Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves de Sousa, Rogério
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Peixoto de Brito, Licurgo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2015
Resumo: We analyze a sample of dissertations and theses defended on Science Education in Brazil between 2000 and 2010 based on the need to know characteristics of STS/STSE practices developed in such studies. The selected documents meet the goals of this work. Our analysis exposes the existence, explicitly or implicitly, of several controversies in the insertion of STS/STSE practices in the context of pre-service teacher’s preparation. We believe in the relevance of such researches, especially because it showed possibilities and limits in the articulation between discourse and practice under the exigencies of STSE education in how to think and make the Science Education.
id UFPA-7_f51544da5d2d070f26a0da3fa72b731f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2015
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?Controvérsias em experiências pedagógicas CTS/CTSA na formação inicial de professores de ciências: o que dizem algumas dissertações e teses brasileiras?STSE; pre-service teacher’s preparationeducação em ciências; CTSA; formação inicial de professoresWe analyze a sample of dissertations and theses defended on Science Education in Brazil between 2000 and 2010 based on the need to know characteristics of STS/STSE practices developed in such studies. The selected documents meet the goals of this work. Our analysis exposes the existence, explicitly or implicitly, of several controversies in the insertion of STS/STSE practices in the context of pre-service teacher’s preparation. We believe in the relevance of such researches, especially because it showed possibilities and limits in the articulation between discourse and practice under the exigencies of STSE education in how to think and make the Science Education.Analisamos uma amostra de dissertações e teses em educação em ciências defendidas no Brasil entre 2000 e 2010 para conhecermos caracteres de experiências pedagógicas CTS/CTSA desenvolvidas em tais estudos. Delimitamos criteriosamente os documentos selecionados para que atendessem aos objetivos desta pesquisa. Nossas análises expõem a existência, explicita ou implicitamente, de diversas controvérsias na construção de práticas CTS/CTSA no âmbito da formação inicial de professores de Ciências. Acreditamos na relevância de investigações dessa natureza, sobretudo porque explicitam possibilidades e limites na articulação entre discurso e prática diante das exigências da educação CTS/CTSA quanto à forma de pensar e fazer a Educação Científica.Universidade Federal do ParáGonçalves de Sousa, RogérioPeixoto de Brito, Licurgo2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/201510.18542/amazrecm.v12i23.2015Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 85-102Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 85-1022317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2015/2764/*ref*/ALENCAR, José Ricardo; SOUSA, Rogério Gonçalves de. Ensino de Física, Formação para a Cidadania e Enfoque CTS: o que dizem futuros professores. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 17., 2007, São Luiz. Anais... São Luiz: SBF, 2007./*ref*/ALVES, João Amadeus; MION, Rejane; CARVALHO, Washington Luiz. Formação de professores de Física e implicações da relação Ciência, Tecnologia e Sociedade: Possibilidades, desafios e limitações. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF, 2008./*ref*/AULER, Décio. Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências. 2002. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2002. Orientação de Demétrio Delizoicov./*ref*/AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 5, n. 2, p. 337-355, 2006./*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010./*ref*/BORTOLETTO, Adriana et al. Pesquisa em Ensino de Física (2000-2007): áreas temáticas em eventos e revistas nacionais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2007./*ref*/BRITO, Luiza; SOUZA, Marcos; FREITAS, Denise de. Formação inicial de professores de Ciências e Biologia: A visão da natureza do conhecimento científico e a relação CTSA. Interacções, Coimbra, n. 9, p. 129-148, 2008./*ref*/CASSIANI, Suzani; LINSINGEN, Irlan Von. Formação inicial de professores de Ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, p. 127-147, 2009./*ref*/DELIZOICOV, Demétrio. Pesquisa em Ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. In: NARDI, Roberto (org.) A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007, p.413-449./*ref*/FONTES, Alice; CARDOSO, Alexandra. Formação de professores de acordo com a abordagem Ciência/Tecnologia/Sociedade. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 5, n. 1, p. 15-30, 2006./*ref*/FREITAS, Denise de; SANTOS, Silvia dos. CTS na produção de materiais didáticos: o caso do projeto brasileiro Instrumentação para o ensino interdisciplinar das Ciências da Natureza e da Matemática. In: Seminário Ibérico CTS no Ensino das Ciências, 3., 2004, Aveiro. Anais... Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004./*ref*/FREITAS, Denise de; VILLANI, Alberto. Formação de professores de ciências: um desafio sem limites. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 7, n. 3, não paginado, ago. 2002./*ref*/GIL-PÉREZ, Daniel et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001./*ref*/HUNSCHE, Sandra; AULER, Décio. O enfoque temático no ensino de Física: desafios enfrentados por estagiários. In: Simpósio nacional de Ensino de Física, 18., 2009, Vitória. Anais... Vitória: SBF, 2009./*ref*/LEMGRUBER, Márcio Silveira. Um panorama da educação em ciências. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 5, n. 1, p. 13-28, 2000./*ref*/LOPES, Nataly Carvalho et al. Tendências do movimento CTS em dois eventos nacionais da área de Ensino de Ciências. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 18., 2009, Vitória. Anais... Vitória: SBF, 2009./*ref*/MARTINS, Isabel. Problemas e perspectivas sobre a integração CTS no sistema educativo português. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 1, n. 1, não paginado, 2002./*ref*/MION, Rejane; ALVES, João Amadeus; CARVALHO, Washington Luiz. Implicações da relação ciência, tecnologia, sociedade e ambiente: origens e contribuições para a formação inicial de professores de Física. In: Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 1., 2008, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: CEFET-MG, 2008./*ref*/MIRANDA, Elisangela; FREITAS, Denise de. A compreensão dos professores sobre as interações CTS evidenciadas pelo questionário VOSTS e entrevista. Alexandria, Forianópolis, v. 1, n. 3, p. 79-99, nov. 2008./*ref*/MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2011./*ref*/MOUTINHO, Pedro. CTS e a Modelagem Matemática na Formação de Professores de Física. 2007. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará. Belém, 2007. Orientação de Adilson Oliveira do Espírito Santo./*ref*/GRIEBELER, Adriane et al. Intervenções curriculares pautadas pela abordagem temática: busca de interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade. In: ENCONTRO IBERO-AMERICANO DE COLETIVOS ESCOLARES E REDE DE PROFESSORES QUE FAZEM INVESTIGAÇÃO NA SUA ESCOLA, 4., 2005, Lajeado. Atas... Lajeado: GPFP/UNIVATES, 2005./*ref*/NARDI, Roberto. A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinam sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. 2005. 166 f. Tese (Livre Docência em Didática) – Faculdade de Ciências, Universidade do Estado de São Paulo. Bauru, 2005./*ref*/PINHEIRO, Nilcéia; SILVEIRA, Rosemari Monteiro; BAZZO, Walter Antonio. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 71-84, 2007./*ref*/SALEM, Sônia; KAWAMURA, Maria Regina. Dissertações e teses em Ensino de Física no Brasil: um panorama do período 1972-2005. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF, 2008./*ref*/SANTOS, Maria Eduarda. A cidadania na “voz” dos manuais escolares: O que temos? O que queremos? Lisboa: Livros Horizonte, 2001./*ref*/SCHNETZLER, Roseli. A Pesquisa no Ensino de Química e a importância da Química Nova na Escola. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 20, p. 49-54, nov, 2004./*ref*/SILVA, Luciano Fernandes; CARVALHO, Luiz Marcelo. Professores de Física em formação inicial: O ensino de Física, a abordagem CTS e os temas controversos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p.135-148, 2009./*ref*/SOUSA, Rogério Gonçalves de; BRITO, Licurgo Peixoto de. Desafios de uma prática CTS construída a partir de uma Ilha de Racionalidade sobre a reciclagem do lixo urbano. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 6., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2007./*ref*/STRIDER, Roseline. Abordagens CTS na Educação Científica no Brasil: sentidos e perspectivas. 2012. 284 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012. Orientação de Maria Regina Dubeux Kawamura./*ref*/STRIEDER, Roseline; KAWAMURA, Maria Regina. Panorama das pesquisas pautadas por abordagens CTS. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2009./*ref*/SUTIL, Noemi et al. CTS e CTSA em periódicos nacionais em ensino de Ciências/Física (2000- 2007): Aspectos epistemológicos e sociológicos. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF, 2008a./*ref*/SUTIL, Noemi et al. CTS e CTSA em periódicos nacionais em ensino de Ciências/Física (2000- 2007): Considerações sobre a prática educacional em Física. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11.,2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF: 2008b./*ref*/VÁZQUEZ ALONSO, Ángel; ACEVEDO DÍAZ, José Antonio; MANACERO MAS, María Antonia. Más allá de la enseñanza de las ciencias para científicos: hacia una educación científica humanística. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.4, n.2, não paginado, 2005.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:30Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2015Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:30Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
Controvérsias em experiências pedagógicas CTS/CTSA na formação inicial de professores de ciências: o que dizem algumas dissertações e teses brasileiras?
title Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
spellingShingle Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
Gonçalves de Sousa, Rogério
STSE; pre-service teacher’s preparation
educação em ciências; CTSA; formação inicial de professores
title_short Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
title_full Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
title_fullStr Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
title_full_unstemmed Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
title_sort Controversies in pedagogical experiences STSE the initial training of science teachers: what they say some dissertations and theses Brazilian?
author Gonçalves de Sousa, Rogério
author_facet Gonçalves de Sousa, Rogério
Peixoto de Brito, Licurgo
author_role author
author2 Peixoto de Brito, Licurgo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves de Sousa, Rogério
Peixoto de Brito, Licurgo
dc.subject.por.fl_str_mv STSE; pre-service teacher’s preparation
educação em ciências; CTSA; formação inicial de professores
topic STSE; pre-service teacher’s preparation
educação em ciências; CTSA; formação inicial de professores
description We analyze a sample of dissertations and theses defended on Science Education in Brazil between 2000 and 2010 based on the need to know characteristics of STS/STSE practices developed in such studies. The selected documents meet the goals of this work. Our analysis exposes the existence, explicitly or implicitly, of several controversies in the insertion of STS/STSE practices in the context of pre-service teacher’s preparation. We believe in the relevance of such researches, especially because it showed possibilities and limits in the articulation between discourse and practice under the exigencies of STSE education in how to think and make the Science Education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2015
10.18542/amazrecm.v12i23.2015
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2015
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v12i23.2015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2015/2764
/*ref*/ALENCAR, José Ricardo; SOUSA, Rogério Gonçalves de. Ensino de Física, Formação para a Cidadania e Enfoque CTS: o que dizem futuros professores. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 17., 2007, São Luiz. Anais... São Luiz: SBF, 2007.
/*ref*/ALVES, João Amadeus; MION, Rejane; CARVALHO, Washington Luiz. Formação de professores de Física e implicações da relação Ciência, Tecnologia e Sociedade: Possibilidades, desafios e limitações. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF, 2008.
/*ref*/AULER, Décio. Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências. 2002. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2002. Orientação de Demétrio Delizoicov.
/*ref*/AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 5, n. 2, p. 337-355, 2006.
/*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
/*ref*/BORTOLETTO, Adriana et al. Pesquisa em Ensino de Física (2000-2007): áreas temáticas em eventos e revistas nacionais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2007.
/*ref*/BRITO, Luiza; SOUZA, Marcos; FREITAS, Denise de. Formação inicial de professores de Ciências e Biologia: A visão da natureza do conhecimento científico e a relação CTSA. Interacções, Coimbra, n. 9, p. 129-148, 2008.
/*ref*/CASSIANI, Suzani; LINSINGEN, Irlan Von. Formação inicial de professores de Ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, p. 127-147, 2009.
/*ref*/DELIZOICOV, Demétrio. Pesquisa em Ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. In: NARDI, Roberto (org.) A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007, p.413-449.
/*ref*/FONTES, Alice; CARDOSO, Alexandra. Formação de professores de acordo com a abordagem Ciência/Tecnologia/Sociedade. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 5, n. 1, p. 15-30, 2006.
/*ref*/FREITAS, Denise de; SANTOS, Silvia dos. CTS na produção de materiais didáticos: o caso do projeto brasileiro Instrumentação para o ensino interdisciplinar das Ciências da Natureza e da Matemática. In: Seminário Ibérico CTS no Ensino das Ciências, 3., 2004, Aveiro. Anais... Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004.
/*ref*/FREITAS, Denise de; VILLANI, Alberto. Formação de professores de ciências: um desafio sem limites. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 7, n. 3, não paginado, ago. 2002.
/*ref*/GIL-PÉREZ, Daniel et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
/*ref*/HUNSCHE, Sandra; AULER, Décio. O enfoque temático no ensino de Física: desafios enfrentados por estagiários. In: Simpósio nacional de Ensino de Física, 18., 2009, Vitória. Anais... Vitória: SBF, 2009.
