MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65301 |
Resumo: | The goal of this study was to investigate the perceptions of recent graduates from the Agribusiness Master's Degree Program at the University of Brasília - Propaga/UnB, about aspects related to the formative process, as well as the contributions of the program in their professional and personal trajectories. The study consisted of 103 former students of the Agribusiness Postgraduate Program (Propaga), who obtained their master's degree by 2020, that is, from the creation of the program in 2006 to the class of 2018. An electronic questionnaire was applied, made up of 21 indicators, divided into three dimensions: personal life, professional life and program. The results showed the positive points and the aspects that deserve attention from program coordinators and professors. Among the positive aspects, the graduates highlight the quality of the teaching staff, student assistance and the workload. As for the aspect that deserves attention, stands out the infrastructure, training for teaching and for working in public companies. |
id |
UFPB-11_abbcf06d597e4774aac9f2563c4937c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/65301 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de BrasíliaEVALUACIÓN DE MAESTRÍA: UN ESTUDIO CON ALUMNOS EGRESOS DEL PROGRAMA DE POSGRADO EN AGROINDUSTRIA EN LA UNIVERSIDAD DE BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de BrasíliaAvaliação de mestrado:: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de BrasíliaHigher Education; Graduate Programs; Egress Tracking; Egress Assessment.Educación Superior; Programas de Postgrado; Seguimento de Salida; Evaluación de SalidaEducação Superior; Programas de Pós-Graduação; Acompanhamento de egresso; Avaliação de Egressos.The goal of this study was to investigate the perceptions of recent graduates from the Agribusiness Master's Degree Program at the University of Brasília - Propaga/UnB, about aspects related to the formative process, as well as the contributions of the program in their professional and personal trajectories. The study consisted of 103 former students of the Agribusiness Postgraduate Program (Propaga), who obtained their master's degree by 2020, that is, from the creation of the program in 2006 to the class of 2018. An electronic questionnaire was applied, made up of 21 indicators, divided into three dimensions: personal life, professional life and program. The results showed the positive points and the aspects that deserve attention from program coordinators and professors. Among the positive aspects, the graduates highlight the quality of the teaching staff, student assistance and the workload. As for the aspect that deserves attention, stands out the infrastructure, training for teaching and for working in public companies. Este estudio tuvo como objetivo investigar las percepciones de los graduados del Programa de Maestría en Agronegocios de la Universidad de Brasilia - Propaga/UnB, sobre aspectos relacionados con el proceso formativo, así como las contribuciones del programa en sus trayectorias profesionales y personales. La muestra estuvo conformada por 103 exalumnos del Programa de Posgrado en Agronegocios (Propaga), que obtuvieron su título de maestría al 2020, o sea, desde la creación del programa en el año de 2006 hasta el año de 2018. Se aplicó un cuestionario electrónico, compuesto de 21 indicadores, divididos en tres dimensiones: vida personal, vida profesional y programa. Los resultados mostraron los puntos positivos y aspectos que merecen atención por parte de los coordinadores y profesores del programa. Entre los aspectos positivos, los egresados destacan la calidad del profesorado, la atención al alumno y la carga de trabajo. En cuanto al aspecto que merece atención, se destaca la infraestructura, la formación para la docencia y para el trabajo en empresas públicas. O acompanhamento de egressos dos programas de pós-graduação é fonte de avaliação essencial para verificar se os objetivos da formação atendem às expectativas das instituições, do mercado de trabalho e da sociedade. Este estudo investigou as percepções dos ex-alunos do Programa de Mestrado em Agronegócios da Universidade de Brasília - Propaga/UnB em relação à formação e às contribuições do programa em suas trajetórias profissionais e pessoais. A pesquisa, de caráter descritivo e aplicado, combinou abordagens qualitativas e quantitativas. A amostra incluiu 103 ex-alunos com título de mestre até 2020, desde a criação do programa em 2006. Foi utilizado um questionário eletrônico com 21 indicadores, abordando três dimensões: vida pessoal, profissional e programa. Os resultados destacaram pontos positivos e aspectos que requerem atenção dos coordenadores e professores. Entre os pontos positivos, foram enfatizados a qualidade do corpo docente, a assistência aos estudantes e a carga horária. Quanto aos aspectos a serem aprimorados, foram mencionados a infraestrutura e a disponibilidade de equipamentos tecnológicos. Adicionalmente, ressaltou-se a importância de capacitar os pós-graduandos para atuarem como docentes e em organizações públicas. Essas informações contribuem para o aprimoramento do programa, buscando oferecer uma formação de qualidade e atender às demandas dos ex-alunos e da sociedade.Editora da UFPB2023-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6530110.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65301Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202341Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202341Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023412359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65301/37804Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVanzella, SheylaPantoja, Maria Júlia2023-06-29T23:22:50Zoai:periodicos.ufpb.br:article/65301Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-06-29T23:22:50Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília EVALUACIÓN DE MAESTRÍA: UN ESTUDIO CON ALUMNOS EGRESOS DEL PROGRAMA DE POSGRADO EN AGROINDUSTRIA EN LA UNIVERSIDAD DE BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília Avaliação de mestrado:: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
title |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
spellingShingle |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília Vanzella, Sheyla Higher Education; Graduate Programs; Egress Tracking; Egress Assessment. Educación Superior; Programas de Postgrado; Seguimento de Salida; Evaluación de Salida Educação Superior; Programas de Pós-Graduação; Acompanhamento de egresso; Avaliação de Egressos. |
title_short |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
title_full |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
title_fullStr |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
title_full_unstemmed |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
title_sort |
MASTER'S DEGREE EVALUATION: A STUDY WITH RECENT GRADUATES FROM THE AGRIBUSINESS POSTGRADUATE PROGRAM AT THE UNIVERSITY OF BRASÍLIA: um estudo com egressos do programa de pós-graduação em Agronegócios da Universidade de Brasília |
author |
Vanzella, Sheyla |
author_facet |
Vanzella, Sheyla Pantoja, Maria Júlia |
author_role |
author |
author2 |
Pantoja, Maria Júlia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vanzella, Sheyla Pantoja, Maria Júlia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education; Graduate Programs; Egress Tracking; Egress Assessment. Educación Superior; Programas de Postgrado; Seguimento de Salida; Evaluación de Salida Educação Superior; Programas de Pós-Graduação; Acompanhamento de egresso; Avaliação de Egressos. |
topic |
Higher Education; Graduate Programs; Egress Tracking; Egress Assessment. Educación Superior; Programas de Postgrado; Seguimento de Salida; Evaluación de Salida Educação Superior; Programas de Pós-Graduação; Acompanhamento de egresso; Avaliação de Egressos. |
description |
The goal of this study was to investigate the perceptions of recent graduates from the Agribusiness Master's Degree Program at the University of Brasília - Propaga/UnB, about aspects related to the formative process, as well as the contributions of the program in their professional and personal trajectories. The study consisted of 103 former students of the Agribusiness Postgraduate Program (Propaga), who obtained their master's degree by 2020, that is, from the creation of the program in 2006 to the class of 2018. An electronic questionnaire was applied, made up of 21 indicators, divided into three dimensions: personal life, professional life and program. The results showed the positive points and the aspects that deserve attention from program coordinators and professors. Among the positive aspects, the graduates highlight the quality of the teaching staff, student assistance and the workload. As for the aspect that deserves attention, stands out the infrastructure, training for teaching and for working in public companies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65301 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65301 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65301 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65301/37804 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202341 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202341 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202341 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908162576384 |