Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Anniely Laís Lima
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12992
Resumo: The present study is inserted in the debate about the events that arouse the anger in adolescents at school. In this sense, the research aims to analyze the stimuli that arouse anger in the view of the adolescents, and its impacts in the school. The research was carried out with students of the Municipal School David Trindade in the city of João Pessoa PB. In this study, anger (or ire) is understood as a protective emotion, and an act of self-defense of dignity, rights and integrity, which is triggered by a threat and can be expressed as irritation, fury or wrath. Associated with the emotion of hostility, anger produces aggressive attitudes. In this study, was registered the existence of processes of disqualification of the other as an expression of anger, highlighting disqualification practices such as gossip, nickname and name-calling, identified as verbal violence and instituting forms of power relations. This is a qualitative research with the Grounded Theory approach, conducted through semi-open questionnaires and a semi-structured interview with adolescents of the David Trindade Municipal School in Paraíba. In this dialogue, we present the contributions of authors like Rafael Bisquerra (2000), Enrique Abascal (2015), Giovanni Frazzetto (2014), Norbert Elias (2000), Mira y López (2012), Mariani (2014), García and Arellano (2006). The results of the research show the protective character of group relationships and the identification of the emotion of empathy as an inhibitory element of aggressive practices in school.
id UFPB_3890da02dd0089fa8519c3f38ea90280
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/12992
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolaresEducação emocionalEducação popularRaivaAdolescentesEmotional educationPopular educationAngerAdolescentsEducaçãoEducação - emoçãoEducação emocional - jovens e adolescentesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present study is inserted in the debate about the events that arouse the anger in adolescents at school. In this sense, the research aims to analyze the stimuli that arouse anger in the view of the adolescents, and its impacts in the school. The research was carried out with students of the Municipal School David Trindade in the city of João Pessoa PB. In this study, anger (or ire) is understood as a protective emotion, and an act of self-defense of dignity, rights and integrity, which is triggered by a threat and can be expressed as irritation, fury or wrath. Associated with the emotion of hostility, anger produces aggressive attitudes. In this study, was registered the existence of processes of disqualification of the other as an expression of anger, highlighting disqualification practices such as gossip, nickname and name-calling, identified as verbal violence and instituting forms of power relations. This is a qualitative research with the Grounded Theory approach, conducted through semi-open questionnaires and a semi-structured interview with adolescents of the David Trindade Municipal School in Paraíba. In this dialogue, we present the contributions of authors like Rafael Bisquerra (2000), Enrique Abascal (2015), Giovanni Frazzetto (2014), Norbert Elias (2000), Mira y López (2012), Mariani (2014), García and Arellano (2006). The results of the research show the protective character of group relationships and the identification of the emotion of empathy as an inhibitory element of aggressive practices in school.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente estudo está inserido no debate sobre os eventos que despertam a raiva nos adolescentes na escola. Neste sentido, a pesquisa objetiva analisar os estímulos que despertam a raiva, na visão dos adolescentes, e seus impactos na escola, realizada com alunos da Escola Municipal David Trindade do Município de João Pessoa-PB. Neste estudo a raiva (ou a ira) é entendida como uma emoção de caráter protetivo e um ato de autodefesa da dignidade, direitos e integridade, que se desencadeia mediante uma ameaça, podendo se expressar como irritação, fúria ou cólera. Associada à emoção da hostilidade, a raiva produz atitudes agressivas. Registrou-se nesse estudo a existência de processos de desqualificação do outro enquanto uma expressão da raiva, destacando-se práticas de desqualificação como a fofoca, o apelido e os xingamentos, identificados como violência verbal e formas instituintes de relações de poder. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com abordagem da Teoria Fundamentada – Grounded Theory, realizada através de questionários semiabertos e entrevista semiestruturada com adolescentes da Escola Municipal David Trindade-PB. Para este diálogo apresentamos as contribuições de autores como Rafael Bisquerra (2000), Enrique Abascal (2015), Giovanni Frazzetto (2014), Norbert Elias (2000), Mira y López (2012), com Mariani (2014), García e Arellano (2006). Os resultados da pesquisa acenam para o caráter protetivo das relações grupais e para a identificação da emoção da empatia como um elemento inibidor de práticas agressivas na escola.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBGonsalves, Elisa Pereirahttp://lattes.cnpq.br/5800314750536359Melo, Anniely Laís Lima2019-01-17T12:47:15Z2018-04-242019-01-17T12:47:15Z2018-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12992porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-01-17T12:47:15Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12992Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-01-17T12:47:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
title Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
spellingShingle Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
Melo, Anniely Laís Lima
Educação emocional
Educação popular
Raiva
Adolescentes
Emotional education
Popular education
Anger
Adolescents
Educação
Educação - emoção
Educação emocional - jovens e adolescentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
title_full Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
title_fullStr Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
title_full_unstemmed Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
title_sort Tenho raiva da escola: o olhar dos adolescentes sobre as relações escolares
author Melo, Anniely Laís Lima
author_facet Melo, Anniely Laís Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gonsalves, Elisa Pereira
http://lattes.cnpq.br/5800314750536359
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Anniely Laís Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Educação emocional
Educação popular
Raiva
Adolescentes
Emotional education
Popular education
Anger
Adolescents
Educação
Educação - emoção
Educação emocional - jovens e adolescentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação emocional
Educação popular
Raiva
Adolescentes
Emotional education
Popular education
Anger
Adolescents
Educação
Educação - emoção
Educação emocional - jovens e adolescentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study is inserted in the debate about the events that arouse the anger in adolescents at school. In this sense, the research aims to analyze the stimuli that arouse anger in the view of the adolescents, and its impacts in the school. The research was carried out with students of the Municipal School David Trindade in the city of João Pessoa PB. In this study, anger (or ire) is understood as a protective emotion, and an act of self-defense of dignity, rights and integrity, which is triggered by a threat and can be expressed as irritation, fury or wrath. Associated with the emotion of hostility, anger produces aggressive attitudes. In this study, was registered the existence of processes of disqualification of the other as an expression of anger, highlighting disqualification practices such as gossip, nickname and name-calling, identified as verbal violence and instituting forms of power relations. This is a qualitative research with the Grounded Theory approach, conducted through semi-open questionnaires and a semi-structured interview with adolescents of the David Trindade Municipal School in Paraíba. In this dialogue, we present the contributions of authors like Rafael Bisquerra (2000), Enrique Abascal (2015), Giovanni Frazzetto (2014), Norbert Elias (2000), Mira y López (2012), Mariani (2014), García and Arellano (2006). The results of the research show the protective character of group relationships and the identification of the emotion of empathy as an inhibitory element of aggressive practices in school.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-24
2018-03-29
2019-01-17T12:47:15Z
2019-01-17T12:47:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12992
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12992
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842941519462400