The Mathematics Education as influential in Practice Teaching PIBID

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Dailson Evangelista
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: de Moraes, Mônica Suelen Ferreira, Gonçalves, Tadeu Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1661
Resumo: This paper shows some of the contributions that the program PIBIDfrom Araguaína provided to the scholarshipstudents of mathematicsfor two years. Among them, it is emphasized the process of reflection-investigation characterized as an influence in the attitude of these scholarshipstudents towards Mathematics directing them to Mathematics Education. The reason is that there was a direct influence on the activities of the scholarshipstudents, showing concerns about the teaching of mathematics. We adopted the method of exemplification of the practices involving interdisciplinarity (FARM, 2002) along with the theoretical assumptions of the work with projects (Hernández; VENTURA, 1998) conducted by the undergraduate scholarship studentsof Mathematics, History, Literature and Geography.From examples of activities, we highlight a reflection that took place during the development of the program. This exercise leads to the following question: what perspectives the PIBID provided, specifically to the scholarship students of Mathematics, in relation to the teaching practices? As a result, we show the influences of PIBID in the building of a reflective-investigative mathematics educator
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spelling The Mathematics Education as influential in Practice Teaching PIBIDA Educação matemática como influenciadora nas práticas de ensino do PIBIDmathematics education; PIBID; teacher educationPIBID; educação matemática; iniciação à docênciaThis paper shows some of the contributions that the program PIBIDfrom Araguaína provided to the scholarshipstudents of mathematicsfor two years. Among them, it is emphasized the process of reflection-investigation characterized as an influence in the attitude of these scholarshipstudents towards Mathematics directing them to Mathematics Education. The reason is that there was a direct influence on the activities of the scholarshipstudents, showing concerns about the teaching of mathematics. We adopted the method of exemplification of the practices involving interdisciplinarity (FARM, 2002) along with the theoretical assumptions of the work with projects (Hernández; VENTURA, 1998) conducted by the undergraduate scholarship studentsof Mathematics, History, Literature and Geography.From examples of activities, we highlight a reflection that took place during the development of the program. This exercise leads to the following question: what perspectives the PIBID provided, specifically to the scholarship students of Mathematics, in relation to the teaching practices? As a result, we show the influences of PIBID in the building of a reflective-investigative mathematics educatorEste trabalho mostra algumas das contribuições que o programa PIBID de Araguaína proporcionou aos bolsistas de Matemática durante dois anos. Dentre elas, é destacado o processo de reflexão-investigação, caracterizado como influenciador na postura dos bolsistas com relação à Matemática, direcionando-os para a Educação Matemática. A justificativa é que houve influência direta dos bolsistas nas atividades desenvolvidas, mostrando preocupações com o ensino de Matemática. Adotamos o método de exemplificação das práticas envolvendo a interdisciplinaridade (FAZENDA, 2002), juntamente com os pressupostos teóricos do trabalho com projetos (HERNÁNDEZ; VENTURA, 1998), conduzidos por bolsistas das Licenciaturas em Matemática, História, Letras e Geografia. A partir de exemplos de atividades, destacamos um exercício de reflexão que aconteceu durante o desenvolvimento do programa. Esse exercício remete à seguinte indagação: que perspectivas o PIBID proporcionou, especificamente aos bolsistas de Matemática, com relação às práticas de ensino? Como resultado, mostramos as influências do PIBID na construção de um educador matemático reflexivo-investigativo.Universidade Federal do ParáCosta, Dailson Evangelistade Moraes, Mônica Suelen FerreiraGonçalves, Tadeu Oliver2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/166110.18542/amazrecm.v8i16.1661Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 88-98Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 88-982317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1661/2072/*ref*/BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L.(Orgs.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. 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