A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341 |
Resumo: | This research aimed to observe the pedagogical practice of the piano teacher Glenda Romero with two students in João Pessoa/PB, focusing on her decisions, reflected in her actions and in the way as she conduct the classes. Also interested to note aspects related to teaching and learning, as the choice of teaching resources used, the musical practice through the piano, motivation and centralization of education. Being a qualitative research, this case study was conducted by collecting data, participant observation, notebook diary, recording audio/video and semi-structured interviews with all participants. Data analysis brought reflections on the practice of private piano teaching by Glenda Romero, considering its actions throughout the process of teaching and learning. We realize that she used teaching materials in a reflective way, she was flexible with the student regarding the re-reading the score during class, teaching was centered in their teaching behavior and, among other conclusions, the main purpose of the lessons included encouraging the reading of sheet music and musical practice at the piano. |
id |
UFPB_11ad7b44bd6b62259e4c1a83d4d46564 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11341 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de casoPedagogia do pianoEducação musicalProfessor de pianoPiano pedagogyMusical educationPiano TeacherCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis research aimed to observe the pedagogical practice of the piano teacher Glenda Romero with two students in João Pessoa/PB, focusing on her decisions, reflected in her actions and in the way as she conduct the classes. Also interested to note aspects related to teaching and learning, as the choice of teaching resources used, the musical practice through the piano, motivation and centralization of education. Being a qualitative research, this case study was conducted by collecting data, participant observation, notebook diary, recording audio/video and semi-structured interviews with all participants. Data analysis brought reflections on the practice of private piano teaching by Glenda Romero, considering its actions throughout the process of teaching and learning. We realize that she used teaching materials in a reflective way, she was flexible with the student regarding the re-reading the score during class, teaching was centered in their teaching behavior and, among other conclusions, the main purpose of the lessons included encouraging the reading of sheet music and musical practice at the piano.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa teve por objetivo observar a prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero com dois alunos, na cidade de João Pessoa/PB, com enfoque em suas decisões, refletidas em suas ações e no modo como ela conduziu as aulas. Também interessou observar aspectos ligados ao processo de ensino e aprendizagem, como a escolha dos recursos didáticos utilizados, a prática musical através do piano, motivação (docente e discente) e centralização do ensino. Sendo uma pesquisa de cunho qualitativo, este estudo de caso foi realizado através da coleta dos dados, da observação participante de quatro aulas de cada aluno, de registros em caderno de campo, gravação de áudio e vídeo e entrevista semiestruturada com todos os participantes. A análise dos dados trouxe reflexões sobre a prática de ensino particular de piano da professora Glenda Romero, considerando suas ações em todo o processo de ensino e aprendizagem. Percebemos que a professora utiliza os materiais didáticos de maneira reflexiva, é flexível com seus alunos no que tange à releitura da partitura durante a aula, o ensino está centrado na sua conduta docente e, dentre outras conclusões, o objetivo principal das aulas repousa no incentivo à leitura da partitura e na prática musical ao piano.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBRafael , Maurílio José Albinohttp://lattes.cnpq.br/2250392373491187Leandro, Lindberg Luiz da Silva2018-08-22T18:35:49Z2018-08-222018-08-22T18:35:49Z2015-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:02:34Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11341Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:02:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
title |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
spellingShingle |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso Leandro, Lindberg Luiz da Silva Pedagogia do piano Educação musical Professor de piano Piano pedagogy Musical education Piano Teacher CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
title_full |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
title_fullStr |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
title_sort |
A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso |
author |
Leandro, Lindberg Luiz da Silva |
author_facet |
Leandro, Lindberg Luiz da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rafael , Maurílio José Albino http://lattes.cnpq.br/2250392373491187 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leandro, Lindberg Luiz da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia do piano Educação musical Professor de piano Piano pedagogy Musical education Piano Teacher CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
topic |
Pedagogia do piano Educação musical Professor de piano Piano pedagogy Musical education Piano Teacher CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This research aimed to observe the pedagogical practice of the piano teacher Glenda Romero with two students in João Pessoa/PB, focusing on her decisions, reflected in her actions and in the way as she conduct the classes. Also interested to note aspects related to teaching and learning, as the choice of teaching resources used, the musical practice through the piano, motivation and centralization of education. Being a qualitative research, this case study was conducted by collecting data, participant observation, notebook diary, recording audio/video and semi-structured interviews with all participants. Data analysis brought reflections on the practice of private piano teaching by Glenda Romero, considering its actions throughout the process of teaching and learning. We realize that she used teaching materials in a reflective way, she was flexible with the student regarding the re-reading the score during class, teaching was centered in their teaching behavior and, among other conclusions, the main purpose of the lessons included encouraging the reading of sheet music and musical practice at the piano. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-26 2018-08-22T18:35:49Z 2018-08-22 2018-08-22T18:35:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842930757926912 |