Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091
Resumo: Audience response systems have been studied worldwide as ways to motivate and evaluate the student body in the classroom through the use of technology. These systems have the potential to be a tool for educators able to improve the process of teaching and learning in classrooms. Audience response systems to fit well with the pedagogy of teaching and learning called active learning , which aims to improve the process of assimilation of the content by the students through activities that encourage greater participation and interaction of these with the content taught, in addition of further cooperation of these in order to solve the learning exercises presented in the classroom. This paper discusses the assessment of the impacts on learning of the use of an audience response system in the context of a higher education institution in the state of Paraíba. As a result of this work, was identified that positive impacts on the learning with the use of audience response systems in classroom, student s positive perceptions of students about the acceptance of these systems as a support tool in classroom teaching and challenges of its use, were present during the course of the study.
id UFPB_0b2b32e9bfaf6af70cc20a4b3f0fe1c6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/6091
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiênciaSistemas de Respostas à AudiênciaAvaliaçãoAprendizagem AtivaAudience Response SystemsAssessmentActive LearningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOAudience response systems have been studied worldwide as ways to motivate and evaluate the student body in the classroom through the use of technology. These systems have the potential to be a tool for educators able to improve the process of teaching and learning in classrooms. Audience response systems to fit well with the pedagogy of teaching and learning called active learning , which aims to improve the process of assimilation of the content by the students through activities that encourage greater participation and interaction of these with the content taught, in addition of further cooperation of these in order to solve the learning exercises presented in the classroom. This paper discusses the assessment of the impacts on learning of the use of an audience response system in the context of a higher education institution in the state of Paraíba. As a result of this work, was identified that positive impacts on the learning with the use of audience response systems in classroom, student s positive perceptions of students about the acceptance of these systems as a support tool in classroom teaching and challenges of its use, were present during the course of the study.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorSistemas de resposta à audiência já vêm sendo estudados em todo o mundo como forma de motivar e avaliar o corpo discente em sala de aula através do uso da tecnologia. Estes sistemas tem o potencial de ser, para os educadores, uma ferramenta capaz de aperfeiçoar o processo de ensino e aprendizagem presencial. Sistemas de resposta à audiência se adequam bem à pedagogia de ensino e aprendizagem denominada aprendizagem ativa , a qual busca aperfeiçoar o processo de assimilação do conteúdo pelos estudantes através de atividades que estimulem uma maior participação e interação destes com o conteúdo ministrado, além de uma maior cooperação destes com o objetivo de resolverem os exercícios de aprendizagem apresentados em sala de aula. Este trabalho discute a avaliação dos impactos na aprendizagem da utilização de um sistema de resposta à audiência no contexto de uma instituição de ensino superior no estado da Paraíba. Como resultado deste trabalho, foi identificado que, impactos positivos para a aprendizagem com a utilização dos sistemas de resposta à audiência em sala de aula, percepções positivas dos estudantes sobre a aceitação destes sistemas como ferramenta de apoio no ensino presencial e desafios de sua utilização, se fizeram presentes durante o decorrer da pesquisa.Universidade Federal da Paraí­baBRInformáticaPrograma de Pós Graduação em InformáticaUFPBMedeiros, Alvaro Francisco de Castrohttp://lattes.cnpq.br/5061312286412870Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira2015-05-14T12:36:39Z2018-07-21T00:15:15Z2014-06-182018-07-21T00:15:15Z2013-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUSA, Thiago Henrique Jacob Oliveira. Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2013.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:09:44Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6091Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:09:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
title Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
spellingShingle Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira
Sistemas de Respostas à Audiência
Avaliação
Aprendizagem Ativa
Audience Response Systems
Assessment
Active Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
title_full Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
title_fullStr Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
title_full_unstemmed Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
title_sort Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência
author Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira
author_facet Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medeiros, Alvaro Francisco de Castro
http://lattes.cnpq.br/5061312286412870
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Thiago Henrique Jacob Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Sistemas de Respostas à Audiência
Avaliação
Aprendizagem Ativa
Audience Response Systems
Assessment
Active Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Sistemas de Respostas à Audiência
Avaliação
Aprendizagem Ativa
Audience Response Systems
Assessment
Active Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description Audience response systems have been studied worldwide as ways to motivate and evaluate the student body in the classroom through the use of technology. These systems have the potential to be a tool for educators able to improve the process of teaching and learning in classrooms. Audience response systems to fit well with the pedagogy of teaching and learning called active learning , which aims to improve the process of assimilation of the content by the students through activities that encourage greater participation and interaction of these with the content taught, in addition of further cooperation of these in order to solve the learning exercises presented in the classroom. This paper discusses the assessment of the impacts on learning of the use of an audience response system in the context of a higher education institution in the state of Paraíba. As a result of this work, was identified that positive impacts on the learning with the use of audience response systems in classroom, student s positive perceptions of students about the acceptance of these systems as a support tool in classroom teaching and challenges of its use, were present during the course of the study.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-30
2014-06-18
2015-05-14T12:36:39Z
2018-07-21T00:15:15Z
2018-07-21T00:15:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Thiago Henrique Jacob Oliveira. Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2013.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091
identifier_str_mv SOUSA, Thiago Henrique Jacob Oliveira. Impactos na aprendizagem da utilização de sistemas de respostas à audiência. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2013.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Informática
Programa de Pós Graduação em Informática
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Informática
Programa de Pós Graduação em Informática
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842904561352704