Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oda, Welton Yudi
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1662
Resumo: It is presented here an investigative tool for use in research aimed at understanding the health concepts of biology teachers in basic education and/or higher education. Central element in the construction of the investigative tool is the understanding of the relevance of the socio-historical dimension in the genesis and in the transformation processes of knowledge, as indicated by the explanatory fleckian model of knowledge sociogenesis. Important contribution to the development of the questionnaire is offered by Barata (1985), which constructs a scheme that systematizes health concepts throughout human history. This tool was validated and then used to indicate the views of Parasitology and Microbiology university professors in a broader study, in which was investigated its academic genesis. The results of this first use in investigative processes of the questionnaire detected the presence of three distinct teachers’ profiles regarding the concepts of health: The undefined, those who reject the social causation and those who reject the simplistic conceptions of health, as hygienism and biologicism. Due to its quantitative character, the investigative tool is recommended for early stages of research, helping, for example, during the preliminary investigation, in the screening and selection of the sample for a more detailed research, of predominantly qualitative character
id UFPA-7_a85319d367a163664bd7e6f65fdb6674
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1662
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Conceptions of health among biology teachers: an investigative toolConcepções de saúde entre docentes de biologia: um instrumento investigativoinvestigative tool; health conceptions; biology teachers; social causation; biologicisminstrumento de pesquisa; concepções de saúde; professores de biologia; causação social; biologicismoIt is presented here an investigative tool for use in research aimed at understanding the health concepts of biology teachers in basic education and/or higher education. Central element in the construction of the investigative tool is the understanding of the relevance of the socio-historical dimension in the genesis and in the transformation processes of knowledge, as indicated by the explanatory fleckian model of knowledge sociogenesis. Important contribution to the development of the questionnaire is offered by Barata (1985), which constructs a scheme that systematizes health concepts throughout human history. This tool was validated and then used to indicate the views of Parasitology and Microbiology university professors in a broader study, in which was investigated its academic genesis. The results of this first use in investigative processes of the questionnaire detected the presence of three distinct teachers’ profiles regarding the concepts of health: The undefined, those who reject the social causation and those who reject the simplistic conceptions of health, as hygienism and biologicism. Due to its quantitative character, the investigative tool is recommended for early stages of research, helping, for example, during the preliminary investigation, in the screening and selection of the sample for a more detailed research, of predominantly qualitative characterApresenta-se aqui um instrumento investigativo para uso em pesquisas que visem compreender as concepções de saúde de professores de biologia da educação básica e/ou do ensino superior. Elemento central na construção do instrumento é a compreensão da relevância da dimensão sociohistórica na gênese e nos processos de transformação do saber, como indica o modelo explicativo fleckiano da sociogênese do conhecimento. Contribuição relevante à elaboração do questionário é oferecida por Barata (1985), que constrói um esquema que sistematiza concepções de saúde ao longo da história humana. O presente instrumento foi submetido à validação e, em seguida, utilizado para indicar as concepções de docentes universitários de Parasitologia e Microbiologia em estudo mais amplo, em que se investigou a sua constituição docente. Os resultados desta primeira utilização em processos investigativos do questionário detectaram a presença de três distintos perfis docentes quanto às concepções de saúde: os indefinidos, os que rejeitam a causação social e aqueles que rejeitam as concepções mais simplistas de saúde, como o higienismo e o biologicismo. Por seu caráter quantitativo, o instrumento é recomendado para fases iniciais da pesquisa, auxiliando, por exemplo, na fase preliminar da investigação, na triagem e seleção da amostra para pesquisas mais pormenorizadas, de caráter predominantemente qualitativo.Universidade Federal do ParáOda, Welton Yudi2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/166210.18542/amazrecm.v8i16.1662Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 99-109Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 99-1092317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1662/2073/*ref*/ALVES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Caderno de Pesquisas, São Paulo 77: 53-61. Maio 1991./*ref*/BARATA, R. B. A Historicidade do Conceito de Causa, in Textos de Apoio Epidemiologia 1. Rio de Janeiro. PEC/ENSP-ABRASCO, 1985./*ref*/BORGES, R. M. R. Em debate: Cientificidade e Educação em Ciências. Porto Alegre: Ed. CECIRS. 75p. 1996./*ref*/BRASIL. Ministério da Saúde. Doenças infecciosas e parasitárias: aspectos clínicos, de vigilância epidemiológica e de controle - guia de bolso / elaborado por Gerson Oliveira Pena [et al]. - Brasília : Ministério da Saúde : Fundação Nacional de Saúde, 2000./*ref*/BRASIL. (2007) Epidemiologia e Serviços de Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. - Brasília 16(4). Ministério da Saúde. ISSN 1679-4974. 225 p./*ref*/CUTOLO, L. R. A.; DELIZOICOV D. Caracterizando a escola médica brasileira. Arquivos Catarinenses de Medicina Florianópolis 2003: 32 (4): 24-34./*ref*/DA ROS, M. A. Estilos de Pensamento em Saúde Pública: um estudo da produção da FSP-USP e ENSP-FIOCRUZ, entre 1948 e 1994, a partir da epistemologia de Ludwik Fleck. 2000. 207p. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2000./*ref*/DELIZOICOV, N. C. O Professor de Ciências Naturais e o Livro Didático. 1995. 