A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortoletto, Adriana
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: de Carvalho, Washington Luiz Pacheco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1659
Resumo: The objective of this paper is to present a theoretical proposal  for the training of teachers of mathematics and science at the interface of communicative action and socio-scientific issues. In  this  paper  we  argue  for  the  need  for  a  continuous training of teachers if we are to be interested in developing  the scientific training of students from the public school system. To form communicatively competent students,  by the  end of  schooling, becomes necessary the training  of  argumentatively  competent  teachers.  Therefore, we believe that the theory of communicative action by Jurgen Habermas, will cooperate to this end.
id UFPA-7_de4326c429f68b872e3512497619a1e1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1659
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issuesUma proposta de formação continuada de professores de ciências e matemática na interface do agir comunicativo e das questões sociocientíficasscience teaching; teacher education; action communicative; socio-scientific issuesensino de ciências; formação de professores; agir comunicativo; questões sociocientíficasThe objective of this paper is to present a theoretical proposal  for the training of teachers of mathematics and science at the interface of communicative action and socio-scientific issues. In  this  paper  we  argue  for  the  need  for  a  continuous training of teachers if we are to be interested in developing  the scientific training of students from the public school system. To form communicatively competent students,  by the  end of  schooling, becomes necessary the training  of  argumentatively  competent  teachers.  Therefore, we believe that the theory of communicative action by Jurgen Habermas, will cooperate to this end.O objetivo deste artigo é apresentar uma proposta teórica para a formação de professores de ciências e matemática na interface do agir comunicativo e as questões sociocientíficas. Defendemos neste trabalho, a necessidade da formação continuada de professores caso tenhamos o interesse de desenvolver a formação científica escolar de alunos da Rede Oficial de Ensino Básico. Para a formação de alunos competentes comunicativamente, ao final, da escolarização torna-se necessária a formação de professores competentes argumentativamente. Para tanto, acreditamos que a teoria do agir comunicativo, de Jurgen Habermas, venha a colaborar nesse sentido.Universidade Federal do ParáBortoletto, Adrianade Carvalho, Washington Luiz Pacheco2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/165910.18542/amazrecm.v9i17.1659Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 141-160Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 141-1602317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1659/2083/*ref*/GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997. 270 p./*ref*/GUIMARÃES, Márcio Andrei. Raciocínio informal e a discussão de questões sociocientíficas: o exemplo das células-tronco humanas. 2011. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011./*ref*/HABERMAS, J. Racionalidade e Comunicação. Lisboa: Edições 70, 2002./*ref*/HABERMAS, J. A ética da discussão e a questão da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2004./*ref*/HABERMAS, J. Teoria da Ação Comunicativa I. São Paulo. Martins Fontes 2012 a./*ref*/HABERMAS, J. Teoria da Ação Comunicativa II. São Paulo. Martins Fontes 2012b./*ref*/LONGHI, A. A ação educativa na perspectiva da teoria do agir comunicativo de Jürgen Habermas: uma abordagem reflexiva. 2005 Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de Campinas, Campinas, 2005./*ref*/MÜHL, E. H. Habermas: ação pedagógica como agir comunicativo. Passo Fundo: UPF, 2003./*ref*/RATCLIFFE M.; GRACE M. Science education for citizenship: teaching socioscientific issues. Maidenhead: Open University Press, 2003./*ref*/SADLER, T., ZEIDLER, D. Patterns of Informal Reasoning in the Context of Socioscientific Decision Making. Journal Research in Science Teaching. n.01, v.42. 2005./*ref*/SADLER, T. Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues: A Critical Review of Research. Journal Research in Science Teaching. n.05.v.41, 2004./*ref*/KOLSTO, S. Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. International Journal of Science Education. v.85, n. 3, p. 291-310, 2001./*ref*/ULRICH, B.; GIDDENS, A.; LASH, S. Modernização Reflexiva: Política, Tradição e Estética na Ordem Social Moderna. São Paulo: UNESP, 1996./*ref*/ZEIDLER, D.; SADLER, D. T.; SIMMONS, L.M.; HOWES, V.E Beyond STS: A ResearchBased Framework for Socioscientific Issues Education. International Journal of Science Education. v.89, n.3, p. 357 – 377, 2005./*ref*/ZEIDLER, D.; KEEFER, M. The Role of Moral Reasoning and the Status of Socioscientific Issues in Science Education. In: ZEIDLER, D. (Org.) The Role of Moral Reasoning on Socioscientific Issues and Discourse in Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwe/*ref*/BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L.(Orgs.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. (Biblioteca do Educador Matemático, Coleção SBEM, v. 3)./*ref*/BIOTTO FILHO, D. O Desenvolvimento da matemacia no trabalho com projetos. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filhos, Rio Claro, SP, 2008./*ref*/COSTA, D. E. et al. O projeto PIBID e o desenvolvimento de ações relacionadas às práticas de ensino e a interdisciplinaridade na educação matemática. Anais do XV ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: políticas e práticas educacionais, Belo Horizonte, 2010. CD-ROM./*ref*/D'AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005. (Coleção perspectivas em Educação matemática). r Academic Publishers, 2003, p. 07 – 40./*ref*/FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 5. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002./*ref*/FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. In: Zetetiké. Campinas, SP, Ano 3, n. 4, 1995./*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2006./*ref*/HERNÁNDEZ F.; VENTURA M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:21Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1659Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:21Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
