Thematic tracks in the construction of learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Westphal, Denise
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Oaigen, Edson Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675
Resumo: This article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planning
id UFPA-7_ed330f296d20f31cf5b29ce363dd0241
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1675
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Thematic tracks in the construction of learningTrilhas temáticas na construção da aprendizagemthematical tracks; environmental education; learning-teachingtrilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagemThis article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planningEste artigo é uma síntese do trabalho realizado há alguns anos pelo Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, no intuito de proporcionar a aprendizagem significativa através do desenvolvimento de Trilhas Temáticas. Acredita-se se que a utilização destas tem grande eficácia na construção do conhecimento, oportunizando a vivência dos alunos com o conteúdo de forma mais concreta e investigativa e promovendo a relação da teoria com prática, a partir do confronto com o material obtido na pesquisa. As Trilhas garantem, dessa forma, um conhecimento fidedigno de estudo, pois estabelecem níveis de estudo e de aprofundamento, conforme o nível do aluno e do planejamento do professor.Universidade Federal do ParáWestphal, DeniseOaigen, Edson Roberto2006-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/167510.18542/amazrecm.v2i0.1675Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 43-53Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 43-532317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675/2070/*ref*/BARROS, Marlene Pagliaroni Becker de. Aprendizagem Ambiental: Uma Abordagem para a Sustentabilidade. Florianópolis - SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2002./*ref*/BRINKER, Jocelei Maria de Oliveira Pinto. Possibilidades de Ensino e Aprendizagem de Ciências Biológicas a partir de situações existentes numa Trilha ecológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de Caxias do Sul, junho de 1997./*ref*/BRITO, Maria Inês Rubin. Globalização e Meio Ambiente: Desafios para a Educação Ambiental. Cruz Alta-RS: Monografia de Pós-Graduação da Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, 2003./*ref*/CARVALHO, Gilvan Artur de. Desenvolvimento, implementação e avaliação programa de Educação Ambiental a campo escolas de 1º e 2º graus. Florianópolis-SC: Universidade Federal de Santa Catarina - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção Gestão da Qualidade Ambiental, 2001./*ref*/FELDMANN, Fábio. A importância do meio ambiente na construção da cidadania. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002./*ref*/FERREIRA, A. B. de H. Novo Dicionário da Língua a Portuguesa. 3 ed. Rio de Curitiba. Editora Positivo. 2004./*ref*/MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, E.P.U., 1999./*ref*/FLACK, Vânia Lígia. A qualidade do ar no ambiente e a Educação Ambiental na Escola. Monografia de Especialização. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004./*ref*/GRAFF, Diva Helena Licht. A Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004./*ref*/GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A Conexão Necessária. Campinas SP: Papirus, 1996./*ref*/GUARIM, Vera Lucia M. S. Barranco Alto: Uma experiência em Educação Ambiental. Prefácio do Prof. Dr. Ozório José de Meneses Fonseca: Guiabá: UFMT, 2002./*ref*/KLOCKNER, Karen Silvia Salles Silva. Algumas Diretrizes para Programas de Treinamento, Conscientização e Competência no mbito se Sistemas se Gestão Ambiental. Florianópolis SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 1999./*ref*/LOUREIRO, Carlos Frederico B.(org.) Sociedade e Meio Ambiente. São Paulo: Cortez, 2000./*ref*/MELO, Margarete Siqueira de. Educação Ambiental: Relação Teoria e Prática. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2003./*ref*/OAIGEN, Edson Roberto. Atividades Extraclasse e não-formais: uma política para a formação do pesquisador. Tese de Doutorado. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria UFSM, 1995./*ref*/OLIVA, Jaime Tadeu. A Educação Ambiental no Ensino Formal. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002./*ref*/OLIVEIRA, Elísio Márcio de. Educação Ambiental uma possível abordagem. 2ª ed. Brasília: Ed. Ibama, 2000./*ref*/REGHIN, Jaqueline Ribeiro Bom. A Avaliação da Percepção Sobre Educação Ambiental Entre Os Acadêmicos De Um Curso De Nível Superior. Florianópolis-Sc: Universidade Federal De Santa Catarina Ufsc, 2002./*ref*/SARAIVA, Luciana Martins. Proposta Metodológica de Aplicação da Revisão pelos pares como Instrumento Pedagógico para a Educação Ambiental. Florianópolis - SC: Tese de Pós Graduação em Engenharia de Produção, 2002./*ref*/SATO, Michele. Relações multifacetadas entre as disciplinas. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002./*ref*/SERRANO, Célia (org.) 2000. A Educação pelas Pedras. São Paulo: Chronos. (Coleção Tours)./*ref*/SIMSON, Olga Rodrigues de.; PARK, Margaret Brandini.; FERNANDES, Renata Sieiro (org).Educação não-formal: cenários da criação. Campinas-SP: Editora da Unicamp /Centro de Memória, 2001./*ref*/ZANINI, Dulce Maria. Meio Ambiente na Educação: uma Temática em Transversalidade no Ensino Fundamental. Florianópolis Sc: Universidade Federal de Santa Catarina, 2001.Direitos autorais 2006 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:07Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1675Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:07Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Thematic tracks in the construction of learning
Trilhas temáticas na construção da aprendizagem
title Thematic tracks in the construction of learning
spellingShingle Thematic tracks in the construction of learning
Westphal, Denise
thematical tracks; environmental education; learning-teaching
trilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagem
title_short Thematic tracks in the construction of learning
title_full Thematic tracks in the construction of learning
title_fullStr Thematic tracks in the construction of learning
title_full_unstemmed Thematic tracks in the construction of learning
title_sort Thematic tracks in the construction of learning
author Westphal, Denise
author_facet Westphal, Denise
Oaigen, Edson Roberto
author_role author
author2 Oaigen, Edson Roberto
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Westphal, Denise
Oaigen, Edson Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv thematical tracks; environmental education; learning-teaching
trilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagem
topic thematical tracks; environmental education; learning-teaching
trilhas matemáticas; educação ambiental; ensino-aprendizagem
description This article is a synthesis of the work that has been realized from some years by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Ciências, with the intention to provide a significant learning by the Thematical Tracks study, using the nature as a Learning Laboratory. We believe that the Thematical tracks has been used with great effectiveness in the construction of the knowledge, creating the opportunity of the students with the content in a concrete and investigative form, promoting the theory of the relationship with the practical starting from the a confrontation with the material gotten in the research a guaranteeing a faithful knowledge of the study, because it establish some levels of study and knowledge, as the level of the student and the teacher planning
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675
10.18542/amazrecm.v2i0.1675
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v2i0.1675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1675/2070
/*ref*/BARROS, Marlene Pagliaroni Becker de. Aprendizagem Ambiental: Uma Abordagem para a Sustentabilidade. Florianópolis - SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2002.
