Manuscritos culinários congregacionais: vozes e escrituras de freiras da cidade de João Pessoa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19612 |
Resumo: | Cooking recipes present in culinary manuscripts denote voices embodied in the materiality of signifiers that have become visible and audible in the potentiality of the words that resonate and echo in these texts. The analysis of these voices allows the reconstruction of threads and traces that show the presence of a linguistic memory of a time and space from what was written in simple everyday notes. The study of discursive traditions of these recipes showed what was recorded in the culinary manuscripts; how these writings were organized in notebooks, the way the making of these recipes was described; what has changed and what remained as a spelling record of the time when those recipes were fixed. Thus, the congregation culinary manuscripts are the expression of linguistic memory and the memory of the taste of the religious orders in the city of Joao Pessoa. By understanding those recipes of these orders as a “writing”, for they are the fixation of an oral text, according Zumthor (1993), and by having a story to be told from what used to be eaten, according to the studies of Gilberto Freyre and Camara Cascudo, we will show that the taste preferences are conditioned to the society and the culture that a particular group belongs to, therefore, food transcends the physiological traits, pointing to a social, historical, linguistic and cultural style. |
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Manuscritos culinários congregacionais: vozes e escrituras de freiras da cidade de João PessoaManuscritos culináriosVozesEscriturasReceitasTradições discursivasCulinary manuscriptsVoicesWritingsRecipesDiscursive traditionsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICACooking recipes present in culinary manuscripts denote voices embodied in the materiality of signifiers that have become visible and audible in the potentiality of the words that resonate and echo in these texts. The analysis of these voices allows the reconstruction of threads and traces that show the presence of a linguistic memory of a time and space from what was written in simple everyday notes. The study of discursive traditions of these recipes showed what was recorded in the culinary manuscripts; how these writings were organized in notebooks, the way the making of these recipes was described; what has changed and what remained as a spelling record of the time when those recipes were fixed. Thus, the congregation culinary manuscripts are the expression of linguistic memory and the memory of the taste of the religious orders in the city of Joao Pessoa. By understanding those recipes of these orders as a “writing”, for they are the fixation of an oral text, according Zumthor (1993), and by having a story to be told from what used to be eaten, according to the studies of Gilberto Freyre and Camara Cascudo, we will show that the taste preferences are conditioned to the society and the culture that a particular group belongs to, therefore, food transcends the physiological traits, pointing to a social, historical, linguistic and cultural style.NenhumaAs receitas de cozinha presentes em manuscritos culinários denotam vozes corporificadas na materialidade de significantes, que se tornaram visíveis e audíveis pela potencialidade das palavras que ressoam e ecoam nesses textos. A análise dessas vozes permite a reconstrução dos fios e dos rastros de uma presença mostrando a memória linguística de um tempo e espaço a partir do que se escrevia em singelas anotações do cotidiano. O estudo das tradições discursivas dessas receitas mostrou o que era registrado nos manuscritos culinários; o modo como as escrituras eram organizadas nos cadernos, a maneira como eram descritas a execução das receitas; o que mudou e o que permaneceu como registro ortográfico da época em que as receitas foram fixadas. Logo, os manuscritos culinários congregacionais são a expressão da memória linguística e da memória do paladar das ordens religiosas pertencentes à cidade de João Pessoa. Ao compreender as receitas culinárias dessas ordens como uma “escritura” por ser a fixação de um texto oral, segundo Zumthor (1993), e por possuir uma história a ser contada a partir do que se comia segundo os estudos de Gilberto Freyre e Câmara Cascudo, mostrar-se-á que as preferências do paladar estão condicionadas à sociedade e a cultura a que determinado grupo pertence, portanto, a comida transcende o caráter fisiológico e aponta um caráter social, histórico, linguístico e cultural.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguísticaPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFPBMello, Beliza Áurea de Arrudahttp://lattes.cnpq.br/3302760040087237Ferreira, Alessandra Gomes Coutinho2021-02-28T21:28:49Z2011-07-122021-02-28T21:28:49Z2010-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19612porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-09T14:19:38Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/19612Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-09T14:19:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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