Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, José Carlos de Souza
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santos da Silva, Francisco Hermes, Viana Nunes, José Messildo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4228
Resumo: This article is the product of an autobiographical narrative study, which shows an analysis of the praxeologies of the first author, in the context of his professional development as a mathematics teacher. The focus of the analysis is on the various praxeological conflicts that the author experienced during the elaboration and application in the classroom of a didactical proposal for the teaching of polynomial operations in the 7th grade of primary school. In order to analyse his own praxeologies using the didactical proposal he elaborated, the author used Yves Chevallard’s Anthropological Theory of the Didactical (ATD) as the main theoretical reference. The results demonstrated that the personal relations of the first author involved ostensive and non-ostensive types of objects and different tasks and techniques that were either present or not in the didactical proposal he elaborated, revealing past and present praxeologies which composed several different moments of his professional development as a mathematics teacher.
id UFPA-7_64c69906ebc1bbbd9e881e1d01901b18
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4228
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebraAnálise de narrativas praxeológicas de conexões entre aritmética e álgebraautobiographical narrative; arithmetic and algebra; anthropological theory of the didactical; ostensive and non-ostensive objects; praxeological analysisnarrativa autobiográfica; aritmética e álgebra; teoria antropológica do didático; objetos ostensivos e não ostensivos; análise praxeológicaThis article is the product of an autobiographical narrative study, which shows an analysis of the praxeologies of the first author, in the context of his professional development as a mathematics teacher. The focus of the analysis is on the various praxeological conflicts that the author experienced during the elaboration and application in the classroom of a didactical proposal for the teaching of polynomial operations in the 7th grade of primary school. In order to analyse his own praxeologies using the didactical proposal he elaborated, the author used Yves Chevallard’s Anthropological Theory of the Didactical (ATD) as the main theoretical reference. The results demonstrated that the personal relations of the first author involved ostensive and non-ostensive types of objects and different tasks and techniques that were either present or not in the didactical proposal he elaborated, revealing past and present praxeologies which composed several different moments of his professional development as a mathematics teacher.Este artigo é produto de uma pesquisa narrativa autobiográfica que expõe a análise das praxeologias do primeiro autor, no contexto do seu desenvolvimento profissional, como professor de matemática. O foco da análise recai sobre os diversos conflitos praxeológicos que esse vivenciou durante a elaboração e aplicação, em sala de aula, de uma proposta didática para ensinar operações polinomiais na sétima série (oitavo ano) do Ensino Fundamental. Para analisar suas próprias praxeologias a partir da proposta didática que elaborou, esse assumiu a Teoria Antropológica do Didático (TAD) de Yves Chevallard como referencial teórico principal. Os resultados apontam que as relações pessoais do primeiro autor envolveram tipos de objetos ostensivos e não ostensivos, e tipos de tarefas e técnicas presentes ou não na proposta didática que ele elaborou, revelando as praxeologias passadas e presentes, que compunham os diversos momentos de seu desenvolvimento profissional como professor de matemática.Universidade Federal do ParáCNPqCNPqPereira, José Carlos de SouzaSantos da Silva, Francisco HermesViana Nunes, José Messildo2017-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/422810.18542/amazrecm.v13i27.4228Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 87-106Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 87-1062317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4228/4551/*ref*/ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A Aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004./*ref*/ALMEIDA, Fernando Manuel Mendes de Brito. Sistemas de Numeração Precursores do Sistema Indo-Árabe. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática). Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. Porto, 2007./*ref*/ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Editora da UFPR, 2007./*ref*/ANDRADE, Roberto Carlos Dantas. A noção de tarefa fundamental como dispositivo didático para um percurso de formação de professores: o caso da geometria analítica. