Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guedes, Ricardo Ferreira
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4703
Resumo: This research bibliographic aims to determine whether the proposal prepared by the Principle Biocentric, Chilean Rolando Toro breaks new conceptual methodological, to the field of Education. The relationship between the biocentric paradigms Principle as an object of research does highlight some contributions to education among which we highlight: affection as a factor that promotes learning, emotional intelligence as a vital aspect to contemporary education, body language as knowledge based a sensitive logic, the historicity of the body and ethical conduct. We take the theoretical creator of this theme Rolando Toro, Elisa Gonsalves, Fritjof Capra, David Bohm, and Nobert Elias, Humberto Maturana and Francisco Varela and others. The theoretical construction on the sensitive, intuitive and what is felt, lived and experienced in the here and now, through stimulation pro-life, provides elements for building a basic epistemological arguments that articulates the understanding of the human body in its relationship with the environment , culture and society in which they live, as well as the phenomenon of cognition as a text body, advocating a design for human development in multiple dimensions: cognitive, social, cultural, experiential, emotional, spiritual, ethical and affective.
id UFPB_0226b77ee9732bc565c7a607a03ff1af
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4703
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.Princípio BiocêntricoEducaçãoInteligência AfetivaCorpoPrinciple BiocentricEducationAffective IntelligenceBodyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research bibliographic aims to determine whether the proposal prepared by the Principle Biocentric, Chilean Rolando Toro breaks new conceptual methodological, to the field of Education. The relationship between the biocentric paradigms Principle as an object of research does highlight some contributions to education among which we highlight: affection as a factor that promotes learning, emotional intelligence as a vital aspect to contemporary education, body language as knowledge based a sensitive logic, the historicity of the body and ethical conduct. We take the theoretical creator of this theme Rolando Toro, Elisa Gonsalves, Fritjof Capra, David Bohm, and Nobert Elias, Humberto Maturana and Francisco Varela and others. The theoretical construction on the sensitive, intuitive and what is felt, lived and experienced in the here and now, through stimulation pro-life, provides elements for building a basic epistemological arguments that articulates the understanding of the human body in its relationship with the environment , culture and society in which they live, as well as the phenomenon of cognition as a text body, advocating a design for human development in multiple dimensions: cognitive, social, cultural, experiential, emotional, spiritual, ethical and affective.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta pesquisa, de natureza bibliográfica, tem como objetivo verificar se a proposta do Princípio Biocêntrico elaborado pelo chileno Rolando Toro traz inovações conceituais, metodológicas para o campo da Educação. A relação do paradigma do Princípio Biocêntrico como objeto da pesquisa faz ressaltar algumas contribuições para a educação dentre as quais destacamos: a afetividade como fator promotor da aprendizagem; a inteligência afetiva como aspecto imprescindível para a educação contemporânea; a linguagem do corpo como um conhecimento pautado numa lógica sensível; a historicidade do corpo e as condutas éticas. Tomamos como referencial teórico o criador dessa temática Rolando Toro, Elisa Gonsalves, Fritjof Capra, David Bohm, Nobert Elias, Humberto Maturana e Francisco Varela dentre outros. A construção teórica sobre o sensível, intuitivo e o que é sentido, vivenciado e experienciado no aqui e agora, mediante estímulos pró-vida, fornece elementos para a construção de uma base epistemológica que articule argumentos da compreensão do corpo humano na sua relação com o ambiente, a cultura e sociedade em que vive, bem como o fenômeno da cognição como um texto corporal, defendendo uma concepção para o desenvolvimento humano nas múltiplas dimensões: cognitiva; social; cultural; vivencial; emocional; espiritual; ético e afetivo.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBGonsalves, Elisa Pereirahttp://lattes.cnpq.br/5800314750536359Guedes, Ricardo Ferreira2015-05-07T15:08:46Z2018-07-20T23:54:37Z2013-04-112018-07-20T23:54:37Z2012-08-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfGUEDES, Ricardo Ferreira. Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4703porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-05T23:05:12Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4703Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-05T23:05:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
title Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
spellingShingle Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
Guedes, Ricardo Ferreira
Princípio Biocêntrico
Educação
Inteligência Afetiva
Corpo
Principle Biocentric
Education
Affective Intelligence
Body
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
title_full Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
title_fullStr Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
title_full_unstemmed Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
title_sort Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.
author Guedes, Ricardo Ferreira
author_facet Guedes, Ricardo Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gonsalves, Elisa Pereira
http://lattes.cnpq.br/5800314750536359
dc.contributor.author.fl_str_mv Guedes, Ricardo Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Princípio Biocêntrico
Educação
Inteligência Afetiva
Corpo
Principle Biocentric
Education
Affective Intelligence
Body
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Princípio Biocêntrico
Educação
Inteligência Afetiva
Corpo
Principle Biocentric
Education
Affective Intelligence
Body
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research bibliographic aims to determine whether the proposal prepared by the Principle Biocentric, Chilean Rolando Toro breaks new conceptual methodological, to the field of Education. The relationship between the biocentric paradigms Principle as an object of research does highlight some contributions to education among which we highlight: affection as a factor that promotes learning, emotional intelligence as a vital aspect to contemporary education, body language as knowledge based a sensitive logic, the historicity of the body and ethical conduct. We take the theoretical creator of this theme Rolando Toro, Elisa Gonsalves, Fritjof Capra, David Bohm, and Nobert Elias, Humberto Maturana and Francisco Varela and others. The theoretical construction on the sensitive, intuitive and what is felt, lived and experienced in the here and now, through stimulation pro-life, provides elements for building a basic epistemological arguments that articulates the understanding of the human body in its relationship with the environment , culture and society in which they live, as well as the phenomenon of cognition as a text body, advocating a design for human development in multiple dimensions: cognitive, social, cultural, experiential, emotional, spiritual, ethical and affective.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-24
2013-04-11
2015-05-07T15:08:46Z
2018-07-20T23:54:37Z
2018-07-20T23:54:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GUEDES, Ricardo Ferreira. Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4703
identifier_str_mv GUEDES, Ricardo Ferreira. Princípio Biocêntrico: A contribuição do Pensamento de Rolando Toro para o campo da Educação.. 2012. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2012.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842891137482752