The potential of a tactile teaching model as a resource for inclusive education of visually impaired students in science education
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Data de Publicação: | 2024 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
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Resumo: | This study aimed to evaluate the potential of a tactile didactic model of a Cerrado snake for students with Visual Impairment (VI). Interviews were conducted with teachers from the Multifunctional Resource Room (MRR) specifically for students with VI at a public school, in order to assess the produced model and its applicability, as well as to better understand the functioning of the MRR. An observation was conducted with three students from the MRR to evaluate the model alongside a classroom teacher. Overall, the model proved to be suitable for students with VI, being positively evaluated by both teachers and students, with some reservations regarding its adequacy for students with low vision and understanding through description alone |
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The potential of a tactile teaching model as a resource for inclusive education of visually impaired students in science educationO potencial de um modelo didático tátil como recurso para a educação inclusiva de alunos com deficiência visual no ensino de ciênciasinclusive education; tactile didactic models; multifunctional resource room; animal anatomyeducação Inclusiva; modelos didáticos táteis; sala de recursos multifuncionais; anatomia animalThis study aimed to evaluate the potential of a tactile didactic model of a Cerrado snake for students with Visual Impairment (VI). Interviews were conducted with teachers from the Multifunctional Resource Room (MRR) specifically for students with VI at a public school, in order to assess the produced model and its applicability, as well as to better understand the functioning of the MRR. An observation was conducted with three students from the MRR to evaluate the model alongside a classroom teacher. Overall, the model proved to be suitable for students with VI, being positively evaluated by both teachers and students, with some reservations regarding its adequacy for students with low vision and understanding through description aloneO presente trabalho objetivou avaliar o potencial de um modelo didático tátil de uma serpente do Cerrado voltado para alunos com Deficiência Visual (DV). Realizamos entrevistas com professores da Sala de Recursos Multifuncionais (SRM) específica para estudantes com DV de uma escola pública, a fim de avaliar o modelo produzido e sua aplicabilidade, bem como entender melhor o funcionamento da SRM. Foi feita uma observação com três alunos da SRM para que eles avaliassem o modelo junto a um professor da sala. No geral, o modelo demonstrou ser adequado para discentes com DV, sendo avaliado positivamente tanto pelos professores quanto pelos alunos, com algumas ressalvas quanto à adequação para estudantes com baixa visão e quanto ao entendimento apenas pela descrição.Universidade Federal do ParáMoreira, Nicolle GonçalvesGomes, Maria Clara BorgesSchnorr, Samuel Molina2024-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1549310.18542/amazrecm.v20i44.15493Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 20, n. 44 (2024); 121-138Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 20, n. 44 (2024); 121-1382317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15493/11170/*ref*/ALVES, Rômulo Romeu Nóbrega. A review on human attitudes towards reptiles in Brazil. Environmental Monitoring and Assessment, v. 184, n. 11, p. 6877-6901, 2012./*ref*/ARRAIS, Antonia Adriana Mota. O ensino de zoologia por meio de metodologias diferenciadas: o caso dos anfíbios. Trabalho de Conclusão de Curso (Monografia) - Curso de Licenciatura em Ciências Naturais, Universidade de Brasília, Planaltina - DF. 2013./*ref*/ARTILES, Alfredo J.; KOZLESKI, Elizabeth B.; GONZALEZ, Taucia. Para além da sedução da educação inclusiva nos Estados Unidos: confrontando o poder, construindo uma agenda histórico-cultural. Revista Teias, v. 12, n. 24, p. 24-36, 2011./*ref*/AZEVEDO, Hugo José Coelho Corrêa et al. O ensino em zoologia e o pressuposto utilitarista: uma análise dos livros didáticos do ensino médio (PNLD 2018-2020). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 6, p. 591-606, 2020./*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016./*ref*/BASTOS, Eduardo G. de M.; ARAÚJO, Alexandre F. 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This study aimed to evaluate the potential of a tactile didactic model of a Cerrado snake for students with Visual Impairment (VI). Interviews were conducted with teachers from the Multifunctional Resource Room (MRR) specifically for students with VI at a public school, in order to assess the produced model and its applicability, as well as to better understand the functioning of the MRR. An observation was conducted with three students from the MRR to evaluate the model alongside a classroom teacher. Overall, the model proved to be suitable for students with VI, being positively evaluated by both teachers and students, with some reservations regarding its adequacy for students with low vision and understanding through description alone |
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