Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1722 |
Resumo: | The Present Study tried to understand the way students from beginners level of the middle teaching build the concept of mechanic energy and its forms, in the optic of the social-historic theory, developed by the Russian Lev Semenovich Vygotsky, contributors and followers. We are based, to this analysis, on the methodological approach called microgenetic analysis, with more accuracy, on the categories proposed by Mortimer and Scott (2002). It was analyzed an episode of teaching due to the interaction between the teacher and a group of three students, where we tried to make evident the intentions of the teacher, the content of the speech, the communicative approach, the interaction patterns and the teacher's interventions' ways |
id |
UFPA-7_815c498a8569f2672250f0e89e315b2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1722 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high schoolContribuições da teoria sócio-histórica para o ensino e a aprendizagem em física de estudantes da primeira série do ensino médiophysics teaching; mechanic energy; social-historic theory; microgenetic analysisensino de física; energia mecânica; teoria sócio-histórica; análise microgenéticaThe Present Study tried to understand the way students from beginners level of the middle teaching build the concept of mechanic energy and its forms, in the optic of the social-historic theory, developed by the Russian Lev Semenovich Vygotsky, contributors and followers. We are based, to this analysis, on the methodological approach called microgenetic analysis, with more accuracy, on the categories proposed by Mortimer and Scott (2002). It was analyzed an episode of teaching due to the interaction between the teacher and a group of three students, where we tried to make evident the intentions of the teacher, the content of the speech, the communicative approach, the interaction patterns and the teacher's interventions' waysO presente estudo buscou compreender a forma pela qual estudantes de série inicial do ensino médio constroem o conceito de energia mecânica e suas formas, na ótica da Teoria Sócio-Histórica, desenvolvida pelo russo Lev Semenovich Vygotsky, colaboradores e seguidores. Valemo-nos, para esta análise, da abordagem metodológica denominada de análise microgenética, mas precisamente das categorias propostas por Mortimer e Scott (2002). Foi analisado um episódio de ensino decorrente da interação entre o professor e um grupo de três estudantes, através do qual procurou-se evidenciar as intenções do professor, o conteúdo do discurso, a abordagem comunicativa, os padrões de interação e as formas de intervenções do professor.Universidade Federal do ParáPureza, Odifax QuaresmaMagalhães, Luiz Marconi Fortes2008-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/172210.18542/amazrecm.v4i0.1722Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 11-19Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 11-192317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1722/2124/*ref*/GOÉS, M. C. R. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade.In: Cadernos CEDES, XX, 50, 2000./*ref*/GOÉS, M.C.R. As relações intersubjetivas na construção de conhecimento. In GOÉS, M. C. R. e SMOLKA, A. L. B. (Orgs.). A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetividade. Campinas: Papirus, 1997./*ref*/MEIRA, L. As bases semióticas e temporais da ZDP na sala de aula. In ANAIS DO II ENCONTRO II NTERNACIONAL DE LINGUAGEM, CULTURA E COGNIÇÃO: reflexões para o ensino. Belo Horizonte, julho de 2003./*ref*/MOISÉS, L. Aplicações de Vygotsky à Educação Matemática. Campinas: Papirus, 1997./*ref*/MORTIMER, E. F. Metic análisis and the dinamic of explanations im science classroom. In: III Conferência de Pesquisa Sócio-cultural. www.fae.unicamp.br/br2000. Tradução: Livre de Andrela Garibaldi./*ref*/MORTIMER, E. F. e SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. In: Investigações no Ensino de Ciências 3. Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Porto Alegre, 2002 (site: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista)/*ref*/OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993./*ref*/OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993./*ref*/PALANGANA, I. C. Desenvolvimento e aprendizado em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. São Paulo: Summus, 2001./*ref*/PUREZA, O. Q. Um enfoque sócio-histórico do processo de ensino e de aprendizagem do conceito de energia mecânica. Dissertação (De Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará, Pará, 2004./*ref*/TUDGE, J. Vygotsky, Azonad e desenvolvimento proximal e a colaboração entre pares: implicações para a prática em sala de aula. In MOOL, L. C. Vygotsky e a Educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002./*ref*/VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000 a./*ref*/VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003./*ref*/VYGOTSKY, L. S. Manuscrito de 1929. In: Educação & Sociedade, ano XXI, n. 71, Julho de 2000 b./*ref*/WERTSCH, J. V. Vygotsky y la formacion social de la mente.Barcelona: Ediciones Paidos, 1988./*ref*/WERTSCH, J. V. A voz da racionalidade em uma abordagem sociocultural da mente. In MOLL, L. C. Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.Direitos autorais 2008 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:09Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1722Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:09Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school Contribuições da teoria sócio-histórica para o ensino e a aprendizagem em física de estudantes da primeira série do ensino médio |
