The dimensions of the argument in science education researches from 2007 to 2017: one to look at for the characterization and the methodological tools to study this thematic one

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pezarini, Agnaldo Ronie
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Maciel, Maria Delourdes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6177
Resumo: It is well known in the academic area that the argument in science teaching presents its bias in the action of understanding and relating data and conclusions, from the ability to evaluate theoretical statements in the light of empirical data or from other sources and to promote the construction of argumentative capacity. In this context, the objective of this article is to verify in the panorama and/or scenario of the research on Argumentation in Science Teaching, what are the methodological tools of construction as well as the analytical tools used in the researches from 2007 to 2017 and, for that, we elaborate a state of art. The methodology used in this case was content analysis. The results show that the Toulmin Standard is the most used construction and/or analytical tool in the researches, and there are others that sometimes dedicate themselves to aggregate to the Toulmin Standard some weights or act totally contrary to the ideology of this tool tending many times for argumentation focused on the premises of discourse, from any “form” it is clear that the tool contributes positively to the construction of the argumentation.
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spelling The dimensions of the argument in science education researches from 2007 to 2017: one to look at for the characterization and the methodological tools to study this thematic oneAs dimensões da argumentação no ensino de ciências em pesquisas de 2007 a 2017: um olhar para a caracterização e para as ferramentas metodológicas para estudar esta temáticaargumentation; construction tools and analytical; mappingargumentação; ferramentas de construção e analítica; mapeamentoIt is well known in the academic area that the argument in science teaching presents its bias in the action of understanding and relating data and conclusions, from the ability to evaluate theoretical statements in the light of empirical data or from other sources and to promote the construction of argumentative capacity. In this context, the objective of this article is to verify in the panorama and/or scenario of the research on Argumentation in Science Teaching, what are the methodological tools of construction as well as the analytical tools used in the researches from 2007 to 2017 and, for that, we elaborate a state of art. The methodology used in this case was content analysis. The results show that the Toulmin Standard is the most used construction and/or analytical tool in the researches, and there are others that sometimes dedicate themselves to aggregate to the Toulmin Standard some weights or act totally contrary to the ideology of this tool tending many times for argumentation focused on the premises of discourse, from any “form” it is clear that the tool contributes positively to the construction of the argumentation.É de conhecimento da área acadêmica que o argumento no ensino de ciências apresenta seu viés na ação de entender e de relacionar dados e conclusões, de modo a de posse da habilidade de avaliar enunciados teóricos à luz dos dados empíricos ou procedentes de outras fontes, promover a construção da capacidade argumentativa. Neste contexto, este artigo tem por objetivo caracterizar nas pesquisas algumas de suas especificidades e, para tanto, realizamos um levantamento bibliográfico das produções acadêmicas de 2007 a 2017 e, elaboramos um estado da arte. A metodologia empregada neste caso foi a análise de conteúdo temática de Bardin 2006. Configuramos a temática frente as categorias: Ano de realização/publicação; Instituição de Ensino Superior de Origem; Disciplina da área da Ciência da Natureza; Ferramentas de Construção e Analítica da argumentação. Os resultados apontam que o Padrão de Toulmin é a ferramenta de construção e/ou analítica mais utilizada nas pesquisas e, há outras que ora se dedicam em agregar ao Padrão de Toulmin algumas ponderações ou agem totalmente de maneira contrária a ideologia desta ferramenta tendendo muitas vezes para a argumentação focada nas premissas do discurso, de qualquer forma fica claro que as ferramentas contribuem positivamente para a construção da argumentação.Universidade Federal do ParáPezarini, Agnaldo RonieMaciel, Maria Delourdes2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/617710.18542/amazrecm.v14i32.6177Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 61-77Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 61-772317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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