Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camejo Aviles, Ivana Elena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Galembeck, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11208
Resumo: In the current context of exceptionality determined by the pandemic of the new coronavirus, an educational mediation research was developed by the Educational Technology Lab-UNICAMP, with an interpretive and descriptive perspective, in order to have evidence of science teachers' learning on constructivist and remote approaches to teaching in the science teaching laboratory. The researchers propose to contribute to science teachers through their continuing education in constructivist and remote approaches to raise the quality of distance science education, assumes the potential of remote experimentation due to its wide potential to help the process of teaching science at a distance. As part of the results of the application of the distance education strategy for the continuing education of teachers, it was possible to identify favorable conceptual changes consistent with current trends more widely accepted on the role of didactic experimentation in science teaching.
id UFPA-7_a9966fd0fe40fc17d1eb50f6a146dd90
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/11208
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratoriesFormação de professores de ciências em tempos de pandemia: uma estratégia de EAD sobre enfoques construtivistas e remotos do laboratório didático de ciênciascontinuing education of the science teacher; constructivist approaches; epistemological focus; meaningful learning; remote experimentation; science teaching laboratoryformação continuada do professor de ciências; abordagens construtivistas; enfoque epistemológico; aprendizagem significativa; experimentação remota; laboratório didático de ciênciasIn the current context of exceptionality determined by the pandemic of the new coronavirus, an educational mediation research was developed by the Educational Technology Lab-UNICAMP, with an interpretive and descriptive perspective, in order to have evidence of science teachers' learning on constructivist and remote approaches to teaching in the science teaching laboratory. The researchers propose to contribute to science teachers through their continuing education in constructivist and remote approaches to raise the quality of distance science education, assumes the potential of remote experimentation due to its wide potential to help the process of teaching science at a distance. As part of the results of the application of the distance education strategy for the continuing education of teachers, it was possible to identify favorable conceptual changes consistent with current trends more widely accepted on the role of didactic experimentation in science teaching.No contexto atual de excepcionalidade determinado pela pandemia do novo coronavírus, foi desenvolvida no Educational Technology Lab-UNICAMP uma pesquisa de mediação pedagógica, com perspectiva interpretativa e descritiva no intuito de ter evidências de aprendizagem de professores de ciências sobre enfoques construtivistas e remotos de ensino no laboratório didático de ciências. Neste sentido, propõem-se contribuir com os professores de ciências através da sua formação continuada em enfoques de abordagens construtivistas e remotos para elevar a qualidade da educação científica à distância, assumindo as potencialidades da experimentação remota devido a seu amplo potencial para auxiliar o processo de ensino de ciências à distância. Como parte dos resultados da aplicação da estratégia de educação à distância para a formação continuada dos professores, foi possível a identificação de evidencias de aprendizagem consistentes com as tendências construtivistas de ensino de ciências no laboratório didático.Universidade Federal do ParáCamejo Aviles, Ivana ElenaGalembeck, Eduardo2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1120810.18542/amazrecm.v17i39.11208Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 201-216Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 201-2162317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11208/8156/*ref*/ANDRES, M; PESA, M: MOREIRA, M. (2007). El trabajo de laboratorio en cursos de física desde la teoría de campos conceptuales. Ciência & Educação, 12 (2), pp.129-142. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132006000200002./*ref*/BARBERÁ, O. & VALDÉS, P. (1996). El trabajo práctico en la enseñanza de las ciencias: una revisión. Enseñanza de las Ciencias, 14 (3), pp. 365-379./*ref*/BAROLLI, E.; LABURU, C. E. & GURIDI, V. M. (2010). Laboratorio didáctico de ciencias: caminos de investigación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9 (1), pp. 88-110./*ref*/BORGES, A. T. (2002). Novos Rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. 