The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Pollyana dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Gabriela da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660
Resumo: This paper refers to the state of knowledge of scientific productions on subjects of YAE in Brazil. The research problem was: What are the main theoretical and methodological foundations present in the productions resulting from research in the field of Youth and Adult Education in Brazil that deal with student subjects? We used the following descriptors for data collection: subjects + YAE, identity +YAE, and sociability + YAE. The analysis of 13 articles showed the interdisciplinary nature of the studies, the predominance of qualitative research, and the theoretical diversity that underlies this field of investigation. Given the limited number of publications, we perceived the importance of exploring this area of research and knowledge production.
id UFRGS-9_80b9bfab727b36bb79ede29aec78f590
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/96660
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Subjects of YAE in Youth and Adult Education ResearchOs Sujeitos da EJA nas Pesquisas em Educação de Jovens e AdultosYouth and Adult EducationSubjects of EducationDiversity.Educação de Jovens e AdultosSujeitos da EducaçãoDiversidade.This paper refers to the state of knowledge of scientific productions on subjects of YAE in Brazil. The research problem was: What are the main theoretical and methodological foundations present in the productions resulting from research in the field of Youth and Adult Education in Brazil that deal with student subjects? We used the following descriptors for data collection: subjects + YAE, identity +YAE, and sociability + YAE. The analysis of 13 articles showed the interdisciplinary nature of the studies, the predominance of qualitative research, and the theoretical diversity that underlies this field of investigation. Given the limited number of publications, we perceived the importance of exploring this area of research and knowledge production.O trabalho refere-se ao estado do conhecimento das produções científicas sobre sujeitos da EJA no Brasil. O problema de pesquisa foi: quais os principais fundamentos teórico-metodológicos presentes nas produções resultantes das pesquisas no campo da Educação de Jovens e Adultos no Brasil que versam sobre os sujeitos estudantes? A coleta de dados utilizou os descritores: sujeitos+EJA, identidade+EJA e sociabilidade+EJA. A análise dos 13 artigos localizados evidenciou: o caráter interdisciplinar dos estudos; a predominância de pesquisas qualitativas; a diversidade teórica que fundamenta esse campo de investigação. Diante do restrito número de publicações, percebeu-se a importância de explorar essa área de pesquisa e produção do conhecimento.FACED - UFRGS2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 2 (2020)Educação & Realidade; v. 45 n. 2 (2020)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660/57495https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660/57497Copyright (c) 2020 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Pollyana dosSilva, Gabriela da2020-07-02T23:22:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/96660Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2020-07-02T23:22:48Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
Os Sujeitos da EJA nas Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos
title The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
spellingShingle The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
Santos, Pollyana dos
Youth and Adult Education
Subjects of Education
Diversity.
Educação de Jovens e Adultos
Sujeitos da Educação
Diversidade.
title_short The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
title_full The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
title_fullStr The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
title_full_unstemmed The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
title_sort The Subjects of YAE in Youth and Adult Education Research
author Santos, Pollyana dos
author_facet Santos, Pollyana dos
Silva, Gabriela da
author_role author
author2 Silva, Gabriela da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Pollyana dos
Silva, Gabriela da
dc.subject.por.fl_str_mv Youth and Adult Education
Subjects of Education
Diversity.
Educação de Jovens e Adultos
Sujeitos da Educação
Diversidade.
topic Youth and Adult Education
Subjects of Education
Diversity.
Educação de Jovens e Adultos
Sujeitos da Educação
Diversidade.
description This paper refers to the state of knowledge of scientific productions on subjects of YAE in Brazil. The research problem was: What are the main theoretical and methodological foundations present in the productions resulting from research in the field of Youth and Adult Education in Brazil that deal with student subjects? We used the following descriptors for data collection: subjects + YAE, identity +YAE, and sociability + YAE. The analysis of 13 articles showed the interdisciplinary nature of the studies, the predominance of qualitative research, and the theoretical diversity that underlies this field of investigation. Given the limited number of publications, we perceived the importance of exploring this area of research and knowledge production.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660/57495
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96660/57497
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 2 (2020)
Educação & Realidade; v. 45 n. 2 (2020)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988695797760