Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7626 |
Resumo: | This paper aims to identify how historical information can contribute to teacher education regarding to the Golden Ratio content. Therefore, in the theoretical framework, the relevance of the teacher's investigative stance and the contributions that the use of the History of Mathematics provides for the training of this professional are discussed, as well as about some aspects of the Golden Ratio. For this purpose, an implementation was carried out that involved the use of the History of Mathematics, in order to work on the Golden Ratio content with 4th year students of the Mathematics Degree course at a public educational institution. In this paper, the focus was directed to the study of myths and truths concerning the Golden Ratio during the planning of the implementation, as well as to the discussions of the students later. The research is qualitative in nature, based on participant observation for data collection and mixed categorization, for analysis of what had been constituted. We concluded that the use of historical information about the Golden Ratio content led to critical manifestations, so that the research teachers and students in initial training had the opportunity to deconstruct certain beliefs impregnated and disseminated in history. |
id |
UFPA-7_db0c170c944353dad5e3fb64a30719ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7626 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachersMitos e verdades sobre a Razão Áurea: contribuições da utilização de informações históricas na formação de professoreshistory in the mathematical education; teacher training; golden ratio; myths and truthshistória na educação matemática; formação docente; razão áurea; mitos e verdadesThis paper aims to identify how historical information can contribute to teacher education regarding to the Golden Ratio content. Therefore, in the theoretical framework, the relevance of the teacher's investigative stance and the contributions that the use of the History of Mathematics provides for the training of this professional are discussed, as well as about some aspects of the Golden Ratio. For this purpose, an implementation was carried out that involved the use of the History of Mathematics, in order to work on the Golden Ratio content with 4th year students of the Mathematics Degree course at a public educational institution. In this paper, the focus was directed to the study of myths and truths concerning the Golden Ratio during the planning of the implementation, as well as to the discussions of the students later. The research is qualitative in nature, based on participant observation for data collection and mixed categorization, for analysis of what had been constituted. We concluded that the use of historical information about the Golden Ratio content led to critical manifestations, so that the research teachers and students in initial training had the opportunity to deconstruct certain beliefs impregnated and disseminated in history.O presente trabalho tem por objetivo identificar como informações históricas podem contribuir para a formação docente no que se refere ao conteúdo Razão Áurea. Dessa forma, no referencial teórico, discute-se sobre a relevância da postura investigativa do professor e as contribuições que a utilização da história da matemática propicia à formação deste profissional, bem como a respeito de alguns aspectos da Razão Áurea. Para tanto, foi realizada uma implementação que envolveu a utilização da história da matemática, a fim de trabalhar o conteúdo Razão Áurea com alunos do 4º ano do curso de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública de ensino. Neste trabalho, o enfoque foi direcionado para o estudo dos mitos e verdades concernentes à Razão Áurea durante o planejamento da implementação, bem como para as discussões dos alunos em um momento posterior. A pesquisa é de natureza qualitativa, baseada na observação participante para coleta dos dados e na categorização mista, para análise do que fora constituído. Conclui-se que a utilização de informações históricas acerca do conteúdo Razão Áurea propiciou manifestações críticas, de modo que as professoras pesquisadoras e os alunos em formação inicial tiveram a oportunidade de desconstruir determinadas crenças impregnadas e disseminadas na história. Universidade Federal do ParáBarboza, Ana Caroline FrigériBergamim, Érica Gambarotto JardimTrivizoli, Lucieli M.2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/762610.18542/amazrecm.v16i37.7626Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 224-240Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 224-2402317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7626/6700/*ref*/BOYER, C. B. História da matemática. Tradução de Elza F. Gomide. 3ª edição. São Paulo: Blucher, 2010./*ref*/BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de Diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em cursos de nível superior. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/basica.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019./*ref*/BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Parecer CNE/CES nº 1.302/2001, Brasília, 06 nov. 2001b. In: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, 05 mar. 2002, seção 1, p. 15. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019./*ref*/BROWNLEE, J. The Golden Ratio: Design’s Biggest Myth. 2015. Disponível em: https://www.fastcompany.com/3044877/the-golden-ratio-designs-biggest-myth. Acesso em: 25 ago., 2019./*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: uma reflexão sobre o estado da arte. Revista Pro-posições, Campinas (SP), v. 4, n.1, mar.1993./*ref*/D’AMBROSIO, U. Prefácio. In: BORBA, M. de C.; ARAÚJO, J. de L. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004./*ref*/EVES, H. Introdução à História da Matemática. Tradução: Hygino H. Domingues. 5ª edição. Campinas: Editora da Unicamp, 2011./*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª edição. Campinas, SP: Autores Associados. 2012./*ref*/GARCIA, V. C. V. Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é matemática? Por que ensinar? Como se ensina e como se aprende? Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 176-184, maio/ago. 2009./*ref*/LAURO, M. M. A razão áurea e os padrões harmônicos na natureza, artes e arquitetura. Exacta. São Paulo, v. 3, p. 35-48, 2005./*ref*/LIVIO, M. Razão Áurea: a história de Fi, um número surpreendente. Tradução de Marco Shinobu Matsumura. Rio de Janeiro: Record. 2006./*ref*/MACHADO, S. R. A; TRIVIZOLI, L. M. História da matemática prescrita em documentos curriculares para o ensino fundamental. Temporis[ação], Goiás, v. 18, n. 2, p. 159-178, jul./dez. 2018. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/article/view/7954. Acesso em: 25 ago. 2019./*ref*/MENDES I. A.; CHAQUIAM, M. História nas aulas de matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat, 2016./*ref*/MIGUEL A.; MIORIM M. A. História na Educação Matemática: Propostas e Desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2004./*ref*/RHEA, V. C. O uso da história da matemática nas produções do programa de desenvolvimento educacional (PDE) do Paraná. 2018. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática). Universidade Estadual de Maringá./*ref*/TRIVIZOLI, L. M. Um panorama para a investigação em história da matemática: surgimento, institucionalização, pesquisas e métodos. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão (PR), v.5, n.8, p.189-212, jan./jun. 2016./*ref*/TZANAKIS, C.; ARCAVI, A. Integrating history of mathematics in the classroom: na analytic survey. In: FAUVEL, John; VAN MAANEN, Jan (Ed.). History in Mathematics Education: The ICMI Study. Netherlands: Springer, 2000. p. 201-240./*ref*/VALENTE, W.; MENDES, C. A pesquisa sobre os saberes profissionais do professor que ensina matemática. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e em Matemática. Especial Saberes profissionais do professor que ensina matemática. Belém (PA), v. 14, n. 31, p. 01-02, mar./out. 2018.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:25:57Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7626Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:25:57Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers Mitos e verdades sobre a Razão Áurea: contribuições da utilização de informações históricas na formação de professores |
title |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers |
spellingShingle |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers Barboza, Ana Caroline Frigéri history in the mathematical education; teacher training; golden ratio; myths and truths história na educação matemática; formação docente; razão áurea; mitos e verdades |
title_short |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers |
title_full |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers |
title_fullStr |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers |
title_full_unstemmed |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers |
title_sort |
Myths and truths about the golden ratio: contributions of the use of historical information in the training of teachers |
author |
Barboza, Ana Caroline Frigéri |
author_facet |
Barboza, Ana Caroline Frigéri Bergamim, Érica Gambarotto Jardim Trivizoli, Lucieli M. |
author_role |
author |
author2 |
Bergamim, Érica Gambarotto Jardim Trivizoli, Lucieli M. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barboza, Ana Caroline Frigéri Bergamim, Érica Gambarotto Jardim Trivizoli, Lucieli M. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history in the mathematical education; teacher training; golden ratio; myths and truths história na educação matemática; formação docente; razão áurea; mitos e verdades |
topic |
history in the mathematical education; teacher training; golden ratio; myths and truths história na educação matemática; formação docente; razão áurea; mitos e verdades |
description |