19 (3), pp. 291-313./*ref*/CACHICHI, R. C., JUNIOR, G. G, AUTOR 2, JUNIOR, J. A. M. S, GOMES, D. F. & SIMONI, J. DE A. (2020) Creation of a Phenol/Water Phase Diagram Using a Low-Cost Automated System and Remote Transmission. Journal of Chemical Education, 97 (10), pp. 3667-3672. DOI: http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00070./*ref*/AVILES; I. E; GALEMBECK, E. (2019). Concepciones epistemológicas y visiones pedagógicas sobre la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: el caso de profesores de Brasil y Venezuela. Investigações em Ensino de Ciências, 24 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p256./*ref*/AVILES; I. E. (2020). Aprendizagem significativa por meio da experimentação epistemológica com laboratórios remotos. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas, SP./*ref*/AVILES; I. E; GALEMBECK, E. (2020). UEPS sobre el enfoque epistemológico y remoto del laboratório didáctico: evidencias de aprendizaje significativo de professores de ciências. Aprendizagem Significativa em Revista, 10 (1), pp. 33-45./*ref*/AVILES; I. E; GALEMBECK, E. (2017). Laboratorio constructivista y remoto: secuencia didáctica potencialmente significativa para la formación continuada del profesor de ciencias en Latinoamérica. Enseñanza de las Ciencias, Núm. Extra, pp. 2485-2490./*ref*/AVILES; I. E; FLORES, J; GALEMBECK, E. (2020). El papel de la experimentación didáctica en la enseñanza de las ciencias: evidencia del aprendizaje significativo de sus maestros. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 16 (36), pp. 53-65./*ref*/DECRETO Nº 9.057, DE 25 DE MAIO DE 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional./*ref*/FLORES, J., CABALLERO, M. & MOREIRA, M. A. (2011). Construcción de un marco teórico/conceptual para abordar el trabajo de laboratorio usando el diagrama V un estudio de caso de la UPEL/IPC. Revista de Investigación, 35 (73), pp. 241-266./*ref*/FLORES, J; CABALLERO, C & MOREIRA, M. A. (2014). Los mapas conceptuales como ins trumentos evaluativos del nivel de construcción integrativa de significados en el laboratorio de bioquímica bajo un enfoque constructivista. Investigações em Ensino de Ciências, 19 (3), pp. 611-624./*ref*/FLORES, J., SAHELICES, C., CONCESA, M., & MOREIRA, M. A. (2009). El laboratorio en la enseñanza de las ciencias: Una visión integral en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de Investigación, 68, pp. 75-111./*ref*/FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. (2020). Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. Disponível em https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1/*ref*/GRECA, E., MENESES, J. E DIEZ, M. (2017). A formación en ciencias de los estudiantes del grado en maestro de Educación Primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), pp. 231-256./*ref*/HODSON, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12 (3), pp. 299-313./*ref*/HOFSTEIN, A. (2004). The laboratory in chemistry education: thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry Education: Research and Practice, 5(3), 247-264 (8)/*ref*/HOFSTEIN, A. & LUNETTA, V, N. (2004). The laboratory in science education: Foundation for the 21st century. Science Education, 88, 28-54. doi:10.1002/sce.10106/*ref*/INSTITUTO PENÍNSULA. (2020). Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. Disponível em: https://institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/ Pulso-Covid-19_-Instituto-Península.pdf/*ref*/MORAES, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, n. 2, p.191-210./*ref*/MOREIRA, Marco. (2013). Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas v e unidades de ensino potencialmente significativas. Disponível em: http://www.profjudes.unir.br/uploads/44444444/arquivos/TAS_1490483223.pdf/*ref*/MOREIRA, M. A. (2012). Mapas Conceituais e aprendizagem significativa. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf/*ref*/MORENO-RODRIGUES, A. S. & MASSENA, E. P. (2020). Cooperação latino-americana para a formação de professores de ciências. https://doi.org/10.1590/21172020210143/*ref*/NOVAK, J & CAÑAS, A. (2020, jan-jun.). A Teoria Subjacente aos Mapas Conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis. Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.1, p. 9-29./*ref*/SILVA, J. B. da, BILESSIMO, S. M. S, SCHEFFER, G. R.& SILVA, I. N. da. (2020). Laboratórios Remotos como Alternativa para Atividades Práticas em Cursos na Modalidade EAD. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.942Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-11T13:11:18Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/11208Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2022-01-11T13:11:18Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
