Justiça e desempenho acadêmico: : um estudo com pós-graduandos em tempos de Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luimbi, Dongoxi
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Andrade dos Santos, Edicreia, Costa, Flaviano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64711
Resumo: Academic fairness refers to the individual assessments that students make of particular outcomes in the form of grades, established procedures, and teacher relationships. Due to the pandemic, teachers were forced to change didactic procedures for better adaptation. In this context, it is assumed that this adaptation can cause unfavorable situations that pass through the understanding of teachers, and this can interfere with some academic activities not being carried out fairly. Therefore, the purpose of this study was to investigate the perception of justice among 120 stricto sensu graduate students about the performance evaluation system and its effects on academic performance in times of Covid-19. Among the results, it can be inferred that only procedural justice affects the performance of graduate students in times of covid-19, but it was not possible to corroborate that the dimensions of distributive and interpersonal justice affect the academic performance of graduate students.
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spelling Justiça e desempenho acadêmico: : um estudo com pós-graduandos em tempos de Covid-19Justiça acadêmica; sistema de avaliação de desempenho; Covid-19Academic fairness refers to the individual assessments that students make of particular outcomes in the form of grades, established procedures, and teacher relationships. Due to the pandemic, teachers were forced to change didactic procedures for better adaptation. In this context, it is assumed that this adaptation can cause unfavorable situations that pass through the understanding of teachers, and this can interfere with some academic activities not being carried out fairly. Therefore, the purpose of this study was to investigate the perception of justice among 120 stricto sensu graduate students about the performance evaluation system and its effects on academic performance in times of Covid-19. Among the results, it can be inferred that only procedural justice affects the performance of graduate students in times of covid-19, but it was not possible to corroborate that the dimensions of distributive and interpersonal justice affect the academic performance of graduate students.La equidad académica se refiere a las evaluaciones individuales que los estudiantes hacen de resultados particulares en forma de calificaciones, procedimientos establecidos y relaciones con los maestros. Debido a la pandemia, los docentes se vieron obligados a cambiar los procedimientos didácticos para una mejor adaptación. En ese contexto, se asume que esta adaptación puede provocar situaciones desfavorables que pasan por la comprensión de los docentes, y esto puede interferir en que algunas actividades académicas no se realicen de manera justa. Por lo tanto, el propósito de este estudio fue investigar la percepción de justicia entre 120 estudiantes de posgrado stricto sensu sobre el sistema de evaluación del desempeño y sus efectos en el rendimiento académico en tiempos de Covid-19. Entre los resultados se puede inferir que solo la justicia procesal incide en el desempeño de los estudiantes de posgrado en tiempos de covid-19, pero no se pudo corroborar que las dimensiones de justicia distributiva e interpersonal afecten el rendimiento académico de los estudiantes de posgrado.A justiça acadêmica refere-se às avaliações individuais que os estudantes fazem sobre determinados resultados em forma de notas, procedimentos estabelecidos e relacionamento com o professor. Por motivo da pandemia os professores viram-se obrigados a alterarem os procedimentos didáticos para melhor adaptação. Nesse contexto, pressupõe-se que esta adaptação pode ocasionar situações desfavoráveis que passa pelo entendimento dos professores, e isso, pode interferir com que algumas atividades acadêmicas não sejam realizadas de forma justa. Assim sendo, o propósito deste estudo foi investigar a percepção de justiça junto a 120 estudantes de pós-graduação stricto sensu sobre o sistema de avaliação de desempenho e seus efeitos no desempenho acadêmico em tempos de Covid-19. Dentre os resultados pode-se inferir que somente a justiça procedimental afeta o desempenho dos estudantes de pós graduação em tempos de covid-19, mas não foi possível corroborar que as dimensões da justiça distributiva e interpessoal afetam o desempenho acadêmico dos pós-graduandosEditora da UFPB2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6471110.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.64711Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202313Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202313Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023132359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64711/36463Copyright (c) 2022 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuimbi, DongoxiAndrade dos Santos, Edicreia Costa, Flaviano2023-02-14T11:58:36Zoai:periodicos.ufpb.br:article/64711Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-02-14T11:58:36Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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