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Belém, 2012./*ref*/ARAGÃO, Rosália M. R. de. Memórias de Formação e Docência: bases para pesquisa narrativa e biográfica. In: CHAVES, S. N.; BRITO, M. R. (Org.). Formação e Docência: perspectivas da pesquisa narrativa e autobiográfica. Belém: CEJUP, 2011./*ref*/AUSUBEL, D. P. NOVAK. J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980./*ref*/BASTOS, M. H. C.; COLLA, A. L. A idealização do professor na representação da docência. Retratando mestres. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A Aventura (Auto)Biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004./*ref*/BOLEA CATALÁN, Pilar. El proceso de algebrización de organizaciones matemáticas escolares. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza: Departamento de Matemática Aplicada, Universidad de Zaragoza, 2003. (Monografias del Seminário Matemático “Garcia de Galdeano”, 29). Tesis - Universidad de Zaragoza./*ref*/BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v28n1/11653.pdf. Acesso em: 31 mai. 2011./*ref*/CARLES, D. José Dalmau. Aritmética Razonada y Nociones de Álgebra: Tratado Teórico – Prático – Demostrado. 57ª Edición, corregida y aumentada por D. José Maria Dalmau Casademont. Barcelona: Juan Darne, 1927. Madrid: Libreria y Casa Editorial, 1927. Gerona: Editores Dalmau Carles, Pla S. A., 1927./*ref*/CARVALHO, Cláudia Cristina Soares de. Uma análise praxeológica das tarefas de prova e demonstração em tópicos de álgebra abordados no primeiro ano do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2007. Disponível em:https://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/educacao-matematica . Acesso em: 29 mai. 2011./*ref*/CARVALHO, Cristiane C.; PEREIRA, José C. S. Aprendizagem significativa – das operações aritméticas às operações algébricas: o tratamento das operações algébricas a partir das operações aritméticas como conhecimento prévio. Monografia (Especialização em Educação Matemática). Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento da Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará. Belém, 2009./*ref*/CHEVALLARD, Yves. Le passage de l'arithmetique a l'algebrique dans l'enseignement des mathematiques au college – troisième partie – voies d’attaque et problemes didactiques. In: Petit x, nº 23, p. 05-38, 1990. Disponível em: http://www-irem.ujfgrenoble.fr/spip/spip.php?rubrique25. Acesso em: 10 mai. 2014./*ref*/CHEVALLARD, Yves. Enseignement de l'algebre et transposition didactique. Rend. Sem. Mat. Univ. Pol. Torino. Vol. 52, n. 2, 1994. Disponível em: http://www.seminariomatematico.unito.it/rendiconti/cartaceo/52-2/175.pdf. Acesso em: 09 mai. 2012./*ref*/CHEVALLARD, Yves. El análisis de las prácticas docentes en la teoria antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactiques des Mathématiques, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999. Traducción de Ricardo Campos. Departamento de Didáctica de las Matemáticas. Universidad de Sevilla. Com la colaboración de Teresa Fernández García, Catedrática de Francés, IES Martinéz Montañes, Sevilla. Disponível em: http://jose-desktop.uacm.edu.mx/nolineal/libros/campomedio/El_analisis_de_las_practicas_docentes_en_la_teoria_antropologica_de_los_didactico.pdf. Acesso em: 18 abr. 2012./*ref*/CHEVALLARD, Yves. La TAD face au professeur de mathématiques. 2009. Disponível em:http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=162 . Acesso em: 24 abr. 2011./*ref*/CHEVALLARD, Yves; BOSCH, Marianna. La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. 1999. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/ Sensibilite_aux_ostensifs.pdf . Acesso em: 24 abr. 2011./*ref*/COSTA, Mariza Canjirano da. Possibilidades de articulação dos ostensivos e não ostensivos no ensino da noção de sistemas de duas equações lineares a duas incógnitas. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). UNIBAN/SP. São Paulo, 2008. Disponível em: www.uniban.br/pos/educamat/pdfs/teses/Mariza%20Canjirano%20da%20Costa.pdf. Acesso em: 03 mai. 2011./*ref*/CRANTZ, Paul. Manuales Técnicos Labor Nº 2: Aritmética y Álgebra. Versión de la Duodécima Edición Alemana por David Soler Carreras. Barcelona, Madrid, Buenos Aires, Rio de Janeiro: Editorial Labor S. A., 1949./*ref*/CRUZ, Eliana da Silva. A Noção de Variável em Livros Didáticos de Ensino Fundamental: um estudo sob a ótica da organização praxeológica. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2005. Disponível em: http://www.sapientia.pucsp.br/tde_busca/index.php?tipoPesquisa=1. Acesso em: 01 mai. 2011./*ref*/DE MAIO, Waldemar. Álgebra: estruturas algébricas básicas e fundamentos da teoria dos números. Rio de Janeiro: LTC, 2011. ( Fundamentos de matemática; 16). DE MAIO, Waldemar. Álgebra: estruturas algébricas e matemática discreta. Rio de Janeiro: LTC, 2009. ( Fundamentos de matemática)./*ref*/DELGADO,Tomás Ángel Sierra. Lo Matemático en el Diseño y Analisis de Organizaciones Didácticas: los sistemas de numeración y la medida de magnitudes. Memoria para optar al Grado de Doctor. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Madrid, 2006./*ref*/EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução Hygino H. Domingos. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2004./*ref*/FLORIANI, José Valdir. Professor e pesquisador: exemplificação apoiada na matemática. 2. ed. Blumenau: Ed. da FURB, 2000./*ref*/FONSECA, C.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. El momento del trabajo de la técnica en la completación de organizaciones matemáticas: el caso de la “regla de Ruffini”. s/d. Disponível em: http://www4.ujaen.es/~aestepa/TAD/Comunicaciones/Fonseca_Bosch_Gascon.pdf. Acesso em: 08 abr. 2012./*ref*/FREITAS, M. T. M.; FIORENTINI, D. As possibilidades formativas e investigativas da narrativa em educação matemática. Horizontes, Revista Semestral do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco. v. 25, n. 1, p. 63-71, jan./jun. 2007. Disponível em: http://www.saofrancisco.edu.br/itatiba/mestrado/educacao/ uploadAddress/edicao_completa%5B11019%5D.pdf#page=63. Acesso em: 01 jun. 2011./*ref*/GALVÃO, Maria Elisa Esteves Lopes. História da Matemática: dos números à geometria. Osasco: Edifieo, 2008. (Coleção Texto)./*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valin Oliver. A pesquisa Narrativa e a Formação de Professores: reflexões sobre uma prática formadora. In: CHAVES, S. N.; BRITO, M. R. (Org.). Formação e Docência: perspectivas da pesquisa narrativa e autobiográfica. Belém: CEJUP, 2011./*ref*/IFRAH, Georges. História universal dos algarismos, volume 1: a inteligência dos homens contada pelos números e pelo cálculo. Tradução Alberto Muñoz e Ana Beatriz Katinsky. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997 a./*ref*/IFRAH, Georges. História universal dos algarismos, volume 2: a inteligência dos homens contada pelos números e pelo cálculo. Tradução Alberto Muñoz e Ana Beatriz Katinsky. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997b./*ref*/IFRAH, Georges. Os números: a história de uma grande invenção. Tradução Stella Maria de Freitas. rev. téc. Antônio José Lopes, Jorge José de Oliveira 11. ed. São Paulo: Globo, 2005./*ref*/KEPPKE, Charston Lima. Álgebra nos Currículos do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional no Ensino de Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2007./*ref*/MESQUITA, Flávio Nazareno Araújo. As dinâmicas praxeológicas e cognitivas e a construção do conhecimento didático do professor de matemática. Dissertação (Mestrado Acadêmico). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Belém, 2011./*ref*/PEREIRA, José Carlos de Souza. Análise Praxeológica de Conexões entre Aritmética e Álgebra no Contexto do Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Belém, 2012./*ref*/RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pósgraduação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002./*ref*/ROXO, E.; CUNHA, H. L.; PEIXOTO, R.; NETTO, C. D. Matemática – 2º Ciclo – 1ª Série. 4. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1948./*ref*/SAVELI, Esméria De Lourdes. Narrativas Autobiográficas de Professores: um caminho para a compreensão do processo de formação. Revista Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR, v. 1, n. 1, p. 94-105, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.eventos.uepg.br/ ojs2/index.php/praxiseducativa/article/view/354/362. Acesso em: 31 mai. 2011./*ref*/SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2007./*ref*/SILVA, Maria José Ferreira da. Investigando saberes de professores do Ensino Fundamental com enfoque em números fracionários. Tese (Doutorado em Educação Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2005. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/edmat/ do/tese/maria_jose_ferreira_silva.pdf. Acesso em: 05 abr. 2012./*ref*/SOUSA, Adilson Sebastião de. Metacognição e Ensino de Álgebra: análise do que pensam e dizem professores de matemática da educação básica. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação. São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29012009-120830/pt-br.php. Acesso em: 14 jun. 2011./*ref*/USISKIN, Zalman. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. As Ideias da Álgebra. Trad. Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995./*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Somar, subtrair, multiplicar e dividir números inteiros: o método analítico na Arithmetica Raciocinada de Pedro d’Alcantara Lisboa, publicada em 1863. Revista Educação em Questão. Natal, v. 23, n. 9, p. 31-52, mai. /ago. 2005. Disponível em: http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v23n09.pdf. Acesso em: 25 mar. 2012./*ref*/WECHELUM, Andrean. Arithmética. 1562. Cum Privilegio Regis. Disponível em: http://fondosdigitales.us.es/fondos/libros/985/10/arithmetica/. Acesso em: 09 set. 2011.Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4228Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
Análise de narrativas praxeológicas de conexões entre aritmética e álgebra
title Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
spellingShingle Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