Formação de professores de ciências em tempos de pandemia: uma estratégia de EAD sobre enfoques construtivistas e remotos do laboratório didático de ciências
title Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
spellingShingle Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
Camejo Aviles, Ivana Elena
continuing education of the science teacher; constructivist approaches; epistemological focus; meaningful learning; remote experimentation; science teaching laboratory
formação continuada do professor de ciências; abordagens construtivistas; enfoque epistemológico; aprendizagem significativa; experimentação remota; laboratório didático de ciências
title_short Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
title_full Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
title_fullStr Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
title_full_unstemmed Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
title_sort Education of science teachers in pandemic times: a distance learning strategy on constructivist and remote approaches in science teaching laboratories
author Camejo Aviles, Ivana Elena
author_facet Camejo Aviles, Ivana Elena
Galembeck, Eduardo
author_role author
author2 Galembeck, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Camejo Aviles, Ivana Elena
Galembeck, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv continuing education of the science teacher; constructivist approaches; epistemological focus; meaningful learning; remote experimentation; science teaching laboratory
formação continuada do professor de ciências; abordagens construtivistas; enfoque epistemológico; aprendizagem significativa; experimentação remota; laboratório didático de ciências
topic continuing education of the science teacher; constructivist approaches; epistemological focus; meaningful learning; remote experimentation; science teaching laboratory
formação continuada do professor de ciências; abordagens construtivistas; enfoque epistemológico; aprendizagem significativa; experimentação remota; laboratório didático de ciências
description In the current context of exceptionality determined by the pandemic of the new coronavirus, an educational mediation research was developed by the Educational Technology Lab-UNICAMP, with an interpretive and descriptive perspective, in order to have evidence of science teachers' learning on constructivist and remote approaches to teaching in the science teaching laboratory. The researchers propose to contribute to science teachers through their continuing education in constructivist and remote approaches to raise the quality of distance science education, assumes the potential of remote experimentation due to its wide potential to help the process of teaching science at a distance. As part of the results of the application of the distance education strategy for the continuing education of teachers, it was possible to identify favorable conceptual changes consistent with current trends more widely accepted on the role of didactic experimentation in science teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11208
10.18542/amazrecm.v17i39.11208
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11208
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v17i39.11208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11208/8156
/*ref*/ANDRES, M; PESA, M: MOREIRA, M. (2007). El trabajo de laboratorio en cursos de física desde la teoría de campos conceptuales. Ciência & Educação, 12 (2), pp.129-142. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132006000200002.
/*ref*/BARBERÁ, O. & VALDÉS, P. (1996). El trabajo práctico en la enseñanza de las ciencias: una revisión. Enseñanza de las Ciencias, 14 (3), pp. 365-379.
/*ref*/BAROLLI, E.; LABURU, C. E. & GURIDI, V. M. (2010). Laboratorio didáctico de ciencias: caminos de investigación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9 (1), pp. 88-110.
/*ref*/BORGES, A. T. (2002). Novos Rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. 19 (3), pp. 291-313.
/*ref*/CACHICHI, R. C., JUNIOR, G. G, AUTOR 2, JUNIOR, J. A. M. S, GOMES, D. F. & SIMONI, J. DE A. (2020) Creation of a Phenol/Water Phase Diagram Using a Low-Cost Automated System and Remote Transmission. Journal of Chemical Education, 97 (10), pp. 3667-3672. DOI: http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00070.
/*ref*/AVILES; I. E; GALEMBECK, E. (2019). Concepciones epistemológicas y visiones pedagógicas sobre la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: el caso de profesores de Brasil y Venezuela. Investigações em Ensino de Ciências, 24 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p256.