/*ref*/BRINKER, Jocelei Maria de Oliveira Pinto. Possibilidades de Ensino e Aprendizagem de Ciências Biológicas a partir de situações existentes numa Trilha ecológica. Dissertação de Mestrado. Universidade de Caxias do Sul, junho de 1997.
/*ref*/BRITO, Maria Inês Rubin. Globalização e Meio Ambiente: Desafios para a Educação Ambiental. Cruz Alta-RS: Monografia de Pós-Graduação da Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, 2003.
/*ref*/CARVALHO, Gilvan Artur de. Desenvolvimento, implementação e avaliação programa de Educação Ambiental a campo escolas de 1º e 2º graus. Florianópolis-SC: Universidade Federal de Santa Catarina - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção Gestão da Qualidade Ambiental, 2001.
/*ref*/FELDMANN, Fábio. A importância do meio ambiente na construção da cidadania. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002.
/*ref*/FERREIRA, A. B. de H. Novo Dicionário da Língua a Portuguesa. 3 ed. Rio de Curitiba. Editora Positivo. 2004.
/*ref*/MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo, E.P.U., 1999.
/*ref*/FLACK, Vânia Lígia. A qualidade do ar no ambiente e a Educação Ambiental na Escola. Monografia de Especialização. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004.
/*ref*/GRAFF, Diva Helena Licht. A Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2004.
/*ref*/GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A Conexão Necessária. Campinas SP: Papirus, 1996.
/*ref*/GUARIM, Vera Lucia M. S. Barranco Alto: Uma experiência em Educação Ambiental. Prefácio do Prof. Dr. Ozório José de Meneses Fonseca: Guiabá: UFMT, 2002.
/*ref*/KLOCKNER, Karen Silvia Salles Silva. Algumas Diretrizes para Programas de Treinamento, Conscientização e Competência no mbito se Sistemas se Gestão Ambiental. Florianópolis SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 1999.
/*ref*/LOUREIRO, Carlos Frederico B.(org.) Sociedade e Meio Ambiente. São Paulo: Cortez, 2000.
/*ref*/MELO, Margarete Siqueira de. Educação Ambiental: Relação Teoria e Prática. Cruz Alta-RS: Universidade de Cruz Alta, 2003.
/*ref*/OAIGEN, Edson Roberto. Atividades Extraclasse e não-formais: uma política para a formação do pesquisador. Tese de Doutorado. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria UFSM, 1995.
/*ref*/OLIVA, Jaime Tadeu. A Educação Ambiental no Ensino Formal. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002.
/*ref*/OLIVEIRA, Elísio Márcio de. Educação Ambiental uma possível abordagem. 2ª ed. Brasília: Ed. Ibama, 2000.
/*ref*/REGHIN, Jaqueline Ribeiro Bom. A Avaliação da Percepção Sobre Educação Ambiental Entre Os Acadêmicos De Um Curso De Nível Superior. Florianópolis-Sc: Universidade Federal De Santa Catarina Ufsc, 2002.
/*ref*/SARAIVA, Luciana Martins. Proposta Metodológica de Aplicação da Revisão pelos pares como Instrumento Pedagógico para a Educação Ambiental. Florianópolis - SC: Tese de Pós Graduação em Engenharia de Produção, 2002.
/*ref*/SATO, Michele. Relações multifacetadas entre as disciplinas. In: Marilda Almeida Marfan (org.).Educação Ambiental. V.3. Brasília: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação e Formação de Professores, 2002.
/*ref*/SERRANO, Célia (org.) 2000. A Educação pelas Pedras. São Paulo: Chronos. (Coleção Tours).
/*ref*/SIMSON, Olga Rodrigues de.; PARK, Margaret Brandini.; FERNANDES, Renata Sieiro (org).Educação não-formal: cenários da criação. Campinas-SP: Editora da Unicamp /Centro de Memória, 2001.
/*ref*/ZANINI, Dulce Maria. Meio Ambiente na Educação: uma Temática em Transversalidade no Ensino Fundamental. Florianópolis Sc: Universidade Federal de Santa Catarina, 2001.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2006 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2006 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 2 (2006); 43-53
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 2 (2006); 43-53
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144214814720