Thematic tracks in the construction of learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675 |
Resumo: | This article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planning |
id |
UFPA-7_ed330f296d20f31cf5b29ce363dd0241 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1675 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Thematic tracks in the construction of learningTrilhas temáticas na construção da aprendizagemthematical tracks; environmental education; learning-teachingtrilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagemThis article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planningEste artigo é uma síntese do trabalho realizado há alguns anos pelo Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, no intuito de proporcionar a aprendizagem significativa através do desenvolvimento de Trilhas Temáticas. Acredita-se se que a utilização destas tem grande eficácia na construção do conhecimento, oportunizando a vivência dos alunos com o conteúdo de forma mais concreta e investigativa e promovendo a relação da teoria com prática, a partir do confronto com o material obtido na pesquisa. As Trilhas garantem, dessa forma, um conhecimento fidedigno de estudo, pois estabelecem níveis de estudo e de aprofundamento, conforme o nível do aluno e do planejamento do professor.Universidade Federal do ParáWestphal, DeniseOaigen, Edson Roberto2006-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/167510.18542/amazrecm.v2i0.1675Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 43-53Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 43-532317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675/2070/*ref*/BARROS, Marlene Pagliaroni Becker de. Aprendizagem Ambiental: Uma Abordagem para a Sustentabilidade. Florianópolis - SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2002./*ref*/BRINKER, Jocelei Maria de Oliveira Pinto. Possibilidades de Ensino e Aprendizagem de Ciências Biológicas a partir de situações existentes numa Trilha ecológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de Caxias do Sul, junho de 1997./*ref*/BRITO, Maria Inês Rubin. Globalização e Meio Ambiente: Desafios para a Educação Ambiental. Cruz Alta-RS: Monografia de Pós-Graduação da Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, 2003./*ref*/CARVALHO, Gilvan Artur de. Desenvolvimento, implementação e avaliação programa de Educação Ambiental a campo escolas de 1º e 2º graus. Florianópolis-SC: Universidade Federal de Santa Catarina - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção Gestão da Qualidade Ambiental, 2001./*ref*/FELDMANN, Fábio. A importância do meio ambiente na construção da cidadania. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002./*ref*/FERREIRA, A. B. de H. Novo Dicionário da Língua a Portuguesa. 3 ed. Rio de Curitiba. Editora Positivo. 2004./*ref*/MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, E.P.U., 1999./*ref*/FLACK, Vânia Lígia. A qualidade do ar no ambiente e a Educação Ambiental na Escola. Monografia de Especialização. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004./*ref*/GRAFF, Diva Helena Licht. A Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004./*ref*/GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A Conexão Necessária. Campinas SP: Papirus, 1996./*ref*/GUARIM, Vera Lucia M. S. Barranco Alto: Uma experiência em Educação Ambiental. Prefácio do Prof. Dr. Ozório José de Meneses Fonseca: Guiabá: UFMT, 2002./*ref*/KLOCKNER, Karen Silvia Salles Silva. Algumas Diretrizes para Programas de Treinamento, Conscientização e Competência no mbito se Sistemas se Gestão Ambiental. Florianópolis SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 1999./*ref*/LOUREIRO, Carlos Frederico B.(org.) Sociedade e Meio Ambiente. São Paulo: Cortez, 2000./*ref*/MELO, Margarete Siqueira de. Educação Ambiental: Relação Teoria e Prática. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2003./*ref*/OAIGEN, Edson Roberto. Atividades Extraclasse e não-formais: uma política para a formação do pesquisador. Tese de Doutorado. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria UFSM, 1995./*ref*/OLIVA, Jaime Tadeu. A Educação Ambiental no Ensino Formal. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002./*ref*/OLIVEIRA, Elísio Márcio de. Educação Ambiental uma possível abordagem. 2ª ed. Brasília: Ed. Ibama, 2000./*ref*/REGHIN, Jaqueline Ribeiro Bom. A Avaliação da Percepção Sobre Educação Ambiental Entre Os Acadêmicos De Um Curso De Nível Superior. Florianópolis-Sc: Universidade Federal De Santa Catarina Ufsc, 2002./*ref*/SARAIVA, Luciana Martins. Proposta Metodológica de Aplicação da Revisão pelos pares como Instrumento Pedagógico para a Educação Ambiental. Florianópolis - SC: Tese de Pós Graduação em Engenharia de Produção, 2002./*ref*/SATO, Michele. Relações multifacetadas entre as disciplinas. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002./*ref*/SERRANO, Célia (org.) 2000. A Educação pelas Pedras. São Paulo: Chronos. (Coleção Tours)./*ref*/SIMSON, Olga Rodrigues de.; PARK, Margaret Brandini.; FERNANDES, Renata Sieiro (org).Educação não-formal: cenários da criação. Campinas-SP: Editora da Unicamp /Centro de Memória, 2001./*ref*/ZANINI, Dulce Maria. Meio Ambiente na Educação: uma Temática em Transversalidade no Ensino Fundamental. Florianópolis Sc: Universidade Federal de Santa Catarina, 2001.Direitos autorais 2006 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:07Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1675Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:07Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Thematic tracks in the construction of learning Trilhas temáticas na construção da aprendizagem |