Uma proposta de formação continuada de professores de ciências e matemática na interface do agir comunicativo e das questões sociocientíficas
title A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
spellingShingle A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
Bortoletto, Adriana
science teaching; teacher education; action communicative; socio-scientific issues
ensino de ciências; formação de professores; agir comunicativo; questões sociocientíficas
title_short A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
title_full A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
title_fullStr A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
title_full_unstemmed A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
title_sort A proposal for the continuing education of science and mathematics teachers at the interface of the communicative Action and the socio-scientific issues
author Bortoletto, Adriana
author_facet Bortoletto, Adriana
de Carvalho, Washington Luiz Pacheco
author_role author
author2 de Carvalho, Washington Luiz Pacheco
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Bortoletto, Adriana
de Carvalho, Washington Luiz Pacheco
dc.subject.por.fl_str_mv science teaching; teacher education; action communicative; socio-scientific issues
ensino de ciências; formação de professores; agir comunicativo; questões sociocientíficas
topic science teaching; teacher education; action communicative; socio-scientific issues
ensino de ciências; formação de professores; agir comunicativo; questões sociocientíficas
description The objective of this paper is to present a theoretical proposal  for the training of teachers of mathematics and science at the interface of communicative action and socio-scientific issues. In  this  paper  we  argue  for  the  need  for  a  continuous training of teachers if we are to be interested in developing  the scientific training of students from the public school system. To form communicatively competent students,  by the  end of  schooling, becomes necessary the training  of  argumentatively  competent  teachers.  Therefore, we believe that the theory of communicative action by Jurgen Habermas, will cooperate to this end.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1659
10.18542/amazrecm.v9i17.1659
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1659
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v9i17.1659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1659/2083
/*ref*/GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997. 270 p.
/*ref*/GUIMARÃES, Márcio Andrei. Raciocínio informal e a discussão de questões sociocientíficas: o exemplo das células-tronco humanas. 2011. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011.
/*ref*/HABERMAS, J. Racionalidade e Comunicação. Lisboa: Edições 70, 2002.
/*ref*/HABERMAS, J. A ética da discussão e a questão da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
/*ref*/HABERMAS, J. Teoria da Ação Comunicativa I. São Paulo. Martins Fontes 2012 a.
/*ref*/HABERMAS, J. Teoria da Ação Comunicativa II. São Paulo. Martins Fontes 2012b.
/*ref*/LONGHI, A. A ação educativa na perspectiva da teoria do agir comunicativo de Jürgen Habermas: uma abordagem reflexiva. 2005 Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade de Campinas, Campinas, 2005.
/*ref*/MÜHL, E. H. Habermas: ação pedagógica como agir comunicativo. Passo Fundo: UPF, 2003.
/*ref*/RATCLIFFE M.; GRACE M. Science education for citizenship: teaching socioscientific issues. Maidenhead: Open University Press, 2003.
/*ref*/SADLER, T., ZEIDLER, D. Patterns of Informal Reasoning in the Context of Socioscientific Decision Making. Journal Research in Science Teaching. n.01, v.42. 2005.
/*ref*/SADLER, T. Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues: A Critical Review of Research. Journal Research in Science Teaching. n.05.v.41, 2004.
/*ref*/KOLSTO, S. Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. International Journal of Science Education. v.85, n. 3, p. 291-310, 2001.
/*ref*/ULRICH, B.; GIDDENS, A.; LASH, S. Modernização Reflexiva: Política, Tradição e Estética na Ordem Social Moderna. São Paulo: UNESP, 1996.
/*ref*/ZEIDLER, D.; SADLER, D. T.; SIMMONS, L.M.; HOWES, V.E Beyond STS: A ResearchBased Framework for Socioscientific Issues Education. International Journal of Science Education. v.89, n.3, p. 357 – 377, 2005.
/*ref*/ZEIDLER, D.; KEEFER, M. The Role of Moral Reasoning and the Status of Socioscientific Issues in Science Education. In: ZEIDLER, D. (Org.) The Role of Moral Reasoning on Socioscientific Issues and Discourse in Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwe
/*ref*/BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L.(Orgs.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. (Biblioteca do Educador Matemático, Coleção SBEM, v. 3).
/*ref*/BIOTTO FILHO, D. O Desenvolvimento da matemacia no trabalho com projetos. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filhos, Rio Claro, SP, 2008.
/*ref*/COSTA, D. E. et al. O projeto PIBID e o desenvolvimento de ações relacionadas às práticas de ensino e a interdisciplinaridade na educação matemática. Anais do XV ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: políticas e práticas educacionais, Belo Horizonte, 2010. CD-ROM.
/*ref*/D'AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005. (Coleção perspectivas em Educação matemática). r Academic Publishers, 2003, p. 07 – 40.
/*ref*/FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 5. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
/*ref*/FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. In: Zetetiké. Campinas, SP, Ano 3, n. 4, 1995.
/*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2006.
/*ref*/HERNÁNDEZ F.; VENTURA M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 141-160
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 141-160
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144344838144