/*ref*/LEMGRUBER, Márcio Silveira. Um panorama da educação em ciências. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 5, n. 1, p. 13-28, 2000.
/*ref*/LOPES, Nataly Carvalho et al. Tendências do movimento CTS em dois eventos nacionais da área de Ensino de Ciências. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 18., 2009, Vitória. Anais... Vitória: SBF, 2009.
/*ref*/MARTINS, Isabel. Problemas e perspectivas sobre a integração CTS no sistema educativo português. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 1, n. 1, não paginado, 2002.
/*ref*/MION, Rejane; ALVES, João Amadeus; CARVALHO, Washington Luiz. Implicações da relação ciência, tecnologia, sociedade e ambiente: origens e contribuições para a formação inicial de professores de Física. In: Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 1., 2008, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: CEFET-MG, 2008.
/*ref*/MIRANDA, Elisangela; FREITAS, Denise de. A compreensão dos professores sobre as interações CTS evidenciadas pelo questionário VOSTS e entrevista. Alexandria, Forianópolis, v. 1, n. 3, p. 79-99, nov. 2008.
/*ref*/MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2011.
/*ref*/MOUTINHO, Pedro. CTS e a Modelagem Matemática na Formação de Professores de Física. 2007. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará. Belém, 2007. Orientação de Adilson Oliveira do Espírito Santo.
/*ref*/GRIEBELER, Adriane et al. Intervenções curriculares pautadas pela abordagem temática: busca de interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade. In: ENCONTRO IBERO-AMERICANO DE COLETIVOS ESCOLARES E REDE DE PROFESSORES QUE FAZEM INVESTIGAÇÃO NA SUA ESCOLA, 4., 2005, Lajeado. Atas... Lajeado: GPFP/UNIVATES, 2005.
/*ref*/NARDI, Roberto. A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinam sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros. 2005. 166 f. Tese (Livre Docência em Didática) – Faculdade de Ciências, Universidade do Estado de São Paulo. Bauru, 2005.
/*ref*/PINHEIRO, Nilcéia; SILVEIRA, Rosemari Monteiro; BAZZO, Walter Antonio. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 71-84, 2007.
/*ref*/SALEM, Sônia; KAWAMURA, Maria Regina. Dissertações e teses em Ensino de Física no Brasil: um panorama do período 1972-2005. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF, 2008.
/*ref*/SANTOS, Maria Eduarda. A cidadania na “voz” dos manuais escolares: O que temos? O que queremos? Lisboa: Livros Horizonte, 2001.
/*ref*/SCHNETZLER, Roseli. A Pesquisa no Ensino de Química e a importância da Química Nova na Escola. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 20, p. 49-54, nov, 2004.
/*ref*/SILVA, Luciano Fernandes; CARVALHO, Luiz Marcelo. Professores de Física em formação inicial: O ensino de Física, a abordagem CTS e os temas controversos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p.135-148, 2009.
/*ref*/SOUSA, Rogério Gonçalves de; BRITO, Licurgo Peixoto de. Desafios de uma prática CTS construída a partir de uma Ilha de Racionalidade sobre a reciclagem do lixo urbano. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 6., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2007.
/*ref*/STRIDER, Roseline. Abordagens CTS na Educação Científica no Brasil: sentidos e perspectivas. 2012. 284 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012. Orientação de Maria Regina Dubeux Kawamura.
/*ref*/STRIEDER, Roseline; KAWAMURA, Maria Regina. Panorama das pesquisas pautadas por abordagens CTS. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2009.
/*ref*/SUTIL, Noemi et al. CTS e CTSA em periódicos nacionais em ensino de Ciências/Física (2000- 2007): Aspectos epistemológicos e sociológicos. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF, 2008a.
/*ref*/SUTIL, Noemi et al. CTS e CTSA em periódicos nacionais em ensino de Ciências/Física (2000- 2007): Considerações sobre a prática educacional em Física. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 11.,2008, Curitiba. Anais... Curitiba: SBF: 2008b.
/*ref*/VÁZQUEZ ALONSO, Ángel; ACEVEDO DÍAZ, José Antonio; MANACERO MAS, María Antonia. Más allá de la enseñanza de las ciencias para científicos: hacia una educación científica humanística. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.4, n.2, não paginado, 2005.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 85-102
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 85-102
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144501075968