Fernando Francisco
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Doneze, Iara Souza, Mendes, Marcele Tavares, Dalto, Jader Otavio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8341
Resumo: This paper aims to present a discussion about the potential of tasks in a written test as resources for an assessment as an investigation practice in which, from the analysis of written production of students, the teacher goes beyond checking for a correct production or incorrect. It is a qualitative research of an interpretive nature, anchored in a perspective of assessment of learning asinvestigation practice and learning opportunity. The subjects of the research were 12 students enrolled in the 6th year of primary education, aged 11 to 12 years, in a public school in the state of Paraná, Brazil. The students performed a written test in which the basic content was the basic operations. This discussion aims to report characteristics of assessment tasks that potentiate the writing test, performing an assessment practice in which the teacher uses the analysis of written production as an opportunity to gather information to carry out interventions in the teaching and learning process.
id UTFPR-7_5de8ec585dae0dc71afddb0110e1df88
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/8341
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written productionTarefas matemáticas para uma prova escrita: uma discussão a partir da produção escrita de alunosEnsino-Aprendizagem; Avaliação da Aprendizagem.Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Prova Escrita; Análise da Produção Escrita.Mathematics education; Learning assessment; Written test; Written production analysisThis paper aims to present a discussion about the potential of tasks in a written test as resources for an assessment as an investigation practice in which, from the analysis of written production of students, the teacher goes beyond checking for a correct production or incorrect. It is a qualitative research of an interpretive nature, anchored in a perspective of assessment of learning asinvestigation practice and learning opportunity. The subjects of the research were 12 students enrolled in the 6th year of primary education, aged 11 to 12 years, in a public school in the state of Paraná, Brazil. The students performed a written test in which the basic content was the basic operations. This discussion aims to report characteristics of assessment tasks that potentiate the writing test, performing an assessment practice in which the teacher uses the analysis of written production as an opportunity to gather information to carry out interventions in the teaching and learning process.Este artigo visa apresentar uma discussão a respeito do potencial de tarefas em uma prova escrita enquanto recursos para uma avaliação como prática de investigação em que, a partir da análise da produção escrita de alunos, o professor vai além da verificação de uma produção correta ou incorreta. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa de cunho interpretativo, ancorada em uma perspectiva de avaliação da aprendizagem como prática de investigação e oportunidade de aprendizagem. Os sujeitos da pesquisa foram 12 alunos matriculados no 6º ano do Ensino Fundamental, com idades entre 11 e 12 anos, em uma escola pública do Paraná, os quais realizaram uma prova escrita em que o conteúdo base era operações básicas e em que as questões foram selecionadas e adaptadas do banco de questões da “Provinha Brasil”. Essa discussão busca evidenciar características de tarefas avaliativas que potencializam o instrumento prova escrita para uma prática avaliativa em que o professor, a partir da análise da produção escrita, recolhe informações que subsidiam intervenções no processo de ensino e aprendizagem.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Pereira, Fernando FranciscoDoneze, Iara SouzaMendes, Marcele TavaresDalto, Jader Otavio2019-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/834110.3895/rbect.v12n2.8341Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 12, n. 2 (2019)1982-873X10.3895/rbect.v12n2reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8341/pdfDireitos autorais 2019 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:40:46Zoai:periodicos.utfpr:article/8341Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:40:46Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
Tarefas matemáticas para uma prova escrita: uma discussão a partir da produção escrita de alunos
title Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
spellingShingle Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
Pereira, Fernando Francisco
Ensino-Aprendizagem; Avaliação da Aprendizagem.
Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Prova Escrita; Análise da Produção Escrita.
Mathematics education; Learning assessment; Written test; Written production analysis
title_short Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
title_full Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
title_fullStr Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
title_full_unstemmed Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
title_sort Assessment tasks for a written test: an analysis from student’s written production
author Pereira, Fernando Francisco
author_facet Pereira, Fernando Francisco
Doneze, Iara Souza
Mendes, Marcele Tavares
Dalto, Jader Otavio
author_role author
author2 Doneze, Iara Souza
Mendes, Marcele Tavares
Dalto, Jader Otavio
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Fernando Francisco
Doneze, Iara Souza
Mendes, Marcele Tavares
Dalto, Jader Otavio
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-Aprendizagem; Avaliação da Aprendizagem.
Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Prova Escrita; Análise da Produção Escrita.
Mathematics education; Learning assessment; Written test; Written production analysis
topic Ensino-Aprendizagem; Avaliação da Aprendizagem.
Educação Matemática; Avaliação da Aprendizagem; Prova Escrita; Análise da Produção Escrita.
Mathematics education; Learning assessment; Written test; Written production analysis
description This paper aims to present a discussion about the potential of tasks in a written test as resources for an assessment as an investigation practice in which, from the analysis of written production of students, the teacher goes beyond checking for a correct production or incorrect. It is a qualitative research of an interpretive nature, anchored in a perspective of assessment of learning asinvestigation practice and learning opportunity. The subjects of the research were 12 students enrolled in the 6th year of primary education, aged 11 to 12 years, in a public school in the state of Paraná, Brazil. The students performed a written test in which the basic content was the basic operations. This discussion aims to report characteristics of assessment tasks that potentiate the writing test, performing an assessment practice in which the teacher uses the analysis of written production as an opportunity to gather information to carry out interventions in the teaching and learning process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-15
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8341
10.3895/rbect.v12n2.8341
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8341
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v12n2.8341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8341/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 12, n. 2 (2019)
1982-873X
10.3895/rbect.v12n2
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713871373402112