This paper aims to identify how historical information can contribute to teacher education regarding to the Golden Ratio content. Therefore, in the theoretical framework, the relevance of the teacher's investigative stance and the contributions that the use of the History of Mathematics provides for the training of this professional are discussed, as well as about some aspects of the Golden Ratio. For this purpose, an implementation was carried out that involved the use of the History of Mathematics, in order to work on the Golden Ratio content with 4th year students of the Mathematics Degree course at a public educational institution. In this paper, the focus was directed to the study of myths and truths concerning the Golden Ratio during the planning of the implementation, as well as to the discussions of the students later. The research is qualitative in nature, based on participant observation for data collection and mixed categorization, for analysis of what had been constituted. We concluded that the use of historical information about the Golden Ratio content led to critical manifestations, so that the research teachers and students in initial training had the opportunity to deconstruct certain beliefs impregnated and disseminated in history. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7626 10.18542/amazrecm.v16i37.7626 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7626 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i37.7626 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7626/6700 /*ref*/BOYER, C. B. História da matemática. Tradução de Elza F. Gomide. 3ª edição. São Paulo: Blucher, 2010. /*ref*/BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de Diretrizes para a formação inicial de professores da educação básica, em cursos de nível superior. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/basica.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019. /*ref*/BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Parecer CNE/CES nº 1.302/2001, Brasília, 06 nov. 2001b. In: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, 05 mar. 2002, seção 1, p. 15. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019. /*ref*/BROWNLEE, J. The Golden Ratio: Design’s Biggest Myth. 2015. Disponível em: https://www.fastcompany.com/3044877/the-golden-ratio-designs-biggest-myth. Acesso em: 25 ago., 2019. /*ref*/D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: uma reflexão sobre o estado da arte. Revista Pro-posições, Campinas (SP), v. 4, n.1, mar.1993. /*ref*/D’AMBROSIO, U. Prefácio. In: BORBA, M. de C.; ARAÚJO, J. de L. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. /*ref*/EVES, H. Introdução à História da Matemática. Tradução: Hygino H. Domingues. 5ª edição. Campinas: Editora da Unicamp, 2011. /*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª edição. Campinas, SP: Autores Associados. 2012. /*ref*/GARCIA, V. C. V. Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é matemática? Por que ensinar? Como se ensina e como se aprende? Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 176-184, maio/ago. 2009. /*ref*/LAURO, M. M. A razão áurea e os padrões harmônicos na natureza, artes e arquitetura. Exacta. São Paulo, v. 3, p. 35-48, 2005. /*ref*/LIVIO, M. Razão Áurea: a história de Fi, um número surpreendente. Tradução de Marco Shinobu Matsumura. Rio de Janeiro: Record. 2006. /*ref*/MACHADO, S. R. A; TRIVIZOLI, L. M. História da matemática prescrita em documentos curriculares para o ensino fundamental. Temporis[ação], Goiás, v. 18, n. 2, p. 159-178, jul./dez. 2018. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/article/view/7954. Acesso em: 25 ago. 2019. /*ref*/MENDES I. A.; CHAQUIAM, M. História nas aulas de matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat, 2016. /*ref*/MIGUEL A.; MIORIM M. A. História na Educação Matemática: Propostas e Desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. /*ref*/RHEA, V. C. O uso da história da matemática nas produções do programa de desenvolvimento educacional (PDE) do Paraná. 2018. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática). Universidade Estadual de Maringá. /*ref*/TRIVIZOLI, L. M. Um panorama para a investigação em história da matemática: surgimento, institucionalização, pesquisas e métodos. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão (PR), v.5, n.8, p.189-212, jan./jun. 2016. /*ref*/TZANAKIS, C.; ARCAVI, A. Integrating history of mathematics in the classroom: na analytic survey. In: FAUVEL, John; VAN MAANEN, Jan (Ed.). History in Mathematics Education: The ICMI Study. Netherlands: Springer, 2000. p. 201-240. /*ref*/VALENTE, W.; MENDES, C. A pesquisa sobre os saberes profissionais do professor que ensina matemática. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e em Matemática. Especial Saberes profissionais do professor que ensina matemática. Belém (PA), v. 14, n. 31, p. 01-02, mar./out. 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 224-240 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 224-240 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144412995584 |