A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Frederico Gustavo de Lima
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8465
Resumo: Seeking to contribute to discussions about the text production of teaching in high school this work deals with the informativeness as a resource in the construction of the written text of the argument. After observing a constant lack of data considered sufficient in the texts presented by the students in the classroom, we try to bring the problem some referrals that can assist beyond current teachers, who are in training. Structured in four chapters, this work deals with theoretical framework about language, language and text; opinion article and didactic situation in the first. In the second, the record of practiced intervention to test the didactic situations designed to ensure that students understand the need to acquire sufficient information to build a good text. In the last two, we have, respectively, the analysis of written and rewritten of opinion articles requested in the classroom. The practice has developed into a private school in the city of Recife / PE in a third-year middle class formed by forty-two students with ages that vary from sixteen to eighteen. As theoretical support to develop the work, we rely mainly on three authors: Antonio Marcuschi, Ingedore Koch and Irandé Antunes. These authors have guided us in order that we put into question the hypothesis that the most informative was the text, it would be the best argument.
id UFPB_231874a254cbb4b1d5b2c8d6aa35cdfc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/8465
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A informatividade como recurso de argumentação na produção escritaProdução de textoText ProductionInformatividadeArgumentaçãoInformativenessArgumentationLINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICASeeking to contribute to discussions about the text production of teaching in high school this work deals with the informativeness as a resource in the construction of the written text of the argument. After observing a constant lack of data considered sufficient in the texts presented by the students in the classroom, we try to bring the problem some referrals that can assist beyond current teachers, who are in training. Structured in four chapters, this work deals with theoretical framework about language, language and text; opinion article and didactic situation in the first. In the second, the record of practiced intervention to test the didactic situations designed to ensure that students understand the need to acquire sufficient information to build a good text. In the last two, we have, respectively, the analysis of written and rewritten of opinion articles requested in the classroom. The practice has developed into a private school in the city of Recife / PE in a third-year middle class formed by forty-two students with ages that vary from sixteen to eighteen. As theoretical support to develop the work, we rely mainly on three authors: Antonio Marcuschi, Ingedore Koch and Irandé Antunes. These authors have guided us in order that we put into question the hypothesis that the most informative was the text, it would be the best argument.Buscando contribuir para as discussões acerca do ensino de produção texto no ensino médio este trabalho trata da informatividade como recurso na construção da argumentação do texto escrito. Após observar uma constante ausência de informações consideradas suficientes nos textos apresentados pelos alunos em sala de aula, tentamos trazer para o problema alguns encaminhamentos que possam auxiliar além dos atuais professores, os que estão em formação. Estruturado em quatro capítulos, esse trabalho trata no primeiro do referencial teórico sobre língua, linguagem e texto; artigo de opinião e situação didática. No segundo, o relato da intervenção praticada para testar as situações didáticas pensadas a fim de que os alunos entendessem a necessidade da aquisição de informação suficiente para se construir um bom texto. Nos dois últimos, temos, respectivamente, as análises das escritas e das reescritas dos artigos de opinião solicitados em sala. A prática se desenvolveu em uma escola particular da cidade do Recife/PE, em uma turma de terceiro ano médio formada por quarenta e dois alunos com idades que variam entre dezesseis e dezoito anos. Como suporte teórico, para desenvolver o trabalho, nos apoiamos majoritariamente em três autores: Antônio Marcuschi (2008), Ingedore Koch (2008, 2011 e 2015) e Irandé Antunes (2008, 2009ª E 2009b). Esses autores nos guiaram para que puséssemos em questão a hipótese de que quanto mais informativo fosse o texto, melhor seria a argumentação.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLinguística e ensinoMestrado Profissional em LinguísticaUFPBTrindade , Mônica Manohttp://lattes.cnpq.br/3358932331388753Fonseca, Frederico Gustavo de Lima2016-07-29T11:47:23Z2018-07-20T23:46:33Z2018-07-20T23:46:33Z2015-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFONSECA, Gustavo de Lima. A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8465porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:53:35Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/8465Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:53:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
title A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
spellingShingle A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
Fonseca, Frederico Gustavo de Lima
Produção de texto
Text Production
Informatividade
Argumentação
Informativeness
Argumentation
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
title_short A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
title_full A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
title_fullStr A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
title_full_unstemmed A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
title_sort A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita
author Fonseca, Frederico Gustavo de Lima
author_facet Fonseca, Frederico Gustavo de Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trindade , Mônica Mano
http://lattes.cnpq.br/3358932331388753
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Frederico Gustavo de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Produção de texto
Text Production
Informatividade
Argumentação
Informativeness
Argumentation
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
topic Produção de texto
Text Production
Informatividade
Argumentação
Informativeness
Argumentation
LINGUISTICA::TEORIA E ANALISE LINGUISTICA
description Seeking to contribute to discussions about the text production of teaching in high school this work deals with the informativeness as a resource in the construction of the written text of the argument. After observing a constant lack of data considered sufficient in the texts presented by the students in the classroom, we try to bring the problem some referrals that can assist beyond current teachers, who are in training. Structured in four chapters, this work deals with theoretical framework about language, language and text; opinion article and didactic situation in the first. In the second, the record of practiced intervention to test the didactic situations designed to ensure that students understand the need to acquire sufficient information to build a good text. In the last two, we have, respectively, the analysis of written and rewritten of opinion articles requested in the classroom. The practice has developed into a private school in the city of Recife / PE in a third-year middle class formed by forty-two students with ages that vary from sixteen to eighteen. As theoretical support to develop the work, we rely mainly on three authors: Antonio Marcuschi, Ingedore Koch and Irandé Antunes. These authors have guided us in order that we put into question the hypothesis that the most informative was the text, it would be the best argument.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
2016-07-29T11:47:23Z
2018-07-20T23:46:33Z
2018-07-20T23:46:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FONSECA, Gustavo de Lima. A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8465
identifier_str_mv FONSECA, Gustavo de Lima. A informatividade como recurso de argumentação na produção escrita. 2015. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Linguística e ensino
Mestrado Profissional em Linguística
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842874859388928