Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarenga, Karly Barbosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nascimento Rocha, Caio, de Carvalho, Pedro Paulo Teodoro, dos Reis Soares, Misael Josapha, de Abreu Lima, Júlia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13501
Resumo: This research is based on studies of neuromathematics and researchers such as: Dreyfus (1991); Harel and Sowder (2005); Leikin et al (2014) and Alvarenga (2020). The data was collected from tests answers that was applied in the 1st year of high school in 2021, with the main objective of reviewing the content of the previous year, because these students studied remotely, due to the global health crisis caused by COVID-19. The main objective of this research has been to investigate mathematical mental constructions of the high school students. The answers were analyzed according to the theoretical model proposed by Alvarenga and Domingos (2020), adapted, refined and discussed by Study in Mathematics Education Group. Some answers and the mental processes expected for the resolution are presented and those presented by the respondents are indicated too, for example: connecting previous experiences, use of language adequate mathematics, argue textually without mathematical language, and translate mathematical language into original language.
id UFPA-7_86d93514028e8b36068ed704efc3fa8d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13501
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classesInvestigação acerca das possíveis ações mentais desenvolvidas por estudantes do 1º ano do ensino médio no retorno às aulas presenciaismathematical thinking; mental constructions; high schoolpensamento matemático; construções mentais; educação básicaThis research is based on studies of neuromathematics and researchers such as: Dreyfus (1991); Harel and Sowder (2005); Leikin et al (2014) and Alvarenga (2020). The data was collected from tests answers that was applied in the 1st year of high school in 2021, with the main objective of reviewing the content of the previous year, because these students studied remotely, due to the global health crisis caused by COVID-19. The main objective of this research has been to investigate mathematical mental constructions of the high school students. The answers were analyzed according to the theoretical model proposed by Alvarenga and Domingos (2020), adapted, refined and discussed by Study in Mathematics Education Group. Some answers and the mental processes expected for the resolution are presented and those presented by the respondents are indicated too, for example: connecting previous experiences, use of language adequate mathematics, argue textually without mathematical language, and translate mathematical language into original language.Esta pesquisa está alicerçada aos estudos de neurociências cognitivas e neuromatemática com base em, principalmente, 4 autores: Dreyfus (1991); Harel e Sowder (2005); Leikin et al (2014); Alvarenga (2020). Para a coleta de dados, foram examinadas, em 2021, provas aplicadas no 1º ano do ensino médio cujo intuito era revisar o conteúdo do ano anterior. Os alunos estudaram de forma remota, em razão da pandemia causada pela covid-19. Apresentam-se resultados da investigação cuja finalidade principal é examinar as construções mentais matemáticas de alguns desses estudantes. Os dados coletados foram analisados de acordo com o modelo teórico proposto por Alvarenga e Domingos (2020). São apresentadas algumas respostas, e indicados os processos mentais esperados para a resolução, como conexão com experiências anteriores, uso da linguagem matemática, argumentação de forma textual sem linguagem matemática e tradução da linguagem matemática para a língua materna.Universidade Federal do ParáCNPq, Universidade Federal de GoiásAlvarenga, Karly BarbosaNascimento Rocha, Caiode Carvalho, Pedro Paulo Teodorodos Reis Soares, Misael Josaphade Abreu Lima, Júlia2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1350110.18542/amazrecm.v18i41.13501Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 176-187Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 176-1872317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13501/9565/*ref*/ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. Portugal: WMF Martins Fontes, 2012./*ref*/ALVARENGA, K. B. Neurociência cognitiva e matemática. In: PINA NEVES, R. S.; DÖRR, R. C. (org.). Cenários de pesquisa em educação matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2020./*ref*/ALVARENGA, K. B. Maneiras de avançar o pensamento matemático na educação básica com respaldo das neurociências. In: FARIA, E. C.; GONÇALVES JÚNIOR, M. A.; MORAES, M. G. (org.). A educação matemática na escola: pesquisas e práticas goianas. Goiânia: Centro Integrado de Aprendizagem em Rede (CIAR), 2021. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/ebook_a_educacao_matematica_na_escola/05.html. Acesso em: 5 jun. 2022./*ref*/ALVARENGA, K. B.; DOMINGOS, A. Ressignificação do pensamento matemático avançado. Relatório de pós-doutorado. 2020 (não publicado)./*ref*/ALVARENGA, K. B.; SANTOS, M. A. S.; SILVA, G. R. Pensamento matemático: gráficos de funções polinomiais e áreas no ensino superior. In: 5º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - 5º SIPEMAT. Anais. Pará, 2018./*ref*/BECKER, F. Abstração pseudoempírica e reflexionante: significado epistemológico e educacional. Schème Rev Eletr Psic Epist Genéticas, 2014./*ref*/BRABO J. C. Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências. Amaz RECM, v.14 n. 29, 2018. p. 01-09/*ref*/CABRAL, D. E. et al. Construção do pensamento matemático elementar e avançado na educação básica. In: IV Encontro de Licenciaturas e Educação Básica. Anais. IV ELEB, UFG, 2021./*ref*/CRISÓSTOMO, E.; LOPES, R. Funções e suas derivadas: uma pesquisa realizada na perspectiva do pensamento matemático avançado. Educação matemática em foco, v. 6, n. 2, 2017./*ref*/DREYFUS, T. Advanced Mathematical Thinking Processes. In: TALL, D. (org.) Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991./*ref*/DUBINSKY, E. Reflective abstraction in advanced mathematical thinking. In: TALL, D. (org.), Advanced Mathematical Thinking, Dorfrecht: Kluwer, 1991./*ref*/DUBINSKY, E. Aplicación de la perspectiva piagetiana a la educación matemática universitária. Educación Matemática, v. 8, n. 3, Grupo Editorial Iberoamérica, 1996./*ref*/FLORES, M. V.; FONSECA, J. A.; BISOGNIN, E. Processos do pensamento matemático avançado revelados nas resoluções de tarefas envolvendo números racionais. Ensino da matemática em debate, v. 7, n. 1, 2020./*ref*/HAREL, G.; SOWDER, L. Advanced Mathematical-Thinking at any Age: Its Nature and Its Development. Mathematical Thinking and Learning, v. 7, n. 1, 2005./*ref*/LEIKIN, M. et al. Brain Activity Associated with Translation from a Visual to a Symbolic Representation in Algebra and Geometry. Journal of Integrative Neuroscience, n. 13, v. 1, 2014. p. 35-59. MLODINOW, L. Subliminar. São Paulo: Zahar, 2013./*ref*/NASSER, L. O papel da abstração no pensamento matemático avançado. In: Flores, R. (org.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. 2013. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/4175/. Acesso em: 17 jun. 2022./*ref*/NASSER, L.; SOUSA, G. A.; TORRACA, M. Desempenho em cálculo: investigando a transição do ensino médio para o superior. Boletim GEPEM, n. 70, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/115. Acesso em: 17 jun. 2022./*ref*/SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Rev. Téc. Ana Gracinda Queluz Garcia, Dirceu da Silva, Marcos Júlio 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013./*ref*/SARAVALI, E. G. et al. Abstração reflexionante em estudantes: implicações pedagógicas e psicopedagógicas. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, v. 36, n. 111, 2019./*ref*/TALL, D. The Psychology of Advanced Mathematical Thinking. In: TALL, D. (org.) Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991./*ref*/TOMIDA, Y. Locke and Berkeley on Abstract Ideas: from the Point of View of the Theory of Reference. Philosophia , v. 50, 2022, p. 2.161-2.182./*ref*/VARGAS, R.; JUST, M. A. Neural Representations of Abstract Concepts: Identifying Underlying Neurosemantic Dimensions. Cerebral Cortex, v. 30, 2020. p. 2.157-2.166Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-28T12:54:21Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/13501Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-01-28T12:54:21Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
Investigação acerca das possíveis ações mentais desenvolvidas por estudantes do 1º ano do ensino médio no retorno às aulas presenciais
title Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
spellingShingle Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
Alvarenga, Karly Barbosa
mathematical thinking; mental constructions; high school
pensamento matemático; construções mentais; educação básica
title_short Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
title_full Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
title_fullStr Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
title_full_unstemmed Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
title_sort Investigation about the possible mental actions developed by students of the high school when returning to face-to-face classes
author Alvarenga, Karly Barbosa
author_facet Alvarenga, Karly Barbosa
Nascimento Rocha, Caio
de Carvalho, Pedro Paulo Teodoro
dos Reis Soares, Misael Josapha
de Abreu Lima, Júlia
author_role author
author2 Nascimento Rocha, Caio
de Carvalho, Pedro Paulo Teodoro
dos Reis Soares, Misael Josapha
de Abreu Lima, Júlia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CNPq, Universidade Federal de Goiás
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarenga, Karly Barbosa
Nascimento Rocha, Caio
de Carvalho, Pedro Paulo Teodoro
dos Reis Soares, Misael Josapha
de Abreu Lima, Júlia
dc.subject.por.fl_str_mv mathematical thinking; mental constructions; high school
pensamento matemático; construções mentais; educação básica
topic mathematical thinking; mental constructions; high school
pensamento matemático; construções mentais; educação básica
description This research is based on studies of neuromathematics and researchers such as: Dreyfus (1991); Harel and Sowder (2005); Leikin et al (2014) and Alvarenga (2020). The data was collected from tests answers that was applied in the 1st year of high school in 2021, with the main objective of reviewing the content of the previous year, because these students studied remotely, due to the global health crisis caused by COVID-19. The main objective of this research has been to investigate mathematical mental constructions of the high school students. The answers were analyzed according to the theoretical model proposed by Alvarenga and Domingos (2020), adapted, refined and discussed by Study in Mathematics Education Group. Some answers and the mental processes expected for the resolution are presented and those presented by the respondents are indicated too, for example: connecting previous experiences, use of language adequate mathematics, argue textually without mathematical language, and translate mathematical language into original language.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13501
10.18542/amazrecm.v18i41.13501
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13501
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v18i41.13501
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13501/9565
/*ref*/ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. Portugal: WMF Martins Fontes, 2012.
