CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
DOI: | 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820 |
Resumo: | The field of curriculum development has historically always held the attention of writings on education, and has been widely investigated, with a "plurality of discursive islands” (Pacheco, 2001) of knowledge territories. in curriculum development.Methodologically, this is a study of a qualitative nature, bibliographic in nature, as it has material from scientific production made available through an important repository of the library of theses and dissertations, organized through the matrix RSL – Systematic Literature Review. The results show that professors and students are putting on the agenda the levels of curricular decisions in their academic investigations. field, which can follow the discussion beyond the content and technical dimension, which was constituted in our society culturally. |
id |
UFPB-11_ee6561a144ba92635564066cf29c98b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/66820 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
spelling |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONSDESARROLLO CURRICULAR: : UN ANÁLISIS DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICASDesenvolvimento Curricular: : uma análise de produções científicasCurriculum Development.Scientific production.BDTDDesarrollo curricular.Producción científica.BDTDDesenvolvimento CurricularProdução CientíficaBDTDThe field of curriculum development has historically always held the attention of writings on education, and has been widely investigated, with a "plurality of discursive islands” (Pacheco, 2001) of knowledge territories. in curriculum development.Methodologically, this is a study of a qualitative nature, bibliographic in nature, as it has material from scientific production made available through an important repository of the library of theses and dissertations, organized through the matrix RSL – Systematic Literature Review. The results show that professors and students are putting on the agenda the levels of curricular decisions in their academic investigations. field, which can follow the discussion beyond the content and technical dimension, which was constituted in our society culturally.El campo del desarrollo curricular históricamente siempre ha ocupado la atención de los escritos sobre educación, y ha sido ampliamente investigado, con una “pluralidad de islas discursivas” (Pacheco, 2001) de territorios de conocimiento en el desarrollo curricular. Metodológicamente, se trata de un estudio de de carácter cualitativo, de carácter bibliográfico, ya que cuenta con material de producción científica disponible a través de un importante repositorio de la biblioteca de tesis y disertaciones, organizado a través de la matriz RSL – Revisión Sistemática de Literatura.Los resultados muestran que profesores y estudiantes están poniendo en agenda los niveles de decisiones curriculares en su campo de investigaciones académicas, que pueden seguir la discusión más allá de la dimensión de contenido y técnica, que se constituyó en nuestra sociedad culturalmente.Aprendizagens, poder, interesses, valores, diferenças, sequências, sistema, concepção, implementação, avaliação, decisões, ensino, atrizes/atores, ideologias, prescrito, apresentado, programado, planificado, real. São alguns dos descritores que estão presentes na discussão sobre o currículo como um artefato cultural, que (re)produz diferentes saberes e práticas conforme o contexto social e político vigente. Mas afinal, o que o campo do desenvolvimento do currículo vem discutindo em suas pesquisas? O campo do desenvolvimento curricular historicamente sempre deteve a atenção dos escritos sobre educação, e vem sendo amplamente investigado, com uma "pluralidade de ilhas discursivas” dos territórios dos conhecimentos. O objetivo desse estudo é dar visibilidade às pesquisas que focalizam no desenvolvimento curricular. Metodologicamente trata-se de um estudo de natureza qualitativa, de cunho bibliográfico, pois dispõe de material de produção científica disponibilizada através de um importante repositório da biblioteca de teses e dissertações, organizadas através da matriz RSL – Revisão Sistemática de Literatura. Os resultados evidenciam que docentes e discentes estão colocando em pauta os níveis de decisões curriculares em suas investigações acadêmicas. O estudo conclui que este mapeamento de pesquisas de produção científica no campo do desenvolvimento curricular oferece uma contribuição a mais para os avanços de mais investigações para o campo, que podem seguir a discussão para além, da dimensão conteudista e tecnicista, que foi constituído em nossa sociedade culturalmente.Editora da UFPB2023-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6682010.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023432359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820/37816Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Virgilio Pereira de Araujo, Laryssade Jesus Souza, Elaine 2023-06-19T14:29:26Zoai:periodicos.ufpb.br:article/66820Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-06-19T14:29:26Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS DESARROLLO CURRICULAR: : UN ANÁLISIS DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICAS Desenvolvimento Curricular: : uma análise de produções científicas |
title |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
spellingShingle |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa Curriculum Development. Scientific production. BDTD Desarrollo curricular. Producción científica. BDTD Desenvolvimento Curricular Produção Científica BDTD Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa Curriculum Development. Scientific production. BDTD Desarrollo curricular. Producción científica. BDTD Desenvolvimento Curricular Produção Científica BDTD |
title_short |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_full |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_fullStr |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_full_unstemmed |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_sort |
CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
author |
Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa |
author_facet |
Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa de Jesus Souza, Elaine de Jesus Souza, Elaine |
author_role |
author |
author2 |
de Jesus Souza, Elaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa de Jesus Souza, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Development. Scientific production. BDTD Desarrollo curricular. Producción científica. BDTD Desenvolvimento Curricular Produção Científica BDTD |
topic |
Curriculum Development. Scientific production. BDTD Desarrollo curricular. Producción científica. BDTD Desenvolvimento Curricular Produção Científica BDTD |
description |
The field of curriculum development has historically always held the attention of writings on education, and has been widely investigated, with a "plurality of discursive islands” (Pacheco, 2001) of knowledge territories. in curriculum development.Methodologically, this is a study of a qualitative nature, bibliographic in nature, as it has material from scientific production made available through an important repository of the library of theses and dissertations, organized through the matrix RSL – Systematic Literature Review. The results show that professors and students are putting on the agenda the levels of curricular decisions in their academic investigations. field, which can follow the discussion beyond the content and technical dimension, which was constituted in our society culturally. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820/37816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343 Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343 Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1822180461218103296 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820 |