Investigative experimentation in chemistry education for probing indicators of giftedness
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Data de Publicação: | 2024 |
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Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15528 |
Resumo: | A challenge posed to the training of Chemistry teachers to work on the school inclusion of giftedness students lies in the need to articulate specific knowledge from the field of Chemistry and Special Education to promote teaching strategies that adequately challenge these students cognitively at school. Based on this, we aim in this research to discuss the contribution of investigative experimentation in Chemistry teaching for the identification of indicators of giftedness. Thus, the central question proposed was "What is the contribution of investigative experimentation in the characterization of superior mental abilities in the field of Chemistry?" Using Action Research as a theoretical-methodological approach, we based our work on the theories of Joseph S. Renzulli to develop experimental classes with students from the Technical Chemistry course on the topic of distillation. The data from the transcriptions obtained from audio and video recordings were analyzed using Content Analysis to characterize cognitive and metacognitive skills and student engagement with the task. Our results reveal that experimentation proved to be an effective didactic strategy for identifying indicators of gifted behavior in the investigated subjects and that the investigative approach enabled the construction of hypotheses, reasoning, and scientific concepts by the student. |
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Investigative experimentation in chemistry education for probing indicators of giftednessA experimentação investigativa no ensino de química para a sondagem de indicadores de altas habilidades ou superdotaçãoteacher education; giftdness; investigative experimentationformação docente; altas habilidades; superdotação; experimentação investigativaA challenge posed to the training of Chemistry teachers to work on the school inclusion of giftedness students lies in the need to articulate specific knowledge from the field of Chemistry and Special Education to promote teaching strategies that adequately challenge these students cognitively at school. Based on this, we aim in this research to discuss the contribution of investigative experimentation in Chemistry teaching for the identification of indicators of giftedness. Thus, the central question proposed was "What is the contribution of investigative experimentation in the characterization of superior mental abilities in the field of Chemistry?" Using Action Research as a theoretical-methodological approach, we based our work on the theories of Joseph S. Renzulli to develop experimental classes with students from the Technical Chemistry course on the topic of distillation. The data from the transcriptions obtained from audio and video recordings were analyzed using Content Analysis to characterize cognitive and metacognitive skills and student engagement with the task. Our results reveal that experimentation proved to be an effective didactic strategy for identifying indicators of gifted behavior in the investigated subjects and that the investigative approach enabled the construction of hypotheses, reasoning, and scientific concepts by the student.Um desafio posto à formação de professores de Química para atuar na inclusão escolar de estudantes com altas habilidades ou superdotação reside na necessidade de articulação entre conhecimentos específicos da área e do campo da Educação Especial para promover estratégias de ensino adequadas a desafiar cognitivamente este educando na escola. A partir disso, objetivamos nesta pesquisa discutir a contribuição da experimentação investigativa no ensino de Química para a sondagem de indicadores de altas habilidades ou superdotação. Assim, a pergunta central proposta foi “Qual a contribuição da experimentação investigativa na caracterização de habilidades mentais superiores no campo da Química”. Utilizando a Pesquisa-Ação como aporte teórico-metodológico, pautamo-nos nas teorias de Joseph S. Renzulli para desenvolver aulas experimentais com estudantes do curso Técnico em Química sobre o tema destilação. Os dados das transcrições obtidos das gravações em áudio e vídeo foram analisados pela técnica de Análise de Conteúdo para a caracterização de habilidades de ordem cognitiva e metacognitiva e o envolvimento dos estudantes com a tarefa. Nossos resultados revelam que a experimentação se mostrou uma estratégia didática eficaz para a sondagem de indicadores do comportamento superdotado nos sujeitos investigados e que a abordagem investigativa possibilitou a construção de hipóteses, raciocínios e conceitos científicos pelos alunos.Universidade Federal do ParáNóbrega, Lorrana Nara NavesBenite, Cláudio Roberto Machado2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1552810.18542/amazrecm.v20i44.15528Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 20, n. 44 (2024); 191-209Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 20, n. 44 (2024); 191-2092317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15528/11175/*ref*/ANTIPOFF, C. A.; CAMPOS, R. 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