Pereira, José Carlos de Souza
autobiographical narrative; arithmetic and algebra; anthropological theory of the didactical; ostensive and non-ostensive objects; praxeological analysis
narrativa autobiográfica; aritmética e álgebra; teoria antropológica do didático; objetos ostensivos e não ostensivos; análise praxeológica
title_short Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
title_full Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
title_fullStr Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
title_full_unstemmed Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
title_sort Analysis of praxeological narratives of connections between arithmetic and algebra
author Pereira, José Carlos de Souza
author_facet Pereira, José Carlos de Souza
Santos da Silva, Francisco Hermes
Viana Nunes, José Messildo
author_role author
author2 Santos da Silva, Francisco Hermes
Viana Nunes, José Messildo
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv CNPq
CNPq
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, José Carlos de Souza
Santos da Silva, Francisco Hermes
Viana Nunes, José Messildo
dc.subject.por.fl_str_mv autobiographical narrative; arithmetic and algebra; anthropological theory of the didactical; ostensive and non-ostensive objects; praxeological analysis
narrativa autobiográfica; aritmética e álgebra; teoria antropológica do didático; objetos ostensivos e não ostensivos; análise praxeológica
topic autobiographical narrative; arithmetic and algebra; anthropological theory of the didactical; ostensive and non-ostensive objects; praxeological analysis
narrativa autobiográfica; aritmética e álgebra; teoria antropológica do didático; objetos ostensivos e não ostensivos; análise praxeológica
description This article is the product of an autobiographical narrative study, which shows an analysis of the praxeologies of the first author, in the context of his professional development as a mathematics teacher. The focus of the analysis is on the various praxeological conflicts that the author experienced during the elaboration and application in the classroom of a didactical proposal for the teaching of polynomial operations in the 7th grade of primary school. In order to analyse his own praxeologies using the didactical proposal he elaborated, the author used Yves Chevallard’s Anthropological Theory of the Didactical (ATD) as the main theoretical reference. The results demonstrated that the personal relations of the first author involved ostensive and non-ostensive types of objects and different tasks and techniques that were either present or not in the didactical proposal he elaborated, revealing past and present praxeologies which composed several different moments of his professional development as a mathematics teacher.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4228
10.18542/amazrecm.v13i27.4228
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4228
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v13i27.4228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4228/4551
/*ref*/ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A Aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
/*ref*/ALMEIDA, Fernando Manuel Mendes de Brito. Sistemas de Numeração Precursores do Sistema Indo-Árabe. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática). Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. Porto, 2007.
/*ref*/ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Editora da UFPR, 2007.
/*ref*/ANDRADE, Roberto Carlos Dantas. A noção de tarefa fundamental como dispositivo didático para um percurso de formação de professores: o caso da geometria analítica. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Belém, 2012.
/*ref*/ARAGÃO, Rosália M. R. de. Memórias de Formação e Docência: bases para pesquisa narrativa e biográfica. In: CHAVES, S. N.; BRITO, M. R. (Org.). Formação e Docência: perspectivas da pesquisa narrativa e autobiográfica. Belém: CEJUP, 2011.
/*ref*/AUSUBEL, D. P. NOVAK. J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
/*ref*/BASTOS, M. H. C.; COLLA, A. L. A idealização do professor na representação da docência. Retratando mestres. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A Aventura (Auto)Biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
/*ref*/BOLEA CATALÁN, Pilar. El proceso de algebrización de organizaciones matemáticas escolares. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza: Departamento de Matemática Aplicada, Universidad de Zaragoza, 2003. (Monografias del Seminário Matemático “Garcia de Galdeano”, 29). Tesis - Universidad de Zaragoza.
/*ref*/BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v28n1/11653.pdf. Acesso em: 31 mai. 2011.
/*ref*/CARLES, D. José Dalmau. Aritmética Razonada y Nociones de Álgebra: Tratado Teórico – Prático – Demostrado. 57ª Edición, corregida y aumentada por D. José Maria Dalmau Casademont. Barcelona: Juan Darne, 1927. Madrid: Libreria y Casa Editorial, 1927. Gerona: Editores Dalmau Carles, Pla S. A., 1927.