/*ref*/ALVARENGA, K. B. Neurociência cognitiva e matemática. In: PINA NEVES, R. S.; DÖRR, R. C. (org.). Cenários de pesquisa em educação matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2020.
/*ref*/ALVARENGA, K. B. Maneiras de avançar o pensamento matemático na educação básica com respaldo das neurociências. In: FARIA, E. C.; GONÇALVES JÚNIOR, M. A.; MORAES, M. G. (org.). A educação matemática na escola: pesquisas e práticas goianas. Goiânia: Centro Integrado de Aprendizagem em Rede (CIAR), 2021. Disponível em: https://publica.ciar.ufg.br/ebooks/ebook_a_educacao_matematica_na_escola/05.html. Acesso em: 5 jun. 2022.
/*ref*/ALVARENGA, K. B.; DOMINGOS, A. Ressignificação do pensamento matemático avançado. Relatório de pós-doutorado. 2020 (não publicado).
/*ref*/ALVARENGA, K. B.; SANTOS, M. A. S.; SILVA, G. R. Pensamento matemático: gráficos de funções polinomiais e áreas no ensino superior. In: 5º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - 5º SIPEMAT. Anais. Pará, 2018.
/*ref*/BECKER, F. Abstração pseudoempírica e reflexionante: significado epistemológico e educacional. Schème Rev Eletr Psic Epist Genéticas, 2014.
/*ref*/BRABO J. C. Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências. Amaz RECM, v.14 n. 29, 2018. p. 01-09
/*ref*/CABRAL, D. E. et al. Construção do pensamento matemático elementar e avançado na educação básica. In: IV Encontro de Licenciaturas e Educação Básica. Anais. IV ELEB, UFG, 2021.
/*ref*/CRISÓSTOMO, E.; LOPES, R. Funções e suas derivadas: uma pesquisa realizada na perspectiva do pensamento matemático avançado. Educação matemática em foco, v. 6, n. 2, 2017.
/*ref*/DREYFUS, T. Advanced Mathematical Thinking Processes. In: TALL, D. (org.) Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991.
/*ref*/DUBINSKY, E. Reflective abstraction in advanced mathematical thinking. In: TALL, D. (org.), Advanced Mathematical Thinking, Dorfrecht: Kluwer, 1991.
/*ref*/DUBINSKY, E. Aplicación de la perspectiva piagetiana a la educación matemática universitária. Educación Matemática, v. 8, n. 3, Grupo Editorial Iberoamérica, 1996.
/*ref*/FLORES, M. V.; FONSECA, J. A.; BISOGNIN, E. Processos do pensamento matemático avançado revelados nas resoluções de tarefas envolvendo números racionais. Ensino da matemática em debate, v. 7, n. 1, 2020.
/*ref*/HAREL, G.; SOWDER, L. Advanced Mathematical-Thinking at any Age: Its Nature and Its Development. Mathematical Thinking and Learning, v. 7, n. 1, 2005.
/*ref*/LEIKIN, M. et al. Brain Activity Associated with Translation from a Visual to a Symbolic Representation in Algebra and Geometry. Journal of Integrative Neuroscience, n. 13, v. 1, 2014. p. 35-59. MLODINOW, L. Subliminar. São Paulo: Zahar, 2013.
/*ref*/NASSER, L. O papel da abstração no pensamento matemático avançado. In: Flores, R. (org.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. 2013. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/4175/. Acesso em: 17 jun. 2022.
/*ref*/NASSER, L.; SOUSA, G. A.; TORRACA, M. Desempenho em cálculo: investigando a transição do ensino médio para o superior. Boletim GEPEM, n. 70, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/115. Acesso em: 17 jun. 2022.
/*ref*/SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Rev. Téc. Ana Gracinda Queluz Garcia, Dirceu da Silva, Marcos Júlio 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
/*ref*/SARAVALI, E. G. et al. Abstração reflexionante em estudantes: implicações pedagógicas e psicopedagógicas. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, v. 36, n. 111, 2019.
/*ref*/TALL, D. The Psychology of Advanced Mathematical Thinking. In: TALL, D. (org.) Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991.
/*ref*/TOMIDA, Y. Locke and Berkeley on Abstract Ideas: from the Point of View of the Theory of Reference. Philosophia , v. 50, 2022, p. 2.161-2.182.
/*ref*/VARGAS, R.; JUST, M. A. Neural Representations of Abstract Concepts: Identifying Underlying Neurosemantic Dimensions. Cerebral Cortex, v. 30, 2020. p. 2.157-2.166
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 176-187
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 176-187
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068752029745152