Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Rodrigo Bastos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10934
Resumo: In the last decades, research on science teaching has gained strength in Brazil with proposals to approach the relations between science, technology and society, known as STS teaching. From this perspective, high school biology, physics and chemistry classes should address the positive and negative impacts of science on society and the environment. This article presents the results of a perception survey on the teaching of biology, physics and chemistry with high school students from all over the country. The aim of the research is to see how much STS teaching is consolidated in high school classrooms and its impacts on the perceptions of students. As a tool, a questionnaire with closed questions was used, in which the respondent does not identify himself. The results show that themes such as climate change and deforestation are of higher relevance to students than themes in the science canon. 
id UFPA-7_fc9b2ab9900408057d0ed52dab3281c7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/10934
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school studentsPesquisa de percepção sobre ensino de ciências: mudanças climáticas e desmatamento estão entre os temas mais relevantes para estudantes secundaristasbiology teaching; physics teaching; chemistry teachingensino de biologia; ensino de física; ensino de químicaIn the last decades, research on science teaching has gained strength in Brazil with proposals to approach the relations between science, technology and society, known as STS teaching. From this perspective, high school biology, physics and chemistry classes should address the positive and negative impacts of science on society and the environment. This article presents the results of a perception survey on the teaching of biology, physics and chemistry with high school students from all over the country. The aim of the research is to see how much STS teaching is consolidated in high school classrooms and its impacts on the perceptions of students. As a tool, a questionnaire with closed questions was used, in which the respondent does not identify himself. The results show that themes such as climate change and deforestation are of higher relevance to students than themes in the science canon. Nas últimas décadas, ganharam força, no Brasil, as pesquisas sobre ensino de ciências com propostas de abordagem das relações entre ciência, tecnologia e sociedade, conhecida como ensino CTS. Nessa perspectiva, as aulas de biologia, física e química do ensino médio deveriam abordar os impactos positivos e negativos da ciência para a sociedade e o ambiente. Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa de percepção sobre ensino de biologia, física e química com estudantes secundaristas de todo o país. O objetivo da pesquisa é ver o quanto o ensino CTS está consolidado nas salas de aula do ensino médio e seu impacto na percepção dos estudantes. Utilizou-se, como ferramenta, um questionário pela internet com perguntas fechadas, em que o respondente não se identifica. Os resultados apontam que temas como mudanças climáticas e desmatamento têm relevância mais alta para os estudantes do que temas do cânone da ciência.Universidade Federal do ParáCunha, Rodrigo Bastos2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1093410.18542/amazrecm.v17i39.10934Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 14-27Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 14-272317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10934/8145/*ref*/AIKENHEAD, G. What is STS Science Teaching? In: SOLOMON, J; AIKENHEAD, G. (Org.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994, p. 47-59./*ref*/ALVES, A. R. Propostas teórico-metodológicas do Enem: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente. 2011. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2011./*ref*/AUTOR. Noção de cidadania é secundária nas questões de ciências da natureza do Enem. Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria (RS), v. 10, n. 19, p. 1-22, 2021./*ref*/AYALA, F. J. Introductory essay: the case for scientific literacy. In: UNESCO. World science report 1996. Paris: Unesco, 1996. p. 1-5./*ref*/BONETT, L. P.; MACHADO, T.; BIANCHI, V. L. T.; FERNANDES, D. O.; ALMEIDA, M. Percepção de alunos do Ensino Médio sobre ciência e tecnologia. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama (PR), v. 8, n. 2, p. 95-117, 2008./*ref*/CAMPOS, L. B. de. Proposta de abordagem temática com enfoque CTS no ensino de física: produção de energia elétrica. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Instituto de Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica (RJ), 2017./*ref*/CGEE. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros – Percepção pública da C&T no Brasil: 2015. Brasília: CGEE, 2017. 152 p./*ref*/CGEE. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília: CGEE, 2019. 24 p./*ref*/COELHO, M. A., MORALES, A. P., VOGT, C. Percepção dos professores de ensino médio sobre temas relacionados a ciência e tecnologia. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnologia y Sociedad – CTS, Buenos Aires, Argentina, v. 11, n. 32, p. 9-36, 2016./*ref*/FAPESP. Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2004. São Paulo: FAPESP, 2005./*ref*/FAPESP. Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2010. São Paulo: FAPESP, 2011. v. 2./*ref*/FERREIRA, S. D. Análise das questões do Enem da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS. 2011. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2011./*ref*/LIMA, F. I. A.; VOIG, A. E. G. T.; FEIJÓ, M. R.; CAMARGO, M. L.; CARDOSO, H. F. A influência da construção de papeis sociais de gênero na escolha profissional. Doxa: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara (SP), v. 19, n. 1, pp. 33-50, 2017./*ref*/MASCIO, C. C. Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): articulações entre a educação ciência, tecnologia e sociedade e a proposta nacional para o ensino de química. 2009. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação. Universidade Federal de São Carlos. 2009./*ref*/MCTI. Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação. Percepção Pública da Ciência e Tecnologia no Brasil. Relatório de pesquisa. Brasília: MCTI, 2010. MCTI. Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação. Pesquisa de percepção Pública da Ciência. Brasília: MCTI, 2006./*ref*/MORALES, A. P, COELHO, M. A. Percepção de alunos e professores da cidade de São Paulo sobre temas relacionados à ciência e à profissão científica. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, Guadalajara, México, v. 5, n. 8, p. 3-14, 2015./*ref*/ROBERTS, D. Scientific literacy/science literacy. In: ABELL, Sandra; LEDERMAN, Nornam (eds.). Handbook of research on science education. New York: Routledge, 2007. p. 729-780./*ref*/SANTANA, T. A.; BASTOS, A. P. S.; TEIXEIRA, P. M. M. Nossa alimentação: análise de uma sequência didática estruturada segundo referenciais do Movimento CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 105-122, 2015./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 474-550, 2007./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos; MORTIMER, E. F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 95-111, 2001./*ref*/SANTOS, W. L. P. dos; SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 1997./*ref*/STRIEDER, R.; KAWAMURA, M. R. Abordagem CTS no contexto escolar: reflexões a partir de uma intervenção. In: Anais do XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2008, Curitiba. Anais do XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Curitiba: SBF, 2008./*ref*/ZANI, L. B.; PAIVA, C. L.; DUARTE, I. D.; SILVA, M. A. J. A técnica da controvérsia controlada sob a perspectiva do enfoque CTS: uma contribuição para o ensino de biologia. Revista Brasileira de Ensino de C&T, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 62-75, 2013.Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-11T13:11:18Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/10934Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2022-01-11T13:11:18Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
Pesquisa de percepção sobre ensino de ciências: mudanças climáticas e desmatamento estão entre os temas mais relevantes para estudantes secundaristas
title Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
spellingShingle Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
Cunha, Rodrigo Bastos
biology teaching; physics teaching; chemistry teaching
ensino de biologia; ensino de física; ensino de química
title_short Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
title_full Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
title_fullStr Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
title_full_unstemmed Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
title_sort Science teaching perception survey: climate change and deforestation are among the most relevant topics for high school students
author Cunha, Rodrigo Bastos
author_facet Cunha, Rodrigo Bastos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Rodrigo Bastos
dc.subject.por.fl_str_mv biology teaching; physics teaching; chemistry teaching
ensino de biologia; ensino de física; ensino de química
topic biology teaching; physics teaching; chemistry teaching
ensino de biologia; ensino de física; ensino de química
description In the last decades, research on science teaching has gained strength in Brazil with proposals to approach the relations between science, technology and society, known as STS teaching. From this perspective, high school biology, physics and chemistry classes should address the positive and negative impacts of science on society and the environment. This article presents the results of a perception survey on the teaching of biology, physics and chemistry with high school students from all over the country. The aim of the research is to see how much STS teaching is consolidated in high school classrooms and its impacts on the perceptions of students. As a tool, a questionnaire with closed questions was used, in which the respondent does not identify himself. The results show that themes such as climate change and deforestation are of higher relevance to students than themes in the science canon. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10934
10.18542/amazrecm.v17i39.10934
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10934
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v17i39.10934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10934/8145
/*ref*/AIKENHEAD, G. What is STS Science Teaching? In: SOLOMON, J; AIKENHEAD, G. (Org.). STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994, p. 47-59.