title |
Thematic tracks in the construction of learning |
spellingShingle |
Thematic tracks in the construction of learning Westphal, Denise thematical tracks; environmental education; learning-teaching trilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagem |
title_short |
Thematic tracks in the construction of learning |
title_full |
Thematic tracks in the construction of learning |
title_fullStr |
Thematic tracks in the construction of learning |
title_full_unstemmed |
Thematic tracks in the construction of learning |
title_sort |
Thematic tracks in the construction of learning |
author |
Westphal, Denise |
author_facet |
Westphal, Denise Oaigen, Edson Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Oaigen, Edson Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Westphal, Denise Oaigen, Edson Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
thematical tracks; environmental education; learning-teaching trilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagem |
topic |
thematical tracks; environmental education; learning-teaching trilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagem |
description |
This article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planning |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675 10.18542/amazrecm.v2i0.1675 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v2i0.1675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675/2070 /*ref*/BARROS, Marlene Pagliaroni Becker de. Aprendizagem Ambiental: Uma Abordagem para a Sustentabilidade. Florianópolis - SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2002. /*ref*/BRINKER, Jocelei Maria de Oliveira Pinto. Possibilidades de Ensino e Aprendizagem de Ciências Biológicas a partir de situações existentes numa Trilha ecológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de Caxias do Sul, junho de 1997. /*ref*/BRITO, Maria Inês Rubin. Globalização e Meio Ambiente: Desafios para a Educação Ambiental. Cruz Alta-RS: Monografia de Pós-Graduação da Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, 2003. /*ref*/CARVALHO, Gilvan Artur de. Desenvolvimento, implementação e avaliação programa de Educação Ambiental a campo escolas de 1º e 2º graus. Florianópolis-SC: Universidade Federal de Santa Catarina - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção Gestão da Qualidade Ambiental, 2001. /*ref*/FELDMANN, Fábio. A importância do meio ambiente na construção da cidadania. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002. /*ref*/FERREIRA, A. B. de H. Novo Dicionário da Língua a Portuguesa. 3 ed. Rio de Curitiba. Editora Positivo. 2004. /*ref*/MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, E.P.U., 1999. /*ref*/FLACK, Vânia Lígia. A qualidade do ar no ambiente e a Educação Ambiental na Escola. Monografia de Especialização. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004. /*ref*/GRAFF, Diva Helena Licht. A Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004. /*ref*/GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A Conexão Necessária. Campinas SP: Papirus, 1996. /*ref*/GUARIM, Vera Lucia M. S. Barranco Alto: Uma experiência em Educação Ambiental. Prefácio do Prof. Dr. Ozório José de Meneses Fonseca: Guiabá: UFMT, 2002. /*ref*/KLOCKNER, Karen Silvia Salles Silva. Algumas Diretrizes para Programas de Treinamento, Conscientização e Competência no mbito se Sistemas se Gestão Ambiental. Florianópolis SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 1999. /*ref*/LOUREIRO, Carlos Frederico B.(org.) Sociedade e Meio Ambiente. São Paulo: Cortez, 2000. /*ref*/MELO, Margarete Siqueira de. Educação Ambiental: Relação Teoria e Prática. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2003. /*ref*/OAIGEN, Edson Roberto. Atividades Extraclasse e não-formais: uma política para a formação do pesquisador. Tese de Doutorado. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria UFSM, 1995. /*ref*/OLIVA, Jaime Tadeu. A Educação Ambiental no Ensino Formal. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002. /*ref*/OLIVEIRA, Elísio Márcio de. Educação Ambiental uma possível abordagem. 2ª ed. Brasília: Ed. Ibama, 2000. /*ref*/REGHIN, Jaqueline Ribeiro Bom. A Avaliação da Percepção Sobre Educação Ambiental Entre Os Acadêmicos De Um Curso De Nível Superior. Florianópolis-Sc: Universidade Federal De Santa Catarina Ufsc, 2002. /*ref*/SARAIVA, Luciana Martins. Proposta Metodológica de Aplicação da Revisão pelos pares como Instrumento Pedagógico para a Educação Ambiental. Florianópolis - SC: Tese de Pós Graduação em Engenharia de Produção, 2002. /*ref*/SATO, Michele. Relações multifacetadas entre as disciplinas. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002. /*ref*/SERRANO, Célia (org.) 2000. A Educação pelas Pedras. São Paulo: Chronos. (Coleção Tours). /*ref*/SIMSON, Olga Rodrigues de.; PARK, Margaret Brandini.; FERNANDES, Renata Sieiro (org).Educação não-formal: cenários da criação. Campinas-SP: Editora da Unicamp /Centro de Memória, 2001. /*ref*/ZANINI, Dulce Maria. Meio Ambiente na Educação: uma Temática em Transversalidade no Ensino Fundamental. Florianópolis Sc: Universidade Federal de Santa Catarina, 2001. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2006 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2006 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 43-53 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 43-53 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144214814720 |