As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klimsa, Severina Batista de Farias
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871
Resumo: This objective research to analyze the use of the Technologies of the Information and Communication TIC s - as mediating resources and/or facilitate in the education of deaf pupil e, concomitantly, in the construction of the discovery process, leaving of the practical apprehension of the daily one of a special room. In more specific level, it is intended: to point out the TIC s in the ballast of the control society, being verified as the technological speech directs it practical the educative pertaining to school; to argue the education of deaf people, pointing the methodologies used in the construction of the knowledge in special/inclusive rooms; to mediate practical daily of the pupils in the lessons being used the technology as methodology tool, to propitiate the construction of the knowledge and the access to the information. One works with the hypothesis that the TIC s is used of different resources multimedia - mediating/facilitate - that they propitiate the education of deaf pupil e, consequently, the construction of the knowledge. Although the resources facilitate to the process and the production of the knowledge of the pupil, salient that they discipline and control the behavior of the pupils - deaf or not -, when using itself of deriving tactics of the control society.
id UFPB_33ecc93eb748af9692537ffdd3bb177a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4871
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.The Technologies of the Information and Communication and the construction of the knowledge for the deaf pupil.Tecnologias da Informação e ComunicaçãoEducação de surdosConstrução do conhecimentoTechnologies of the Information and CommunicationEducation of deaf peopleConstruction of the knowledgeCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis objective research to analyze the use of the Technologies of the Information and Communication TIC s - as mediating resources and/or facilitate in the education of deaf pupil e, concomitantly, in the construction of the discovery process, leaving of the practical apprehension of the daily one of a special room. In more specific level, it is intended: to point out the TIC s in the ballast of the control society, being verified as the technological speech directs it practical the educative pertaining to school; to argue the education of deaf people, pointing the methodologies used in the construction of the knowledge in special/inclusive rooms; to mediate practical daily of the pupils in the lessons being used the technology as methodology tool, to propitiate the construction of the knowledge and the access to the information. One works with the hypothesis that the TIC s is used of different resources multimedia - mediating/facilitate - that they propitiate the education of deaf pupil e, consequently, the construction of the knowledge. Although the resources facilitate to the process and the production of the knowledge of the pupil, salient that they discipline and control the behavior of the pupils - deaf or not -, when using itself of deriving tactics of the control society.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa objetiva analisar a utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação TIC s como recursos mediadores e/ou facilitadores na educação do aluno surdo e, concomitantemente, na construção do processo de conhecimento, partindo da apreensão da prática cotidiana de uma sala especial. Em nível mais específico, pretende-se: situar as TIC s no lastro da sociedade de controle, verificando como o discurso tecnológico direciona-se às práticas educativas escolares; discutir a educação de surdos, apontando as metodologias utilizadas na construção do conhecimento em salas especiais; mapear a prática cotidiana dos alunos nas aulas utilizando a tecnologia como ferramenta metodológica, para propiciar a construção do conhecimento e o acesso às informações. Trabalha-se com a hipótese que as TIC s utilizam-se de diferentes recursos multimídia mediadores/facilitadores que propiciam a educação do aluno surdo e, conseqüentemente, a construção do conhecimento. Embora os recursos facilitem o processo e a produção do conhecimento do aluno, salienta-se que eles disciplinam e controlam o comportamento dos educandos surdos ou não , ao utilizar-se de táticas oriundas da sociedade de controle.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBLima Júnior, Luiz Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/6612877269774581Klimsa, Severina Batista de Farias2015-05-07T15:09:44Z2018-07-20T23:55:12Z2010-03-262018-07-20T23:55:12Z2006-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfKLIMSA, Severina Batista de Farias. As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. 2006. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2006.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:38:14Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4871Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:38:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
The Technologies of the Information and Communication and the construction of the knowledge for the deaf pupil.
title As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
spellingShingle As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
Klimsa, Severina Batista de Farias
Tecnologias da Informação e Comunicação
Educação de surdos
Construção do conhecimento
Technologies of the Information and Communication
Education of deaf people
Construction of the knowledge
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
title_full As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
title_fullStr As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
title_full_unstemmed As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
title_sort As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo.
author Klimsa, Severina Batista de Farias
author_facet Klimsa, Severina Batista de Farias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima Júnior, Luiz Pereira de
http://lattes.cnpq.br/6612877269774581
dc.contributor.author.fl_str_mv Klimsa, Severina Batista de Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias da Informação e Comunicação
Educação de surdos
Construção do conhecimento
Technologies of the Information and Communication
Education of deaf people
Construction of the knowledge
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Tecnologias da Informação e Comunicação
Educação de surdos
Construção do conhecimento
Technologies of the Information and Communication
Education of deaf people
Construction of the knowledge
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This objective research to analyze the use of the Technologies of the Information and Communication TIC s - as mediating resources and/or facilitate in the education of deaf pupil e, concomitantly, in the construction of the discovery process, leaving of the practical apprehension of the daily one of a special room. In more specific level, it is intended: to point out the TIC s in the ballast of the control society, being verified as the technological speech directs it practical the educative pertaining to school; to argue the education of deaf people, pointing the methodologies used in the construction of the knowledge in special/inclusive rooms; to mediate practical daily of the pupils in the lessons being used the technology as methodology tool, to propitiate the construction of the knowledge and the access to the information. One works with the hypothesis that the TIC s is used of different resources multimedia - mediating/facilitate - that they propitiate the education of deaf pupil e, consequently, the construction of the knowledge. Although the resources facilitate to the process and the production of the knowledge of the pupil, salient that they discipline and control the behavior of the pupils - deaf or not -, when using itself of deriving tactics of the control society.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-30
2010-03-26
2015-05-07T15:09:44Z
2018-07-20T23:55:12Z
2018-07-20T23:55:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv KLIMSA, Severina Batista de Farias. As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. 2006. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2006.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871
identifier_str_mv KLIMSA, Severina Batista de Farias. As Tecnologias da Informação e Comunicação e a construção do conhecimento pelo aluno surdo. 2006. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2006.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842892245827584