title |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school |
spellingShingle |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school Pureza, Odifax Quaresma physics teaching; mechanic energy; social-historic theory; microgenetic analysis ensino de física; energia mecânica; teoria sócio-histórica; análise microgenética |
title_short |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school |
title_full |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school |
title_fullStr |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school |
title_full_unstemmed |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school |
title_sort |
Social-historical contributions' theory of learning and teaching physics for students at first year of high school |
author |
Pureza, Odifax Quaresma |
author_facet |
Pureza, Odifax Quaresma Magalhães, Luiz Marconi Fortes |
author_role |
author |
author2 |
Magalhães, Luiz Marconi Fortes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pureza, Odifax Quaresma Magalhães, Luiz Marconi Fortes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
physics teaching; mechanic energy; social-historic theory; microgenetic analysis ensino de física; energia mecânica; teoria sócio-histórica; análise microgenética |
topic |
physics teaching; mechanic energy; social-historic theory; microgenetic analysis ensino de física; energia mecânica; teoria sócio-histórica; análise microgenética |
description |
The Present Study tried to understand the way students from beginners level of the middle teaching build the concept of mechanic energy and its forms, in the optic of the social-historic theory, developed by the Russian Lev Semenovich Vygotsky, contributors and followers. We are based, to this analysis, on the methodological approach called microgenetic analysis, with more accuracy, on the categories proposed by Mortimer and Scott (2002). It was analyzed an episode of teaching due to the interaction between the teacher and a group of three students, where we tried to make evident the intentions of the teacher, the content of the speech, the communicative approach, the interaction patterns and the teacher's interventions' ways |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1722 10.18542/amazrecm.v4i0.1722 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1722 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v4i0.1722 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1722/2124 /*ref*/GOÉS, M. C. R. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade.In: Cadernos CEDES, XX, 50, 2000. /*ref*/GOÉS, M.C.R. As relações intersubjetivas na construção de conhecimento. In GOÉS, M. C. R. e SMOLKA, A. L. B. (Orgs.). A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetividade. Campinas: Papirus, 1997. /*ref*/MEIRA, L. As bases semióticas e temporais da ZDP na sala de aula. In ANAIS DO II ENCONTRO II NTERNACIONAL DE LINGUAGEM, CULTURA E COGNIÇÃO: reflexões para o ensino. Belo Horizonte, julho de 2003. /*ref*/MOISÉS, L. Aplicações de Vygotsky à Educação Matemática. Campinas: Papirus, 1997. /*ref*/MORTIMER, E. F. Metic análisis and the dinamic of explanations im science classroom. In: III Conferência de Pesquisa Sócio-cultural. www.fae.unicamp.br/br2000. Tradução: Livre de Andrela Garibaldi. /*ref*/MORTIMER, E. F. e SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. In: Investigações no Ensino de Ciências 3. Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Porto Alegre, 2002 (site: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista) /*ref*/OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993. /*ref*/OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993. /*ref*/PALANGANA, I. C. Desenvolvimento e aprendizado em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. São Paulo: Summus, 2001. /*ref*/PUREZA, O. Q. Um enfoque sócio-histórico do processo de ensino e de aprendizagem do conceito de energia mecânica. Dissertação (De Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará, Pará, 2004. /*ref*/TUDGE, J. Vygotsky, Azonad e desenvolvimento proximal e a colaboração entre pares: implicações para a prática em sala de aula. In MOOL, L. C. Vygotsky e a Educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002. /*ref*/VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000 a. /*ref*/VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003. /*ref*/VYGOTSKY, L. S. Manuscrito de 1929. In: Educação & Sociedade, ano XXI, n. 71, Julho de 2000 b. /*ref*/WERTSCH, J. V. Vygotsky y la formacion social de la mente.Barcelona: Ediciones Paidos, 1988. /*ref*/WERTSCH, J. V. A voz da racionalidade em uma abordagem sociocultural da mente. In MOLL, L. C. Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio histórica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2008 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2008 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 4 (2008); 11-19 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 4 (2008); 11-19 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146470301696 |