/*ref*/CARVALHO, Cláudia Cristina Soares de. Uma análise praxeológica das tarefas de prova e demonstração em tópicos de álgebra abordados no primeiro ano do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2007. Disponível em:https://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/educacao-matematica . Acesso em: 29 mai. 2011.
/*ref*/CARVALHO, Cristiane C.; PEREIRA, José C. S. Aprendizagem significativa – das operações aritméticas às operações algébricas: o tratamento das operações algébricas a partir das operações aritméticas como conhecimento prévio. Monografia (Especialização em Educação Matemática). Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento da Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará. Belém, 2009.
/*ref*/CHEVALLARD, Yves. Le passage de l'arithmetique a l'algebrique dans l'enseignement des mathematiques au college – troisième partie – voies d’attaque et problemes didactiques. In: Petit x, nº 23, p. 05-38, 1990. Disponível em: http://www-irem.ujfgrenoble.fr/spip/spip.php?rubrique25. Acesso em: 10 mai. 2014.
/*ref*/CHEVALLARD, Yves. Enseignement de l'algebre et transposition didactique. Rend. Sem. Mat. Univ. Pol. Torino. Vol. 52, n. 2, 1994. Disponível em: http://www.seminariomatematico.unito.it/rendiconti/cartaceo/52-2/175.pdf. Acesso em: 09 mai. 2012.
/*ref*/CHEVALLARD, Yves. El análisis de las prácticas docentes en la teoria antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactiques des Mathématiques, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999. Traducción de Ricardo Campos. Departamento de Didáctica de las Matemáticas. Universidad de Sevilla. Com la colaboración de Teresa Fernández García, Catedrática de Francés, IES Martinéz Montañes, Sevilla. Disponível em: http://jose-desktop.uacm.edu.mx/nolineal/libros/campomedio/El_analisis_de_las_practicas_docentes_en_la_teoria_antropologica_de_los_didactico.pdf. Acesso em: 18 abr. 2012.
/*ref*/CHEVALLARD, Yves. La TAD face au professeur de mathématiques. 2009. Disponível em:http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=162 . Acesso em: 24 abr. 2011.
/*ref*/CHEVALLARD, Yves; BOSCH, Marianna. La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. 1999. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/ Sensibilite_aux_ostensifs.pdf . Acesso em: 24 abr. 2011.
/*ref*/COSTA, Mariza Canjirano da. Possibilidades de articulação dos ostensivos e não ostensivos no ensino da noção de sistemas de duas equações lineares a duas incógnitas. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). UNIBAN/SP. São Paulo, 2008. Disponível em: www.uniban.br/pos/educamat/pdfs/teses/Mariza%20Canjirano%20da%20Costa.pdf. Acesso em: 03 mai. 2011.
/*ref*/CRANTZ, Paul. Manuales Técnicos Labor Nº 2: Aritmética y Álgebra. Versión de la Duodécima Edición Alemana por David Soler Carreras. Barcelona, Madrid, Buenos Aires, Rio de Janeiro: Editorial Labor S. A., 1949.
/*ref*/CRUZ, Eliana da Silva. A Noção de Variável em Livros Didáticos de Ensino Fundamental: um estudo sob a ótica da organização praxeológica. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2005. Disponível em: http://www.sapientia.pucsp.br/tde_busca/index.php?tipoPesquisa=1. Acesso em: 01 mai. 2011.
/*ref*/DE MAIO, Waldemar. Álgebra: estruturas algébricas básicas e fundamentos da teoria dos números. Rio de Janeiro: LTC, 2011. ( Fundamentos de matemática; 16). DE MAIO, Waldemar. Álgebra: estruturas algébricas e matemática discreta. Rio de Janeiro: LTC, 2009. ( Fundamentos de matemática).
/*ref*/DELGADO,Tomás Ángel Sierra. Lo Matemático en el Diseño y Analisis de Organizaciones Didácticas: los sistemas de numeración y la medida de magnitudes. Memoria para optar al Grado de Doctor. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Madrid, 2006.
/*ref*/EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução Hygino H. Domingos. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2004.
/*ref*/FLORIANI, José Valdir. Professor e pesquisador: exemplificação apoiada na matemática. 2. ed. Blumenau: Ed. da FURB, 2000.
