Resolução de problemas nos anos iniciais de escolaridade: por que é tão difícil?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ALVES, Gleiciane de Sousa
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPA
Texto Completo: http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1770
Resumo: In the present text I describe my usual teaching practice in classroom involving children of 3rd and 4th series of the basic education at a private school. Besides that I analyze the performance of these children as my pupils in the process of solving problems of Mathematics. To begin with I describe my mathematical professional experience in teaching taking as reference the resultant questions and fidgets of this practical. In order to understand types of problems and processes of problem solving I take in account Polya, Pozo, Saviani and Dante theoretical propositions just to understand the present Mathematics approach in basic education and its relation with the social reality. I search as well references in Kamii, Axe and D'ambrósio. For analysis of the processes of teaching and learning developed during the interaction betueen the children and me I mainly support my teaching actions in Vergnaud and Bachelard and, at most in Freire. In the analysis I considered real problems situations. So, I realized what caused obstacles to the learning, mainly the linguistic form from which the problems are presented. On the other hand, I could see what caused difficulties for the children form or identify Math concepts and notions in the situations, as well as caused difficulties of identification and handling implicit or explicit data by the children. The developped analysis made possible to me some pedagogical reflections on my teaching practice as well as on the practice of other Math teachers.
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In order to understand types of problems and processes of problem solving I take in account Polya, Pozo, Saviani and Dante theoretical propositions just to understand the present Mathematics approach in basic education and its relation with the social reality. I search as well references in Kamii, Axe and D'ambrósio. For analysis of the processes of teaching and learning developed during the interaction betueen the children and me I mainly support my teaching actions in Vergnaud and Bachelard and, at most in Freire. In the analysis I considered real problems situations. So, I realized what caused obstacles to the learning, mainly the linguistic form from which the problems are presented. On the other hand, I could see what caused difficulties for the children form or identify Math concepts and notions in the situations, as well as caused difficulties of identification and handling implicit or explicit data by the children. The developped analysis made possible to me some pedagogical reflections on my teaching practice as well as on the practice of other Math teachers.Descreve uma prática de sala de aula envolvendo crianças de 3 e 4 série do ensino fundamental de uma escola particular e analisa o desempenho dessas crianças no processo de resolução de problemas de Matemática. Inicio descrevendo minha experiência profissional ensinando matemática e tomo como referência as questões e inquietações resultantes dessa prática. Para compreender tipos de problema e processos de resolução tomo como referencial teórico Polya, Pozo, Saviani e Dante. No sentido de compreender a matemática presente no ensino fundamental e sua relação com a realidade, busco referências em Kamii, Machado e D'ambrósio. Para análise dos processos desenvolvidos pelas crianças me apoio principalmente em Vergnaud e Bachelard e, para compreender a minha prática os referenciais teóricos foram buscados predominantemente em Freire. Considerei, para análise, situações problemas extraídas da realidade. Analisando os processos desenvolvidos pelas crianças percebi obstáculos à aprendizagem ocasionados, principalmente, pela forma a partir da qual os problemas são apresentados, identifiquei conceitos não completamente formados, a utilização de processos criados pelas próprias crianças, dificuldades de matematização das situações, assim como dificuldades de identificação e tratamento de dados, implícitos ou explícitos. A análise me possibilitou refletir sobre minha prática e sobre outras práticas comuns de professore(a)s.Universidade Federal do ParáPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e MatemáticasUFPABrasilInstituto de Educação Matemática e CientíficaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMMatemáticaPrática de ensinoAprendizagemResolução de problemas nos anos iniciais de escolaridade: por que é tão difícil?Resolution of problems in the initial years of escolaridade: why it is so difficult?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/5651914385447486http://lattes.cnpq.br/4248277814312735ALVES, Gleiciane de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFPAinstname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAORIGINALDissertacao_ResolucaoProblemasEscolaridade.pdfDissertacao_ResolucaoProblemasEscolaridade.pdfapplication/pdf835428http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1770/1/Dissertacao_ResolucaoProblemasEscolaridade.pdffd94aa10332e14b1fc8fd25cf649a4e1MD51CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-852http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1770/2/license_url3d480ae6c91e310daba2020f8787d6f9MD52license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-823930http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1770/4/license_rdf6b71892b27c4389434057b8b0e86b43eMD54license_textlicense_texttext/html; charset=utf-823738http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1770/3/license_text1a64b812a61c51c296c1ad647d0096a6MD53TEXTDissertacao_ResolucaoProblemasEscolaridade.pdf.txtDissertacao_ResolucaoProblemasEscolaridade.pdf.txtExtracted texttext/plain174623http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1770/5/Dissertacao_ResolucaoProblemasEscolaridade.pdf.txte1ffa8b2be8c89606f13ac1610376814MD552011/17702018-02-27 09:28:12.898oai:repositorio.ufpa.br:2011/1770Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpa.br/oai/requestriufpabc@ufpa.bropendoar:21232018-02-27T12:28:12Repositório Institucional da UFPA - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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