A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Messias, Maria Alice de Vasconcelos Feio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Brandemberg, João Cláudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/9657
Resumo: The study presented in this paper, which shows part of the results of a doctoral research, has the aim of conjecture about mental structures and mechanisms need to be built by an individual, in order to enable the comprehension of the limit concept. We were based on the assumptions of APOS theory (DUBINSKY et al., 1984; ARNOON et al., 2014), in what we know about such mathematical object, besides students comprehensions about limits, to create a Genetic Decomposition (GD) to the referred concept. In this sense, we noticed the importance of different mathematical objects, such as function, limit definition,  relation, lateral and bilateral limits, limits properties, limits involving infinity, above others, as part of a GD for the object Limit of a Function. We reiterate that such Genetic Decomposition may guide both, evaluative instruments and instructional materials in order to make the learning process in Calculus possible.
id UFPA-7_aaa43c528d3bb751f9c3ab03e39fd289
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/9657
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling A genetic decomposition for the mathematical object limit of a functionUma decomposição genética para o objeto matemático limite de uma funçãolimit of a function; genetic decomposition; APOS theorylimite de uma função; decomposição genética; teoria APOSThe study presented in this paper, which shows part of the results of a doctoral research, has the aim of conjecture about mental structures and mechanisms need to be built by an individual, in order to enable the comprehension of the limit concept. We were based on the assumptions of APOS theory (DUBINSKY et al., 1984; ARNOON et al., 2014), in what we know about such mathematical object, besides students comprehensions about limits, to create a Genetic Decomposition (GD) to the referred concept. In this sense, we noticed the importance of different mathematical objects, such as function, limit definition,  relation, lateral and bilateral limits, limits properties, limits involving infinity, above others, as part of a GD for the object Limit of a Function. We reiterate that such Genetic Decomposition may guide both, evaluative instruments and instructional materials in order to make the learning process in Calculus possible.O estudo descrito nesse trabalho, o qual apresenta parte dos resultados de uma pesquisa de doutorado, teve o objetivo de conjecturar sobre que estruturas e mecanismos mentais precisam ser construídos por um indivíduo, de maneira a possibilitá-lo compreender o conceito de limite de uma função. Baseamo-nos, desse modo, nos pressupostos da teoria APOS (DUBINSKY et al., 1984; ARNOON et al., 2014), em nossos conhecimentos sobre o próprio objeto matemático, e em compreensões de estudantes sobre limites, para a formulação de uma Decomposição Genética (DG) para o referido conceito. Nesse sentido, evidenciamos importância de que diferentes objetos matemáticos, tais como o conceito de função, a definição de limite, a relação entre  e , a relação entre limites laterais e bilateral, as propriedades de limite, limites envolvendo infinito, dentre outros elementos, sejam contemplados em uma DG para o objeto Limite de uma Função. Reiteramos que a Decomposição Genética apresentada poderá nortear tanto instrumentos avaliativos quanto materiais instrucionais que viabilizem o processo de aprendizagem no âmbito do Cálculo.Universidade Federal do ParáCAPESMessias, Maria Alice de Vasconcelos FeioBrandemberg, João Cláudio2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/965710.18542/amazrecm.v17i38.9657Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 121-138Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 121-1382317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/9657/7339/*ref*/AMATANGELO, Miriam Lynne. Student understanding of limit and continuity at a point: a look at four potentially problematic conceptions. 2013. 112f. Dissertação (Mestrado em Artes), Bringham Young University (Utah/USA), 2013./*ref*/ARNON et al. APOS Theory – a framework for research and curriculum development in mathematics education. New York: Springer, 2014/*ref*/CORNU, B. Apprentissage de la notion de limite – conceptions et obstacles. Tese de doutorado (matemática). Université Scientifique et Medicale de Grenoble, 1983./*ref*/CORNU, B. Limits. In: Advanced Mathematical Thinking (ed. David Tall). Kluwer publications, 1991./*ref*/DENBEL, D.G. Students misconceptions of the limit concept in a first Calculus course. Journal of Education and Practice, v.5, nº34, 2014./*ref*/JORDAAN, T. Misconceptions of the limit concept in a mathematics course for engineering students. Dissertação de mestrado (educação matemática). University of South Africa, 2005./*ref*/HITT, F.; LARA-CHAVEZ, H. Limits, continuity and discontinuity of functions from two points of view: that of the teachers and that of the students. In: BILLS, L (ED). Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, v. 19, p. 49 – 54, jun.1999./*ref*/JUTER, K. Learning limits of function: students’ conceptual development. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2008./*ref*/KARATAS et al. A cross-age study of students’ understanding of limit and continuity concepts. BOLEMA, Rio Claro (SP), v. 24, nº 38, p. 245 a 264, abril, 2011./*ref*/MESSIAS, M. A. V. F. Teorias Cognitivas do Pensamento Matemático Avançado e o processo de construção do conhecimento: um estudo envolvendo os conceitos de limite e continuidade. 2018. 186f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas), Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, UFPA, 2018./*ref*/MESSIAS, M. A. V. F; BRANDEMBERG, J. C. Discussões sobre a relação entre limite e continuidade de uma função: investigando imagens conceituais. BOLEMA, Rio Claro (SP), v. 29, n.53, p. 1224 – 1241, dez., 2015./*ref*/PRZENIOSLO, M. Images of the limit of function formed in the course of mathematical studies in the university. Educational Studies in Mathematics, Netherlands, v. 55, p. 103 – 132, 2004./*ref*/ROA-FUENTES, S; OKTAÇ, A. Construcción de una decomposición genética: Análisis teórico del concepto transformación lineal. Revista Latino-americana de Investigación Matemática Educativa, n.13, v.1, p. 89-112, 2010./*ref*/SARVESTANI, A.K. Contemplating problems taken from history of limits as a way to improve students’ understanding of the limit concept. 2011. 162f. Tese de Doutorado, Universiteit Van Amsterdam, 2011./*ref*/TALL, D; VINNER, S. Concept image and concept definition with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, n. 12, 1981, p. 151 – 169.Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:58:53Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/9657Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:58:53Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
