Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Ramon Paulino de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29550
Resumo: The mobile games segment represents a relevant part of the industry, moving billions of dollars every year, due to its popularity and easy access in everyday life. Unfortunately a large portion of users are out of this type of media, the VI (visually impaired), and for this audio-based games (or audiogames) emerge to meet this need. The aim of this study is to investigate the use of Pure Data (Pd) in the development of mobile audiogames on the Unity platform. To do this, we developed Binaural Flight, an endless vertical scrolling game exploring the integration of Pure Data and the Unity platform. In the course of this work we verified that Pd is viable and versatile as a real-time audio manipulation and generation tool in the game. The use of libpd allows the implementation of Pd on several platforms. From this study, we propose a set of solutions to assist in the use and implementation of Pure Data in the development of mobile audio games on the Unity platform, thus making it a viable option for independent developers and thus fostering new audio game productions for visually impaired individuals.
id UFPB_11923211653b2a07168c38e7a28567f3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/29550
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma UnityLinguagem de programação visualPure DataJogos baseados em áudioAcessibilidadeMobile audiogamesAccessibilityCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe mobile games segment represents a relevant part of the industry, moving billions of dollars every year, due to its popularity and easy access in everyday life. Unfortunately a large portion of users are out of this type of media, the VI (visually impaired), and for this audio-based games (or audiogames) emerge to meet this need. The aim of this study is to investigate the use of Pure Data (Pd) in the development of mobile audiogames on the Unity platform. To do this, we developed Binaural Flight, an endless vertical scrolling game exploring the integration of Pure Data and the Unity platform. In the course of this work we verified that Pd is viable and versatile as a real-time audio manipulation and generation tool in the game. The use of libpd allows the implementation of Pd on several platforms. From this study, we propose a set of solutions to assist in the use and implementation of Pure Data in the development of mobile audio games on the Unity platform, thus making it a viable option for independent developers and thus fostering new audio game productions for visually impaired individuals.O segmento de jogos para dispositivos móveis representa uma parte relevante na indústria, movimentando bilhões de dólares todos os anos, devido sua popularidade e fácil acesso no dia-a-dia. Infelizmente uma grande parcela de usuários fica fora desse tipo de mídia, os IDV (indivíduos com deficiência visual), e para isto os jogos baseados em áudio (ou audiogames) surgem para suprir essa necessidade. O objetivo deste estudo é investigar o uso do Pure Data (Pd) no desenvolvimento de audiogames mobile na plataforma Unity. Para isso, desenvolvemos o Binaural Flight, um endless scrolling game vertical explorando a integração de Pure Data e a plataforma Unity. No decorrer deste trabalho verificamos que o Pd é viável e versátil como ferramenta de manipulação e geração de áudio em tempo real no jogo. O uso de libpd permite a implementação do Pd em diversas plataformas. A partir deste estudo, propomos um conjunto de soluções para auxiliar no uso e implementação do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile na plataforma Unity, assim tornando uma opção viável para desenvolvedores independentes e assim fomentar novas produções de audiogames para indivíduos com deficiência visual.Universidade Federal da ParaíbaBrasilInformáticaPrograma de Pós-Graduação em Computação, Comunicação e ArtesUFPBBatista, Carlos Eduardo Coelho Freirehttp://lattes.cnpq.br/8415439327232902Lima, Ramon Paulino de2024-02-20T21:38:23Z2023-03-212024-02-20T21:38:23Z2021-12-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29550porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2024-02-21T06:05:11Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/29550Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2024-02-21T06:05:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
title Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
spellingShingle Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
Lima, Ramon Paulino de
Linguagem de programação visual
Pure Data
Jogos baseados em áudio
Acessibilidade
Mobile audiogames
Accessibility
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
title_full Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
title_fullStr Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
title_full_unstemmed Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
title_sort Soluções viáveis para utilização do Pure Data no desenvolvimento de audiogames mobile para pessoas com deficiência visual na plataforma Unity
author Lima, Ramon Paulino de
author_facet Lima, Ramon Paulino de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Batista, Carlos Eduardo Coelho Freire
http://lattes.cnpq.br/8415439327232902
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Ramon Paulino de
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem de programação visual
Pure Data
Jogos baseados em áudio
Acessibilidade
Mobile audiogames
Accessibility
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Linguagem de programação visual
Pure Data
Jogos baseados em áudio
Acessibilidade
Mobile audiogames
Accessibility
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The mobile games segment represents a relevant part of the industry, moving billions of dollars every year, due to its popularity and easy access in everyday life. Unfortunately a large portion of users are out of this type of media, the VI (visually impaired), and for this audio-based games (or audiogames) emerge to meet this need. The aim of this study is to investigate the use of Pure Data (Pd) in the development of mobile audiogames on the Unity platform. To do this, we developed Binaural Flight, an endless vertical scrolling game exploring the integration of Pure Data and the Unity platform. In the course of this work we verified that Pd is viable and versatile as a real-time audio manipulation and generation tool in the game. The use of libpd allows the implementation of Pd on several platforms. From this study, we propose a set of solutions to assist in the use and implementation of Pure Data in the development of mobile audio games on the Unity platform, thus making it a viable option for independent developers and thus fostering new audio game productions for visually impaired individuals.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16
2023-03-21
2024-02-20T21:38:23Z
2024-02-20T21:38:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29550
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/29550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Informática
Programa de Pós-Graduação em Computação, Comunicação e Artes
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Informática
Programa de Pós-Graduação em Computação, Comunicação e Artes
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843015548928000