Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091 |
Resumo: | Audience response systems have been studied worldwide as ways to motivate and evaluate the student body in the classroom through the use of technology. These systems have the potential to be a tool for educators able to improve the process of teaching and learning in classrooms. Audience response systems to fit well with the pedagogy of teaching and learning called active learning , which aims to improve the process of assimilation of the content by the students through activities that encourage greater participation and interaction of these with the content taught, in addition of further cooperation of these in order to solve the learning exercises presented in the classroom. This paper discusses the assessment of the impacts on learning of the use of an audience response system in the context of a higher education institution in the state of Paraíba. As a result of this work, was identified that positive impacts on the learning with the use of audience response systems in classroom, student s positive perceptions of students about the acceptance of these systems as a support tool in classroom teaching and challenges of its use, were present during the course of the study. |
id |
UFPB_0b2b32e9bfaf6af70cc20a4b3f0fe1c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/6091 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiênciaSistemas de Respostas à AudiênciaAvaliaçãoAprendizagem AtivaAudience Response SystemsAssessmentActive LearningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOAudience response systems have been studied worldwide as ways to motivate and evaluate the student body in the classroom through the use of technology. These systems have the potential to be a tool for educators able to improve the process of teaching and learning in classrooms. Audience response systems to fit well with the pedagogy of teaching and learning called active learning , which aims to improve the process of assimilation of the content by the students through activities that encourage greater participation and interaction of these with the content taught, in addition of further cooperation of these in order to solve the learning exercises presented in the classroom. This paper discusses the assessment of the impacts on learning of the use of an audience response system in the context of a higher education institution in the state of Paraíba. As a result of this work, was identified that positive impacts on the learning with the use of audience response systems in classroom, student s positive perceptions of students about the acceptance of these systems as a support tool in classroom teaching and challenges of its use, were present during the course of the study.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorSistemas de resposta à audiência já vêm sendo estudados em todo o mundo como forma de motivar e avaliar o corpo discente em sala de aula através do uso da tecnologia. Estes sistemas tem o potencial de ser, para os educadores, uma ferramenta capaz de aperfeiçoar o processo de ensino e aprendizagem presencial. Sistemas de resposta à audiência se adequam bem à pedagogia de ensino e aprendizagem denominada aprendizagem ativa , a qual busca aperfeiçoar o processo de assimilação do conteúdo pelos estudantes através de atividades que estimulem uma maior participação e interação destes com o conteúdo ministrado, além de uma maior cooperação destes com o objetivo de resolverem os exercícios de aprendizagem apresentados em sala de aula. Este trabalho discute a avaliação dos impactos na aprendizagem da utilização de um sistema de resposta à audiência no contexto de uma instituição de ensino superior no estado da Paraíba. Como resultado deste trabalho, foi identificado que, impactos positivos para a aprendizagem com a utilização dos sistemas de resposta à audiência em sala de aula, percepções positivas dos estudantes sobre a aceitação destes sistemas como ferramenta de apoio no ensino presencial e desafios de sua utilização, se fizeram presentes durante o decorrer da pesquisa.Universidade Federal da ParaíbaBRInformáticaPrograma de Pós Graduação em InformáticaUFPBMedeiros, Alvaro Francisco de Castrohttp://lattes.cnpq.br/5061312286412870Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira2015-05-14T12:36:39Z2018-07-21T00:15:15Z2014-06-182018-07-21T00:15:15Z2013-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUSA, Thiago Henrique Jacob Oliveira. Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:09:44Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6091Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:09:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
title |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
spellingShingle |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira Sistemas de Respostas à Audiência Avaliação Aprendizagem Ativa Audience Response Systems Assessment Active Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
title_full |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
title_fullStr |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
title_full_unstemmed |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
title_sort |
Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência |
author |
Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira |
author_facet |
Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Medeiros, Alvaro Francisco de Castro http://lattes.cnpq.br/5061312286412870 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sistemas de Respostas à Audiência Avaliação Aprendizagem Ativa Audience Response Systems Assessment Active Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
topic |
Sistemas de Respostas à Audiência Avaliação Aprendizagem Ativa Audience Response Systems Assessment Active Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
Audience response systems have been studied worldwide as ways to motivate and evaluate the student body in the classroom through the use of technology. These systems have the potential to be a tool for educators able to improve the process of teaching and learning in classrooms. Audience response systems to fit well with the pedagogy of teaching and learning called active learning , which aims to improve the process of assimilation of the content by the students through activities that encourage greater participation and interaction of these with the content taught, in addition of further cooperation of these in order to solve the learning exercises presented in the classroom. This paper discusses the assessment of the impacts on learning of the use of an audience response system in the context of a higher education institution in the state of Paraíba. As a result of this work, was identified that positive impacts on the learning with the use of audience response systems in classroom, student s positive perceptions of students about the acceptance of these systems as a support tool in classroom teaching and challenges of its use, were present during the course of the study. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-30 2014-06-18 2015-05-14T12:36:39Z 2018-07-21T00:15:15Z 2018-07-21T00:15:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA, Thiago Henrique Jacob Oliveira. Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Thiago Henrique Jacob Oliveira. Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Informática Programa de Pós Graduação em Informática UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Informática Programa de Pós Graduação em Informática UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1823126921064480768 |