Uma decomposição genética para o objeto matemático limite de uma função
title A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
spellingShingle A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
Messias, Maria Alice de Vasconcelos Feio
limit of a function; genetic decomposition; APOS theory
limite de uma função; decomposição genética; teoria APOS
title_short A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
title_full A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
title_fullStr A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
title_full_unstemmed A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
title_sort A genetic decomposition for the mathematical object limit of a function
author Messias, Maria Alice de Vasconcelos Feio
author_facet Messias, Maria Alice de Vasconcelos Feio
Brandemberg, João Cláudio
author_role author
author2 Brandemberg, João Cláudio
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv Messias, Maria Alice de Vasconcelos Feio
Brandemberg, João Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv limit of a function; genetic decomposition; APOS theory
limite de uma função; decomposição genética; teoria APOS
topic limit of a function; genetic decomposition; APOS theory
limite de uma função; decomposição genética; teoria APOS
description The study presented in this paper, which shows part of the results of a doctoral research, has the aim of conjecture about mental structures and mechanisms need to be built by an individual, in order to enable the comprehension of the limit concept. We were based on the assumptions of APOS theory (DUBINSKY et al., 1984; ARNOON et al., 2014), in what we know about such mathematical object, besides students comprehensions about limits, to create a Genetic Decomposition (GD) to the referred concept. In this sense, we noticed the importance of different mathematical objects, such as function, limit definition,  relation, lateral and bilateral limits, limits properties, limits involving infinity, above others, as part of a GD for the object Limit of a Function. We reiterate that such Genetic Decomposition may guide both, evaluative instruments and instructional materials in order to make the learning process in Calculus possible.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-27
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/9657
10.18542/amazrecm.v17i38.9657
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/9657
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v17i38.9657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/9657/7339
/*ref*/AMATANGELO, Miriam Lynne. Student understanding of limit and continuity at a point: a look at four potentially problematic conceptions. 2013. 112f. Dissertação (Mestrado em Artes), Bringham Young University (Utah/USA), 2013.
/*ref*/ARNON et al. APOS Theory – a framework for research and curriculum development in mathematics education. New York: Springer, 2014
/*ref*/CORNU, B. Apprentissage de la notion de limite – conceptions et obstacles. Tese de doutorado (matemática). Université Scientifique et Medicale de Grenoble, 1983.
/*ref*/CORNU, B. Limits. In: Advanced Mathematical Thinking (ed. David Tall). Kluwer publications, 1991.
/*ref*/DENBEL, D.G. Students misconceptions of the limit concept in a first Calculus course. Journal of Education and Practice, v.5, nº34, 2014.
/*ref*/JORDAAN, T. Misconceptions of the limit concept in a mathematics course for engineering students. Dissertação de mestrado (educação matemática). University of South Africa, 2005.
/*ref*/HITT, F.; LARA-CHAVEZ, H. Limits, continuity and discontinuity of functions from two points of view: that of the teachers and that of the students. In: BILLS, L (ED). Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, v. 19, p. 49 – 54, jun.1999.
/*ref*/JUTER, K. Learning limits of function: students’ conceptual development. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2008.
/*ref*/KARATAS et al. A cross-age study of students’ understanding of limit and continuity concepts. BOLEMA, Rio Claro (SP), v. 24, nº 38, p. 245 a 264, abril, 2011.
/*ref*/MESSIAS, M. A. V. F. Teorias Cognitivas do Pensamento Matemático Avançado e o processo de construção do conhecimento: um estudo envolvendo os conceitos de limite e continuidade. 2018. 186f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas), Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, UFPA, 2018.
/*ref*/MESSIAS, M. A. V. F; BRANDEMBERG, J. C. Discussões sobre a relação entre limite e continuidade de uma função: investigando imagens conceituais. BOLEMA, Rio Claro (SP), v. 29, n.53, p. 1224 – 1241, dez., 2015.
/*ref*/PRZENIOSLO, M. Images of the limit of function formed in the course of mathematical studies in the university. Educational Studies in Mathematics, Netherlands, v. 55, p. 103 – 132, 2004.
/*ref*/ROA-FUENTES, S; OKTAÇ, A. Construcción de una decomposición genética: Análisis teórico del concepto transformación lineal. Revista Latino-americana de Investigación Matemática Educativa, n.13, v.1, p. 89-112, 2010.
/*ref*/SARVESTANI, A.K. Contemplating problems taken from history of limits as a way to improve students’ understanding of the limit concept. 2011. 162f. Tese de Doutorado, Universiteit Van Amsterdam, 2011.
/*ref*/TALL, D; VINNER, S. Concept image and concept definition with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, n. 12, 1981, p. 151 – 169.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 121-138
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 38 (2021): Ahead of Print; 121-138
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465145702744064