Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Izabel Cristina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20159
Resumo: This study has as object of research the Public Policy of Education of the Field, materialized through the course of Degree in Education of the Field - that is offered by the Federal University of Maranhão - UFMA Campus III of Bacabal. The objective is to analyze the risks and potentials that arose during the development of the pedagogical didactic actions of the same. At first, we tried to situate the context of research and Rural Education in the state to understand the movement that surrounds the object of study. It is a case study, with a qualitative approach, anchored in bibliographic sources that give theoretical basis to the study in question. Conversations and documentary analysis were used for data collection. The thematic axes emerged from the state of the art realized in the productions on the theme. The results of the research pointed to the materialization of the course, consolidated from the strengthening of actions, the collective movements of struggles, the holding of seminars, meetings and the published academic production that constitute potential for Rural Education and teacher training of the field in the state.
id UFPB_3acbee8ecbe695fd8c7ab612baa434ea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/20159
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMAPolítica públicaEducação do campoLicenciatura em educação do campoPublic policyRural educationDegree in rural educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study has as object of research the Public Policy of Education of the Field, materialized through the course of Degree in Education of the Field - that is offered by the Federal University of Maranhão - UFMA Campus III of Bacabal. The objective is to analyze the risks and potentials that arose during the development of the pedagogical didactic actions of the same. At first, we tried to situate the context of research and Rural Education in the state to understand the movement that surrounds the object of study. It is a case study, with a qualitative approach, anchored in bibliographic sources that give theoretical basis to the study in question. Conversations and documentary analysis were used for data collection. The thematic axes emerged from the state of the art realized in the productions on the theme. The results of the research pointed to the materialization of the course, consolidated from the strengthening of actions, the collective movements of struggles, the holding of seminars, meetings and the published academic production that constitute potential for Rural Education and teacher training of the field in the state.NenhumaEste estudo tem como objeto de pesquisa a Política Pública de Educação do Campo, materializada através do curso de Licenciatura em Educação do Campo, ofertado pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Campus III de Bacabal. O objetivo é analisar os riscos e as potencialidades que surgiram no decorrer do desenvolvimento das ações didáticas pedagógicas dele. No primeiro momento, procurou-se situar o contexto da pesquisa e a Educação do Campo no estado, para compreender o movimento que circunda o objeto de estudo. Trata-se de um estudo de caso, com abordagem qualitativa, ancorado em fontes bibliográficas que dão base teórica ao estudo em questão. Utilizou-se da roda de conversas e análise documental para a coleta de dados. Os eixos temáticos emergiram do estado da arte realizado nas produções sobre a temática. Os resultados da pesquisa apontaram para a materialização do curso, consolidada a partir do fortalecimento das ações, dos movimentos coletivos de lutas, realização de seminários, encontros e da produção acadêmica publicada, que se constituem em potencialidades para a Educação do Campo e para a formação do professor do campo no estado.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBAraujo, Edineide Jezine Mesquitahttp://lattes.cnpq.br/1294753264777570Martins, Izabel Cristina2021-06-01T20:05:07Z2021-01-312021-06-01T20:05:07Z2020-01-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20159porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-06-09T13:44:08Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/20159Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-06-09T13:44:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
title Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
spellingShingle Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
Martins, Izabel Cristina
Política pública
Educação do campo
Licenciatura em educação do campo
Public policy
Rural education
Degree in rural education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
title_full Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
title_fullStr Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
title_full_unstemmed Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
title_sort Política pública de educação do campo: análise no movimento da licenciatura em educação do campo na UFMA
author Martins, Izabel Cristina
author_facet Martins, Izabel Cristina
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Araujo, Edineide Jezine Mesquita
http://lattes.cnpq.br/1294753264777570
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Izabel Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Política pública
Educação do campo
Licenciatura em educação do campo
Public policy
Rural education
Degree in rural education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Política pública
Educação do campo
Licenciatura em educação do campo
Public policy
Rural education
Degree in rural education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study has as object of research the Public Policy of Education of the Field, materialized through the course of Degree in Education of the Field - that is offered by the Federal University of Maranhão - UFMA Campus III of Bacabal. The objective is to analyze the risks and potentials that arose during the development of the pedagogical didactic actions of the same. At first, we tried to situate the context of research and Rural Education in the state to understand the movement that surrounds the object of study. It is a case study, with a qualitative approach, anchored in bibliographic sources that give theoretical basis to the study in question. Conversations and documentary analysis were used for data collection. The thematic axes emerged from the state of the art realized in the productions on the theme. The results of the research pointed to the materialization of the course, consolidated from the strengthening of actions, the collective movements of struggles, the holding of seminars, meetings and the published academic production that constitute potential for Rural Education and teacher training of the field in the state.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-31
2021-06-01T20:05:07Z
2021-01-31
2021-06-01T20:05:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20159
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv embargoedAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842974976376832