Socio-scientific issues with CTS focus on training of science teachers: complementary perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Rosa Oliveira Marins
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ghedin, Evandro, Silva-Forsberg, Maria Clara, Gonzaga, Amarildo Menezes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2025
Resumo: Theoretical work that seeks to highlight the possible reasons why the STS approach has not effectively be inserted in the educational process and point out alternative to its insertion. It thus explores the origin of the STS movement and discusses its focus on education, science teaching and teacher education. It is a study in a critical perspective, from a documentary research focused on scientific production published in books, theses, papers presented in conference proceedings and journals in the field of education. The readings allowed direct the discussions, assuming the interpretative analysis for the organization of the text. The study shows that teacher education, the problems presented in its theoretical and epistemological aspects and ethical, is the main obstacle to the insertion of the STS approach in the educational process. Alternatively, points to issues of social-scientific approach to STS approach in a complementary perspective, as the possibility of improvements in the aspects highlighted
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spelling Socio-scientific issues with CTS focus on training of science teachers: complementary perspectiveQuestões sociocientíficas com enfoque CTS na formação de professores de Ciências: perspectiva de complementaridadetraining of science teachers; science; technology and society; socio-scientific issuesformação de professores de ciências; ciência; tecnologia e sociedade (CTS); questões sociocientíficasTheoretical work that seeks to highlight the possible reasons why the STS approach has not effectively be inserted in the educational process and point out alternative to its insertion. It thus explores the origin of the STS movement and discusses its focus on education, science teaching and teacher education. It is a study in a critical perspective, from a documentary research focused on scientific production published in books, theses, papers presented in conference proceedings and journals in the field of education. The readings allowed direct the discussions, assuming the interpretative analysis for the organization of the text. The study shows that teacher education, the problems presented in its theoretical and epistemological aspects and ethical, is the main obstacle to the insertion of the STS approach in the educational process. Alternatively, points to issues of social-scientific approach to STS approach in a complementary perspective, as the possibility of improvements in the aspects highlightedTrabalho teórico que procura evidenciar as possíveis razões pelas quais o enfoque CTS ainda não se inseriu efetivamente no processo educacional e apontar alternativa à sua inserção. Para tanto, aborda a origem do movimento CTS e discute seu enfoque na educação, no ensino de Ciências e na formação de professores. É um estudo numa perspectiva crítica, a partir de uma pesquisa documental centrada na produção científica publicada em livros, teses, trabalhos apresentados em anais de eventos e revistas da área educacional. As leituras permitiram direcionar as discussões, assumindo-se a análise interpretativa para a organização do texto. O estudo evidencia que a formação de professores, pelos problemas apresentados em seus aspectos teórico-epistemológicos e éticos, é o principal obstáculo à inserção do enfoque CTS no processo educacional. Como alternativa, aponta-se a abordagem de questões sociocientíficas com enfoque CTS, em uma perspectiva de complementaridade, como possibilidade de melhorias nos aspectos evidenciadosUniversidade Federal do ParáAzevedo, Rosa Oliveira MarinsGhedin, EvandroSilva-Forsberg, Maria ClaraGonzaga, Amarildo Menezes2013-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/202510.18542/amazrecm.v9i18.2025Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 18 (2013); 84-98Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 18 (2013); 84-982317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2025/2380/*ref*/ACEVEDO, J. A. Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS. 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