/*ref*/ALVES, A. R. Propostas teórico-metodológicas do Enem: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente. 2011. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2011.
/*ref*/AUTOR. Noção de cidadania é secundária nas questões de ciências da natureza do Enem. Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria (RS), v. 10, n. 19, p. 1-22, 2021.
/*ref*/AYALA, F. J. Introductory essay: the case for scientific literacy. In: UNESCO. World science report 1996. Paris: Unesco, 1996. p. 1-5.
/*ref*/BONETT, L. P.; MACHADO, T.; BIANCHI, V. L. T.; FERNANDES, D. O.; ALMEIDA, M. Percepção de alunos do Ensino Médio sobre ciência e tecnologia. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama (PR), v. 8, n. 2, p. 95-117, 2008.
/*ref*/CAMPOS, L. B. de. Proposta de abordagem temática com enfoque CTS no ensino de física: produção de energia elétrica. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Instituto de Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica (RJ), 2017.
/*ref*/CGEE. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros – Percepção pública da C&T no Brasil: 2015. Brasília: CGEE, 2017. 152 p.
/*ref*/CGEE. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília: CGEE, 2019. 24 p.
/*ref*/COELHO, M. A., MORALES, A. P., VOGT, C. Percepção dos professores de ensino médio sobre temas relacionados a ciência e tecnologia. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnologia y Sociedad – CTS, Buenos Aires, Argentina, v. 11, n. 32, p. 9-36, 2016.
/*ref*/FAPESP. Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2004. São Paulo: FAPESP, 2005.
/*ref*/FAPESP. Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Indicadores de ciência, tecnologia e inovação em São Paulo 2010. São Paulo: FAPESP, 2011. v. 2.
/*ref*/FERREIRA, S. D. Análise das questões do Enem da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS. 2011. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2011.
/*ref*/LIMA, F. I. A.; VOIG, A. E. G. T.; FEIJÓ, M. R.; CAMARGO, M. L.; CARDOSO, H. F. A influência da construção de papeis sociais de gênero na escolha profissional. Doxa: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara (SP), v. 19, n. 1, pp. 33-50, 2017.
/*ref*/MASCIO, C. C. Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): articulações entre a educação ciência, tecnologia e sociedade e a proposta nacional para o ensino de química. 2009. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação. Universidade Federal de São Carlos. 2009.
/*ref*/MCTI. Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação. Percepção Pública da Ciência e Tecnologia no Brasil. Relatório de pesquisa. Brasília: MCTI, 2010. MCTI. Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação. Pesquisa de percepção Pública da Ciência. Brasília: MCTI, 2006.
/*ref*/MORALES, A. P, COELHO, M. A. Percepção de alunos e professores da cidade de São Paulo sobre temas relacionados à ciência e à profissão científica. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, Guadalajara, México, v. 5, n. 8, p. 3-14, 2015.
/*ref*/ROBERTS, D. Scientific literacy/science literacy. In: ABELL, Sandra; LEDERMAN, Nornam (eds.). Handbook of research on science education. New York: Routledge, 2007. p. 729-780.
/*ref*/SANTANA, T. A.; BASTOS, A. P. S.; TEIXEIRA, P. M. M. Nossa alimentação: análise de uma sequência didática estruturada segundo referenciais do Movimento CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 105-122, 2015.
/*ref*/SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 474-550, 2007.
/*ref*/SANTOS, W. L. P. dos; MORTIMER, E. F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 95-111, 2001.
/*ref*/SANTOS, W. L. P. dos; SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 1997.
/*ref*/STRIEDER, R.; KAWAMURA, M. R. Abordagem CTS no contexto escolar: reflexões a partir de uma intervenção. In: Anais do XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2008, Curitiba. Anais do XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Curitiba: SBF, 2008.
/*ref*/ZANI, L. B.; PAIVA, C. L.; DUARTE, I. D.; SILVA, M. A. J. A técnica da controvérsia controlada sob a perspectiva do enfoque CTS: uma contribuição para o ensino de biologia. Revista Brasileira de Ensino de C&T, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 62-75, 2013.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 14-27
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 17, n. 39 (2021): Ahead of Print; 14-27
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068753187373056