/*ref*/AVILES; I. E. (2020). Aprendizagem significativa por meio da experimentação epistemológica com laboratórios remotos. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas, SP.
/*ref*/AVILES; I. E; GALEMBECK, E. (2020). UEPS sobre el enfoque epistemológico y remoto del laboratório didáctico: evidencias de aprendizaje significativo de professores de ciências. Aprendizagem Significativa em Revista, 10 (1), pp. 33-45.
/*ref*/AVILES; I. E; GALEMBECK, E. (2017). Laboratorio constructivista y remoto: secuencia didáctica potencialmente significativa para la formación continuada del profesor de ciencias en Latinoamérica. Enseñanza de las Ciencias, Núm. Extra, pp. 2485-2490.
/*ref*/AVILES; I. E; FLORES, J; GALEMBECK, E. (2020). El papel de la experimentación didáctica en la enseñanza de las ciencias: evidencia del aprendizaje significativo de sus maestros. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 16 (36), pp. 53-65.
/*ref*/DECRETO Nº 9.057, DE 25 DE MAIO DE 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
/*ref*/FLORES, J., CABALLERO, M. & MOREIRA, M. A. (2011). Construcción de un marco teórico/conceptual para abordar el trabajo de laboratorio usando el diagrama V un estudio de caso de la UPEL/IPC. Revista de Investigación, 35 (73), pp. 241-266.
/*ref*/FLORES, J; CABALLERO, C & MOREIRA, M. A. (2014). Los mapas conceptuales como ins trumentos evaluativos del nivel de construcción integrativa de significados en el laboratorio de bioquímica bajo un enfoque constructivista. Investigações em Ensino de Ciências, 19 (3), pp. 611-624.
/*ref*/FLORES, J., SAHELICES, C., CONCESA, M., & MOREIRA, M. A. (2009). El laboratorio en la enseñanza de las ciencias: Una visión integral en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de Investigación, 68, pp. 75-111.
/*ref*/FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. (2020). Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. Disponível em https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1
/*ref*/GRECA, E., MENESES, J. E DIEZ, M. (2017). A formación en ciencias de los estudiantes del grado en maestro de Educación Primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), pp. 231-256.
/*ref*/HODSON, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12 (3), pp. 299-313.
/*ref*/HOFSTEIN, A. (2004). The laboratory in chemistry education: thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry Education: Research and Practice, 5(3), 247-264 (8)
/*ref*/HOFSTEIN, A. & LUNETTA, V, N. (2004). The laboratory in science education: Foundation for the 21st century. Science Education, 88, 28-54. doi:10.1002/sce.10106
/*ref*/INSTITUTO PENÍNSULA. (2020). Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. Disponível em: https://institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/ Pulso-Covid-19_-Instituto-Península.pdf
/*ref*/MORAES, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, n. 2, p.191-210.
/*ref*/MOREIRA, Marco. (2013). Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas v e unidades de ensino potencialmente significativas. Disponível em: http://www.profjudes.unir.br/uploads/44444444/arquivos/TAS_1490483223.pdf
/*ref*/MOREIRA, M. A. (2012). Mapas Conceituais e aprendizagem significativa. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf
/*ref*/MORENO-RODRIGUES, A. S. & MASSENA, E. P. (2020). Cooperação latino-americana para a formação de professores de ciências. https://doi.org/10.1590/21172020210143
/*ref*/NOVAK, J & CAÑAS, A. (2020, jan-jun.). A Teoria Subjacente aos Mapas Conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis. Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.1, p. 9-29.
/*ref*/SILVA, J. B. da, BILESSIMO, S. M. S, SCHEFFER, G. R.& SILVA, I. N. da. (2020). Laboratórios Remotos como Alternativa para Atividades Práticas em Cursos na Modalidade EAD. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.942
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 201-216
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 201-216
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146702036992