A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leandro, Lindberg Luiz da Silva
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341
Resumo: This research aimed to observe the pedagogical practice of the piano teacher Glenda Romero with two students in João Pessoa/PB, focusing on her decisions, reflected in her actions and in the way as she conduct the classes. Also interested to note aspects related to teaching and learning, as the choice of teaching resources used, the musical practice through the piano, motivation and centralization of education. Being a qualitative research, this case study was conducted by collecting data, participant observation, notebook diary, recording audio/video and semi-structured interviews with all participants. Data analysis brought reflections on the practice of private piano teaching by Glenda Romero, considering its actions throughout the process of teaching and learning. We realize that she used teaching materials in a reflective way, she was flexible with the student regarding the re-reading the score during class, teaching was centered in their teaching behavior and, among other conclusions, the main purpose of the lessons included encouraging the reading of sheet music and musical practice at the piano.
id UFPB_11ad7b44bd6b62259e4c1a83d4d46564
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11341
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de casoPedagogia do pianoEducação musicalProfessor de pianoPiano pedagogyMusical educationPiano TeacherCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis research aimed to observe the pedagogical practice of the piano teacher Glenda Romero with two students in João Pessoa/PB, focusing on her decisions, reflected in her actions and in the way as she conduct the classes. Also interested to note aspects related to teaching and learning, as the choice of teaching resources used, the musical practice through the piano, motivation and centralization of education. Being a qualitative research, this case study was conducted by collecting data, participant observation, notebook diary, recording audio/video and semi-structured interviews with all participants. Data analysis brought reflections on the practice of private piano teaching by Glenda Romero, considering its actions throughout the process of teaching and learning. We realize that she used teaching materials in a reflective way, she was flexible with the student regarding the re-reading the score during class, teaching was centered in their teaching behavior and, among other conclusions, the main purpose of the lessons included encouraging the reading of sheet music and musical practice at the piano.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa teve por objetivo observar a prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero com dois alunos, na cidade de João Pessoa/PB, com enfoque em suas decisões, refletidas em suas ações e no modo como ela conduziu as aulas. Também interessou observar aspectos ligados ao processo de ensino e aprendizagem, como a escolha dos recursos didáticos utilizados, a prática musical através do piano, motivação (docente e discente) e centralização do ensino. Sendo uma pesquisa de cunho qualitativo, este estudo de caso foi realizado através da coleta dos dados, da observação participante de quatro aulas de cada aluno, de registros em caderno de campo, gravação de áudio e vídeo e entrevista semiestruturada com todos os participantes. A análise dos dados trouxe reflexões sobre a prática de ensino particular de piano da professora Glenda Romero, considerando suas ações em todo o processo de ensino e aprendizagem. Percebemos que a professora utiliza os materiais didáticos de maneira reflexiva, é flexível com seus alunos no que tange à releitura da partitura durante a aula, o ensino está centrado na sua conduta docente e, dentre outras conclusões, o objetivo principal das aulas repousa no incentivo à leitura da partitura e na prática musical ao piano.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBRafael , Maurílio José Albinohttp://lattes.cnpq.br/2250392373491187Leandro, Lindberg Luiz da Silva2018-08-22T18:35:49Z2018-08-222018-08-22T18:35:49Z2015-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:02:34Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11341Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:02:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
title A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
spellingShingle A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
Leandro, Lindberg Luiz da Silva
Pedagogia do piano
Educação musical
Professor de piano
Piano pedagogy
Musical education
Piano Teacher
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
title_full A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
title_fullStr A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
title_full_unstemmed A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
title_sort A prática pedagógica da professora de piano Glenda Romero: Um estudo de caso
author Leandro, Lindberg Luiz da Silva
author_facet Leandro, Lindberg Luiz da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rafael , Maurílio José Albino
http://lattes.cnpq.br/2250392373491187
dc.contributor.author.fl_str_mv Leandro, Lindberg Luiz da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia do piano
Educação musical
Professor de piano
Piano pedagogy
Musical education
Piano Teacher
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Pedagogia do piano
Educação musical
Professor de piano
Piano pedagogy
Musical education
Piano Teacher
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description This research aimed to observe the pedagogical practice of the piano teacher Glenda Romero with two students in João Pessoa/PB, focusing on her decisions, reflected in her actions and in the way as she conduct the classes. Also interested to note aspects related to teaching and learning, as the choice of teaching resources used, the musical practice through the piano, motivation and centralization of education. Being a qualitative research, this case study was conducted by collecting data, participant observation, notebook diary, recording audio/video and semi-structured interviews with all participants. Data analysis brought reflections on the practice of private piano teaching by Glenda Romero, considering its actions throughout the process of teaching and learning. We realize that she used teaching materials in a reflective way, she was flexible with the student regarding the re-reading the score during class, teaching was centered in their teaching behavior and, among other conclusions, the main purpose of the lessons included encouraging the reading of sheet music and musical practice at the piano.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-26
2018-08-22T18:35:49Z
2018-08-22
2018-08-22T18:35:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842930757926912