As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antonis Pereira da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20830
Resumo: This research proposes to analyze the constitution of the subjects of Youth and Adult Education in the scientific articles of the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPED), for its acronym in Portuguese), especially in Working Group 18 which includes the Education of Young and Adult People, in the period from 2003 to 2010. The work aims to uncover the experiences and resistances of the subjects of this modality of education, showing how these subjects’ identities are constructed and reconstructed through different perspectives, there is a common goal, which is the search for life improvements. The investigation was based on the qualitative and quantitative approach, using techniques such as mapping, ordering, classification, systematization and data analysis with its categories. The categories of analysis were: (a) Subject; (b) National Association of Postgraduate Studies and Research; (c) Education (d) Youth and Adult Education. The method used was content analysis from the perspective of Bardin (2011) and Franco (2008). Anchored in the field of Popular Education, the identities of the subjects of Youth and Adult Education have their marks brought by the struggle, with a bias of social class demarcated by the capitalist society of the present world.
id UFPB_015a170ec9eff7cff43ef762d24a6b54
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/20830
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPEDIdentidadeConstituição dos sujeitosEducação de jovens e adultosIdentityConstitution of subjectsYouth and adult educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research proposes to analyze the constitution of the subjects of Youth and Adult Education in the scientific articles of the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPED), for its acronym in Portuguese), especially in Working Group 18 which includes the Education of Young and Adult People, in the period from 2003 to 2010. The work aims to uncover the experiences and resistances of the subjects of this modality of education, showing how these subjects’ identities are constructed and reconstructed through different perspectives, there is a common goal, which is the search for life improvements. The investigation was based on the qualitative and quantitative approach, using techniques such as mapping, ordering, classification, systematization and data analysis with its categories. The categories of analysis were: (a) Subject; (b) National Association of Postgraduate Studies and Research; (c) Education (d) Youth and Adult Education. The method used was content analysis from the perspective of Bardin (2011) and Franco (2008). Anchored in the field of Popular Education, the identities of the subjects of Youth and Adult Education have their marks brought by the struggle, with a bias of social class demarcated by the capitalist society of the present world.NenhumaEsta pesquisa analisa a constituição dos sujeitos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) nos artigos científicos da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED), sobretudo no Grupo de Trabalho 18, que compreende a Educação de Pessoas Jovens e Adultas, no período de 2003 a 2010. O trabalho desvenda as experiências, vivências, resistências dos sujeitos dessa modalidade de educação, mostrando a maneira como as identidades desses sujeitos são construídas e reconstruídas, mediante diferentes perspectivas, há um objetivo em comum, que é a busca por melhoria de vida. A investigação foi embasada na abordagem qualitativa e quantitativa, utilizando como técnicas mapeamentos, ordenação, classificação, sistematização e análise de dados com suas categorias. As categorias de análise foram: (a) Sujeito; (b) Associação Nacional de Pesquisa em Pós-Graduação; (c) Educação; (d) Educação de Jovens e Adultos. O método utilizado foi a análise do conteúdo na perspectiva de Bardin (2011) e Franco (2008). Ancoradas no campo da Educação Popular, as identidades dos sujeitos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) têm suas marcas trazidas pela luta, com um viés de classe social demarcado pela sociedade capitalista do mundo atual.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBSilva, Severino Bezerra dahttp://lattes.cnpq.br/8286905684399911Silva, Antonis Pereira da2021-08-20T19:45:20Z2020-01-312021-08-20T19:45:20Z2019-06-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20830porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-24T13:48:49Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/20830Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-24T13:48:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
title As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
spellingShingle As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
Silva, Antonis Pereira da
Identidade
Constituição dos sujeitos
Educação de jovens e adultos
Identity
Constitution of subjects
Youth and adult education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
title_full As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
title_fullStr As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
title_full_unstemmed As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
title_sort As identidades dos sujeitos da EJA: um estudo nas produções acadêmicas da ANPED
author Silva, Antonis Pereira da
author_facet Silva, Antonis Pereira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Severino Bezerra da
http://lattes.cnpq.br/8286905684399911
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antonis Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Constituição dos sujeitos
Educação de jovens e adultos
Identity
Constitution of subjects
Youth and adult education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Identidade
Constituição dos sujeitos
Educação de jovens e adultos
Identity
Constitution of subjects
Youth and adult education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research proposes to analyze the constitution of the subjects of Youth and Adult Education in the scientific articles of the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPED), for its acronym in Portuguese), especially in Working Group 18 which includes the Education of Young and Adult People, in the period from 2003 to 2010. The work aims to uncover the experiences and resistances of the subjects of this modality of education, showing how these subjects’ identities are constructed and reconstructed through different perspectives, there is a common goal, which is the search for life improvements. The investigation was based on the qualitative and quantitative approach, using techniques such as mapping, ordering, classification, systematization and data analysis with its categories. The categories of analysis were: (a) Subject; (b) National Association of Postgraduate Studies and Research; (c) Education (d) Youth and Adult Education. The method used was content analysis from the perspective of Bardin (2011) and Franco (2008). Anchored in the field of Popular Education, the identities of the subjects of Youth and Adult Education have their marks brought by the struggle, with a bias of social class demarcated by the capitalist society of the present world.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-21
2020-01-31
2021-08-20T19:45:20Z
2021-08-20T19:45:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20830
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842979148660736