/*ref*/FONSECA, C.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. El momento del trabajo de la técnica en la completación de organizaciones matemáticas: el caso de la “regla de Ruffini”. s/d. Disponível em: http://www4.ujaen.es/~aestepa/TAD/Comunicaciones/Fonseca_Bosch_Gascon.pdf. Acesso em: 08 abr. 2012.
/*ref*/FREITAS, M. T. M.; FIORENTINI, D. As possibilidades formativas e investigativas da narrativa em educação matemática. Horizontes, Revista Semestral do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco. v. 25, n. 1, p. 63-71, jan./jun. 2007. Disponível em: http://www.saofrancisco.edu.br/itatiba/mestrado/educacao/ uploadAddress/edicao_completa%5B11019%5D.pdf#page=63. Acesso em: 01 jun. 2011.
/*ref*/GALVÃO, Maria Elisa Esteves Lopes. História da Matemática: dos números à geometria. Osasco: Edifieo, 2008. (Coleção Texto).
/*ref*/GONÇALVES, Terezinha Valin Oliver. A pesquisa Narrativa e a Formação de Professores: reflexões sobre uma prática formadora. In: CHAVES, S. N.; BRITO, M. R. (Org.). Formação e Docência: perspectivas da pesquisa narrativa e autobiográfica. Belém: CEJUP, 2011.
/*ref*/IFRAH, Georges. História universal dos algarismos, volume 1: a inteligência dos homens contada pelos números e pelo cálculo. Tradução Alberto Muñoz e Ana Beatriz Katinsky. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997 a.
/*ref*/IFRAH, Georges. História universal dos algarismos, volume 2: a inteligência dos homens contada pelos números e pelo cálculo. Tradução Alberto Muñoz e Ana Beatriz Katinsky. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997b.
/*ref*/IFRAH, Georges. Os números: a história de uma grande invenção. Tradução Stella Maria de Freitas. rev. téc. Antônio José Lopes, Jorge José de Oliveira 11. ed. São Paulo: Globo, 2005.
/*ref*/KEPPKE, Charston Lima. Álgebra nos Currículos do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional no Ensino de Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2007.
/*ref*/MESQUITA, Flávio Nazareno Araújo. As dinâmicas praxeológicas e cognitivas e a construção do conhecimento didático do professor de matemática. Dissertação (Mestrado Acadêmico). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Belém, 2011.
/*ref*/PEREIRA, José Carlos de Souza. Análise Praxeológica de Conexões entre Aritmética e Álgebra no Contexto do Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Belém, 2012.
/*ref*/RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pósgraduação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
/*ref*/ROXO, E.; CUNHA, H. L.; PEIXOTO, R.; NETTO, C. D. Matemática – 2º Ciclo – 1ª Série. 4. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1948.
/*ref*/SAVELI, Esméria De Lourdes. Narrativas Autobiográficas de Professores: um caminho para a compreensão do processo de formação. Revista Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR, v. 1, n. 1, p. 94-105, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.eventos.uepg.br/ ojs2/index.php/praxiseducativa/article/view/354/362. Acesso em: 31 mai. 2011.
/*ref*/SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. atual. São Paulo: Cortez, 2007.
/*ref*/SILVA, Maria José Ferreira da. Investigando saberes de professores do Ensino Fundamental com enfoque em números fracionários. Tese (Doutorado em Educação Matemática). PUC/SP. São Paulo, 2005. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/edmat/ do/tese/maria_jose_ferreira_silva.pdf. Acesso em: 05 abr. 2012.
/*ref*/SOUSA, Adilson Sebastião de. Metacognição e Ensino de Álgebra: análise do que pensam e dizem professores de matemática da educação básica. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação. São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29012009-120830/pt-br.php. Acesso em: 14 jun. 2011.
/*ref*/USISKIN, Zalman. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. As Ideias da Álgebra. Trad. Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995.
/*ref*/ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Somar, subtrair, multiplicar e dividir números inteiros: o método analítico na Arithmetica Raciocinada de Pedro d’Alcantara Lisboa, publicada em 1863. Revista Educação em Questão. Natal, v. 23, n. 9, p. 31-52, mai. /ago. 2005. Disponível em: http://www.revistaeduquestao.educ.ufrn.br/pdfs/v23n09.pdf. Acesso em: 25 mar. 2012.
/*ref*/WECHELUM, Andrean. Arithmética. 1562. Cum Privilegio Regis. Disponível em: http://fondosdigitales.us.es/fondos/libros/985/10/arithmetica/. Acesso em: 09 set. 2011.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 87-106
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 87-106
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146707279872