As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871 |
Resumo: | This objective research to analyze the use of the Technologies of the Information and Communication TIC s - as mediating resources and/or facilitate in the education of deaf pupil e, concomitantly, in the construction of the discovery process, leaving of the practical apprehension of the daily one of a special room. In more specific level, it is intended: to point out the TIC s in the ballast of the control society, being verified as the technological speech directs it practical the educative pertaining to school; to argue the education of deaf people, pointing the methodologies used in the construction of the knowledge in special/inclusive rooms; to mediate practical daily of the pupils in the lessons being used the technology as methodology tool, to propitiate the construction of the knowledge and the access to the information. One works with the hypothesis that the TIC s is used of different resources multimedia - mediating/facilitate - that they propitiate the education of deaf pupil e, consequently, the construction of the knowledge. Although the resources facilitate to the process and the production of the knowledge of the pupil, salient that they discipline and control the behavior of the pupils - deaf or not -, when using itself of deriving tactics of the control society. |
id |
UFPB_33ecc93eb748af9692537ffdd3bb177a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4871 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.The Technologies of the Information and Communication and the construction of the knowledge for the deaf pupil.Tecnologias da Informação e ComunicaçãoEducação de surdosConstrução do conhecimentoTechnologies of the Information and CommunicationEducation of deaf peopleConstruction of the knowledgeCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis objective research to analyze the use of the Technologies of the Information and Communication TIC s - as mediating resources and/or facilitate in the education of deaf pupil e, concomitantly, in the construction of the discovery process, leaving of the practical apprehension of the daily one of a special room. In more specific level, it is intended: to point out the TIC s in the ballast of the control society, being verified as the technological speech directs it practical the educative pertaining to school; to argue the education of deaf people, pointing the methodologies used in the construction of the knowledge in special/inclusive rooms; to mediate practical daily of the pupils in the lessons being used the technology as methodology tool, to propitiate the construction of the knowledge and the access to the information. One works with the hypothesis that the TIC s is used of different resources multimedia - mediating/facilitate - that they propitiate the education of deaf pupil e, consequently, the construction of the knowledge. Although the resources facilitate to the process and the production of the knowledge of the pupil, salient that they discipline and control the behavior of the pupils - deaf or not -, when using itself of deriving tactics of the control society.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa objetiva analisar a utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação TIC s como recursos mediadores e/ou facilitadores na educação do aluno surdo e, concomitantemente, na construção do processo de conhecimento, partindo da apreensão da prática cotidiana de uma sala especial. Em nível mais específico, pretende-se: situar as TIC s no lastro da sociedade de controle, verificando como o discurso tecnológico direciona-se às práticas educativas escolares; discutir a educação de surdos, apontando as metodologias utilizadas na construção do conhecimento em salas especiais; mapear a prática cotidiana dos alunos nas aulas utilizando a tecnologia como ferramenta metodológica, para propiciar a construção do conhecimento e o acesso às informações. Trabalha-se com a hipótese que as TIC s utilizam-se de diferentes recursos multimídia mediadores/facilitadores que propiciam a educação do aluno surdo e, conseqüentemente, a construção do conhecimento. Embora os recursos facilitem o processo e a produção do conhecimento do aluno, salienta-se que eles disciplinam e controlam o comportamento dos educandos surdos ou não , ao utilizar-se de táticas oriundas da sociedade de controle.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBLima Júnior, Luiz Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/6612877269774581Klimsa, Severina Batista de Farias2015-05-07T15:09:44Z2018-07-20T23:55:12Z2010-03-262018-07-20T23:55:12Z2006-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfKLIMSA, Severina Batista de Farias. As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. 2006. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:38:14Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4871Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:38:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. The Technologies of the Information and Communication and the construction of the knowledge for the deaf pupil. |
title |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. |
spellingShingle |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. Klimsa, Severina Batista de Farias Tecnologias da Informação e Comunicação Educação de surdos Construção do conhecimento Technologies of the Information and Communication Education of deaf people Construction of the knowledge CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. |
title_full |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. |
title_fullStr |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. |
title_full_unstemmed |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. |
title_sort |
As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. |
author |
Klimsa, Severina Batista de Farias |
author_facet |
Klimsa, Severina Batista de Farias |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lima Júnior, Luiz Pereira de http://lattes.cnpq.br/6612877269774581 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Klimsa, Severina Batista de Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias da Informação e Comunicação Educação de surdos Construção do conhecimento Technologies of the Information and Communication Education of deaf people Construction of the knowledge CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Tecnologias da Informação e Comunicação Educação de surdos Construção do conhecimento Technologies of the Information and Communication Education of deaf people Construction of the knowledge CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This objective research to analyze the use of the Technologies of the Information and Communication TIC s - as mediating resources and/or facilitate in the education of deaf pupil e, concomitantly, in the construction of the discovery process, leaving of the practical apprehension of the daily one of a special room. In more specific level, it is intended: to point out the TIC s in the ballast of the control society, being verified as the technological speech directs it practical the educative pertaining to school; to argue the education of deaf people, pointing the methodologies used in the construction of the knowledge in special/inclusive rooms; to mediate practical daily of the pupils in the lessons being used the technology as methodology tool, to propitiate the construction of the knowledge and the access to the information. One works with the hypothesis that the TIC s is used of different resources multimedia - mediating/facilitate - that they propitiate the education of deaf pupil e, consequently, the construction of the knowledge. Although the resources facilitate to the process and the production of the knowledge of the pupil, salient that they discipline and control the behavior of the pupils - deaf or not -, when using itself of deriving tactics of the control society. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-30 2010-03-26 2015-05-07T15:09:44Z 2018-07-20T23:55:12Z 2018-07-20T23:55:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
KLIMSA, Severina Batista de Farias. As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. 2006. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871 |
identifier_str_mv |
KLIMSA, Severina Batista de Farias. As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. 2006. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842892245827584 |