Ageísmo na carreira docente: um estudo com professores da Universidade Federal do Piauí
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/24902 |
Resumo: | Population aging is a worldwide phenomenon, given the reduction in the birth rate and the increase in life expectancy. Aging at work is also a trend, including at the University. The increase in the number of aging workers raises the question: How does ageism manifest itself in the teaching career at the Federal University of Piauí? In competitive workplaces ageism expands, which leads to the search for the effect of academic productivism on ageism. The general objective is to analyze how ageism manifests itself in the teaching career at the Federal University of Piauí. To complete the objectives, a content analysis was carried out on legislation related to the teaching career, and on interviews with professors of different age groups at the Federal University of Piauí. In the quantitative phase of the work, Exploratory Factor Analysis and multiple linear regression were performed based on the Escala de Ageísmo no Contexto Organizacional – EACO. There is a predominance of negative ageism in relation to positive ageism in the institution, especially in young professors. Positive ageism is more present in old professors. Professors linked to Postgraduate Programs are more sensitive to the positive and negative factors of ageism. Ageism exists linked to academic productivity, but in more competitive sectors, intergenerational conflicts are replaced by conflicts of a different nature. |
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Ageísmo na carreira docente: um estudo com professores da Universidade Federal do PiauíEnvelhecimentoAgeísmoProdutivismoAgingAgeismProductivismCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOPopulation aging is a worldwide phenomenon, given the reduction in the birth rate and the increase in life expectancy. Aging at work is also a trend, including at the University. The increase in the number of aging workers raises the question: How does ageism manifest itself in the teaching career at the Federal University of Piauí? In competitive workplaces ageism expands, which leads to the search for the effect of academic productivism on ageism. The general objective is to analyze how ageism manifests itself in the teaching career at the Federal University of Piauí. To complete the objectives, a content analysis was carried out on legislation related to the teaching career, and on interviews with professors of different age groups at the Federal University of Piauí. In the quantitative phase of the work, Exploratory Factor Analysis and multiple linear regression were performed based on the Escala de Ageísmo no Contexto Organizacional – EACO. There is a predominance of negative ageism in relation to positive ageism in the institution, especially in young professors. Positive ageism is more present in old professors. Professors linked to Postgraduate Programs are more sensitive to the positive and negative factors of ageism. Ageism exists linked to academic productivity, but in more competitive sectors, intergenerational conflicts are replaced by conflicts of a different nature.NenhumaO envelhecimento populacional é um fenômeno mundial, diante da redução da taxa de natalidade e do aumento da expectativa de vida. O envelhecimento no trabalho também é tendência, inclusive na Universidade. A ampliação do número de trabalhadores envelhecentes faz emergir a questão: Como o ageísmo se manifesta na carreira docente na Universidade Federal do Piauí? Em locais competitivos, o ageísmo se amplia, o que leva a buscar o efeito do produtivismo acadêmico sobre ageísmo. O objetivo geral é: Analisar como o ageísmo se manifesta na carreira docente na Universidade Federal do Piauí. Para alcançar os objetivos foi feita análise de conteúdo sobre legislação relacionada à carreira docente e sobre entrevistas com docentes, de diferentes faixas etárias, da Universidade Federal do Piauí. Na fase quantitativa do trabalho foi realizada Análise Fatorial Exploratória e regressão linear múltipla com base na Escala de Ageísmo no Contexto Organizacional – EACO. Há predomínio do ageísmo negativo em relação ao ageísmo positivo na Instituição, principalmente em docentes com menor faixa etária. O ageísmo positivo é mais presente em docentes com maior faixa etária. Docentes vinculados a Programas de Pós-graduação possuem maior sensibilidade aos fatores positivos e negativos do ageísmo. O ageísmo existe ligado à produtividade acadêmica, mas em setores mais competitivos os conflitos intergeracionais são substituídos por conflitos de outra natureza.Universidade Federal da ParaíbaBrasilAdministraçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUFPBMachado, André Gustavo Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/3894844400984964Helal, Diogo Henriquehttp://lattes.cnpq.br/5268265898312612Viana, Lauro Oliveira2022-10-13T12:50:21Z2022-05-022022-10-13T12:50:21Z2021-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/24902porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-10-25T12:41:42Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/24902Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-10-25T12:41:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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