Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1664 |
Resumo: | This article presents reflections of a study designed to propose the conceptual profile of death and identify aspects of the pedagogical approach of the cycle of life, in Science Teaching. We discuss, in particular, aspects on the following question: What are the possibilities of transforming the concept of death into a school concept, through the pedagogical approach of the cycle of life, in science teaching? The subjects involved were students from two classes of the seventh grade, of elementary education, attending science classes in a public school located in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the collected data allowed to perceive that the pedagogical approach of the cycle of life unit dramatically changed the way students talk and think about the cycle of life and the death |
id |
UFPA-7_c8b34785732a22f39f8312e7146c5acb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1664 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approachEnsino de ciências: uma proposta de escolarização do conceito de morte por meio da abordagem do ciclo de vidascience teaching; cycle of life; deathensino de ciências; ciclo de vida; morteThis article presents reflections of a study designed to propose the conceptual profile of death and identify aspects of the pedagogical approach of the cycle of life, in Science Teaching. We discuss, in particular, aspects on the following question: What are the possibilities of transforming the concept of death into a school concept, through the pedagogical approach of the cycle of life, in science teaching? The subjects involved were students from two classes of the seventh grade, of elementary education, attending science classes in a public school located in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the collected data allowed to perceive that the pedagogical approach of the cycle of life unit dramatically changed the way students talk and think about the cycle of life and the deathNeste artigo, apresentamos reflexões de um estudo desenvolvido para propor o perfil conceitual de morte e identificar aspectos da abordagem pedagógica do ciclo de vida, no Ensino de Ciências. Discutimos, mais especificamente, aspectos sobre a seguinte questão:quais as possibilidades da escolarização do conceito de morte por meio da abordagem pedagógica do ciclo de vida, no Ensino de Ciências? Os sujeitos envolvidos eram estudantes de duas turmas de sétima série, do ensino fundamental, que frequentavam aulas de ciências,em uma escola pública estadual localizada em Rio Branco, Acre, Brasil. A análise dos dados coletados permitiu perceber que a abordagem pedagógica da unidade ciclo de vida alterou expressivamente os modos de falar e as formas de pensar dos estudantes sobre o ciclo de vida e a morte.Universidade Federal do ParáNicolli, Aline AndréiaMortimer, Eduardo Fleuryda Silva, Itamar Miranda2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/166410.18542/amazrecm.v8i16.1664Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 133-145Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 133-1452317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1664/2074/*ref*/BAKHTIN, M.Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981, 1986, 2003./*ref*/BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem.Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997./*ref*/COUTINHO, F. A construção de um perfil conceitual para a vida.2005. 183f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005./*ref*/EL-HANI, C. N.; MORTIMER, E. F. Multicultural education, pragmatism and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, v. 2, p. 657-687, 2007./*ref*/HOLQUIST, M. The dialogic imagination.Austin: University of Texas Press, 1981./*ref*/MINAYO, M. C. S. (Org). Pesquisa social:teoria, método e criatividade. 9.ed. São Paulo: Vozes, 1998./*ref*/MORTIMER, E. F. Construtivismo, mudança conceitual e o ensino de ciências: para onde vamos? In: investigações em ensino de ciências. 1:20-39, 1996./*ref*/MORTIMER, E. F. Perfil conceptual: formas de pensar y hablarenlasclases de ciencias. Infancia Y Aprendizaje, 24 (4): 475-490, 2001./*ref*/SILVA, F. O perfil conceitual para a vida:ampliando as ferramentas metodológicas para sua investigação. 2006. 160f. Dissertação(Mestrado em Educação em Ciências) ? Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:17Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1664Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:17Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach Ensino de ciências: uma proposta de escolarização do conceito de morte por meio da abordagem do ciclo de vida |
title |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach |
spellingShingle |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach Nicolli, Aline Andréia science teaching; cycle of life; death ensino de ciências; ciclo de vida; morte |
title_short |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach |
title_full |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach |
title_fullStr |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach |
title_full_unstemmed |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach |
title_sort |
Science education: a proposal for schooling the concept of death through the life cycle approach |
author |
Nicolli, Aline Andréia |
author_facet |
Nicolli, Aline Andréia Mortimer, Eduardo Fleury da Silva, Itamar Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Mortimer, Eduardo Fleury da Silva, Itamar Miranda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nicolli, Aline Andréia Mortimer, Eduardo Fleury da Silva, Itamar Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
science teaching; cycle of life; death ensino de ciências; ciclo de vida; morte |
topic |
science teaching; cycle of life; death ensino de ciências; ciclo de vida; morte |
description |
This article presents reflections of a study designed to propose the conceptual profile of death and identify aspects of the pedagogical approach of the cycle of life, in Science Teaching. We discuss, in particular, aspects on the following question: What are the possibilities of transforming the concept of death into a school concept, through the pedagogical approach of the cycle of life, in science teaching? The subjects involved were students from two classes of the seventh grade, of elementary education, attending science classes in a public school located in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the collected data allowed to perceive that the pedagogical approach of the cycle of life unit dramatically changed the way students talk and think about the cycle of life and the death |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1664 10.18542/amazrecm.v8i16.1664 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1664 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v8i16.1664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1664/2074 /*ref*/BAKHTIN, M.Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981, 1986, 2003. /*ref*/BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem.Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997. /*ref*/COUTINHO, F. A construção de um perfil conceitual para a vida.2005. 183f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005. /*ref*/EL-HANI, C. N.; MORTIMER, E. F. Multicultural education, pragmatism and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, v. 2, p. 657-687, 2007. /*ref*/HOLQUIST, M. The dialogic imagination.Austin: University of Texas Press, 1981. /*ref*/MINAYO, M. C. S. (Org). Pesquisa social:teoria, método e criatividade. 9.ed. São Paulo: Vozes, 1998. /*ref*/MORTIMER, E. F. Construtivismo, mudança conceitual e o ensino de ciências: para onde vamos? In: investigações em ensino de ciências. 1:20-39, 1996. /*ref*/MORTIMER, E. F. Perfil conceptual: formas de pensar y hablarenlasclases de ciencias. Infancia Y Aprendizaje, 24 (4): 475-490, 2001. /*ref*/SILVA, F. O perfil conceitual para a vida:ampliando as ferramentas metodológicas para sua investigação. 2006. 160f. Dissertação(Mestrado em Educação em Ciências) ? Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2012 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2012 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 133-145 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 133-145 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144396218368 |