128p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 1995./*ref*/FLECK, L. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico. Belo Horizonte: Fabrefactum. 2010./*ref*/GATTI, B. A. (2004) Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, 30(1): 11-30./*ref*/LIMA, P. G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. 2001. 317p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2001./*ref*/SERAPIONI, M. (2000). Métodos qualitativos e quantitativos: algumas estratégias para a integração”. Ciência & Saúde Coletiva 5(1): 187-192./*ref*/KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. 9ª. Ed. Perspectiva. São Paulo. 2007. Pp. 9-17; 210-255./*ref*/ODA, W. Y. A docência universitária em biologia e suas relações com a realidade das metrópoles amazônicas. 2012. 358 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2012.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:17Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1662Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:17Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
Concepções de saúde entre docentes de biologia: um instrumento investigativo
title Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
spellingShingle Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
Oda, Welton Yudi
investigative tool; health conceptions; biology teachers; social causation; biologicism
instrumento de pesquisa; concepções de saúde; professores de biologia; causação social; biologicismo
title_short Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
title_full Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
title_fullStr Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
title_full_unstemmed Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
title_sort Conceptions of health among biology teachers: an investigative tool
author Oda, Welton Yudi
author_facet Oda, Welton Yudi
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Oda, Welton Yudi
dc.subject.por.fl_str_mv investigative tool; health conceptions; biology teachers; social causation; biologicism
instrumento de pesquisa; concepções de saúde; professores de biologia; causação social; biologicismo
topic investigative tool; health conceptions; biology teachers; social causation; biologicism
instrumento de pesquisa; concepções de saúde; professores de biologia; causação social; biologicismo
description It is presented here an investigative tool for use in research aimed at understanding the health concepts of biology teachers in basic education and/or higher education. Central element in the construction of the investigative tool is the understanding of the relevance of the socio-historical dimension in the genesis and in the transformation processes of knowledge, as indicated by the explanatory fleckian model of knowledge sociogenesis. Important contribution to the development of the questionnaire is offered by Barata (1985), which constructs a scheme that systematizes health concepts throughout human history. This tool was validated and then used to indicate the views of Parasitology and Microbiology university professors in a broader study, in which was investigated its academic genesis. The results of this first use in investigative processes of the questionnaire detected the presence of three distinct teachers’ profiles regarding the concepts of health: The undefined, those who reject the social causation and those who reject the simplistic conceptions of health, as hygienism and biologicism. Due to its quantitative character, the investigative tool is recommended for early stages of research, helping, for example, during the preliminary investigation, in the screening and selection of the sample for a more detailed research, of predominantly qualitative character
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1662
10.18542/amazrecm.v8i16.1662
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1662
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v8i16.1662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1662/2073
/*ref*/ALVES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Caderno de Pesquisas, São Paulo 77: 53-61. Maio 1991.
/*ref*/BARATA, R. B. A Historicidade do Conceito de Causa, in Textos de Apoio Epidemiologia 1. Rio de Janeiro. PEC/ENSP-ABRASCO, 1985.
/*ref*/BORGES, R. M. R. Em debate: Cientificidade e Educação em Ciências. Porto Alegre: Ed. CECIRS. 75p. 1996.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Saúde. Doenças infecciosas e parasitárias: aspectos clínicos, de vigilância epidemiológica e de controle - guia de bolso / elaborado por Gerson Oliveira Pena [et al]. - Brasília : Ministério da Saúde : Fundação Nacional de Saúde, 2000.
/*ref*/BRASIL. (2007) Epidemiologia e Serviços de Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. - Brasília 16(4). Ministério da Saúde. ISSN 1679-4974. 225 p.
/*ref*/CUTOLO, L. R. A.; DELIZOICOV D. Caracterizando a escola médica brasileira. Arquivos Catarinenses de Medicina Florianópolis 2003: 32 (4): 24-34.
/*ref*/DA ROS, M. A. Estilos de Pensamento em Saúde Pública: um estudo da produção da FSP-USP e ENSP-FIOCRUZ, entre 1948 e 1994, a partir da epistemologia de Ludwik Fleck. 2000. 207p. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2000.
/*ref*/DELIZOICOV, N. C. O Professor de Ciências Naturais e o Livro Didático. 1995. 128p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 1995.
/*ref*/FLECK, L. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico. Belo Horizonte: Fabrefactum. 2010.
/*ref*/GATTI, B. A. (2004) Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, 30(1): 11-30.
/*ref*/LIMA, P. G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. 2001. 317p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2001.
/*ref*/SERAPIONI, M. (2000). Métodos qualitativos e quantitativos: algumas estratégias para a integração”. Ciência & Saúde Coletiva 5(1): 187-192.
/*ref*/KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. 9ª. Ed. Perspectiva. São Paulo. 2007. Pp. 9-17; 210-255.
/*ref*/ODA, W. Y. A docência universitária em biologia e suas relações com a realidade das metrópoles amazônicas. 2012. 358 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2012.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 99-109
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 99-109
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465148960669696