Lessons in science practices: trainees conceptions degree in biology and reality during the stages
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Data de Publicação: | 2016 |
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Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3800 |
Resumo: | Practical activities are seen as an important resource for the teaching of science. This study aimed to investigate the design of practical activities and how these are present in the classroom when teachers in training are able to plan their actions during the stage. It is a qualitative and quantitative research, directed to twenty undergraduates, participants Supervised in Biological Sciences in Elementary Education II. Also the lesson plans of the trainees were investigated in order to identify the teaching strategies used. Data were submitted to content analysis to organizational categories and revealed that teachers in training have no clarity on the concept of practical classes, understand the importance of them and their role as a facilitator in learning, but little use these during their classes. They pointed as difficulties, the lack of time to conduct experiments, lack of laboratory and resources, fear about the lack of discipline, lack of creativity and also difficult to combine theory and practice. Scholars still prioritize a dissociative vision, which disintegrates the theory of practice, requiring a reflection of this paradigm. |
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Lessons in science practices: trainees conceptions degree in biology and reality during the stagesAulas práticas em ciências: concepções de estagiários em licenciatura em biologia e a realidade durante os estágiospractical classes; teaching in science; teacher educationaulas práticas; ensino em ciências; formação docentePractical activities are seen as an important resource for the teaching of science. This study aimed to investigate the design of practical activities and how these are present in the classroom when teachers in training are able to plan their actions during the stage. It is a qualitative and quantitative research, directed to twenty undergraduates, participants Supervised in Biological Sciences in Elementary Education II. Also the lesson plans of the trainees were investigated in order to identify the teaching strategies used. Data were submitted to content analysis to organizational categories and revealed that teachers in training have no clarity on the concept of practical classes, understand the importance of them and their role as a facilitator in learning, but little use these during their classes. They pointed as difficulties, the lack of time to conduct experiments, lack of laboratory and resources, fear about the lack of discipline, lack of creativity and also difficult to combine theory and practice. Scholars still prioritize a dissociative vision, which disintegrates the theory of practice, requiring a reflection of this paradigm.Atividades práticas são apontadas como um recurso importante para o ensino de Ciências. Objetivou-se investigar a concepção de atividades práticas e como estas se fazem presentes na sala de aula, quando os docentes em formação têm a possibilidade de planejarem suas ações durante o estágio. Trata-se de uma pesquisa quali-quantitativa, direcionada a vinte licenciandos, participantes do Estágio Curricular Supervisionado em Ciências Biológicas no Ensino Fundamental II. Também foram investigados os planos de aulas dos estagiários, a fim de identificar as estratégias didáticas utilizadas. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo e revelaram que os docentes em formação não apresentam clareza sobre o conceito de aulas práticas, compreendem a importância das mesmas e seu papel como facilitador na aprendizagem, mas pouco usam estas, durante suas aulas. Apontaram como dificuldades, a falta de tempo para a realização de experimentos, falta de laboratório e recursos, receio quanto à indisciplina, falta de criatividade e também dificuldade em aliar a teoria-prática. Os acadêmicos priorizam ainda uma visão dissociativa, que desintegra a teoria da prática, sendo necessária uma reflexão deste paradigma.Universidade Federal do Paráde Castro, Tamiris FrancoGoldschmidt, Andréa Inês2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/380010.18542/amazrecm.v13i25.3800Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 116-134Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 116-1342317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3800/4047/*ref*/BARBOSA, J. O.; PAULO, S. R.; RINALDI, C. Investigação do Papel da Experimentação na Construção de Conceitos em Eletricidade no Ensino Médio. 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Petrópolis: Vozes. 1999. p. 56-72./*ref*/CARRAHER, D. W.; CARRAHER, T. N. e SCHLIEMANN, A. D. Caminhos e descaminhos no ensino de ciências. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 37, n. 6, jun. p.889-896, 1985/*ref*/CARRETERO, M. Constructivismo y Educación. Zaragoza: Editorial Luis Vives, 1993. DEWEY, J. Vida e Educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978./*ref*/FRACALANZA, H.; AMARAL, I. A.; GOUVEIA, M. S. F. O ensino de Ciências no Primeiro Grau. São Paulo: Atual, 1987. 124 p./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 43 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011./*ref*/GALIAZZI, M. C.; GONÇALVES, F. P. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em Química. Química Nova, v.27, n.2, p.326-331, 2004./*ref*/GUIMARÃES, S. É. R. e BORUCHOVITCH, Evely. O Estilo Motivacional do Professor e a Motivação Intrínseca dos Estudantes: Uma Perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2004, 17(2), pp.143-150./*ref*/GOLDSCHMIDT, A. I. el al. 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