A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4936 |
Resumo: | The present work has as its objective, analyze the interactivity between the course participants, teacher, content, platform, specifically the use of the synchronous and asynchronous interactive tools in the process of teach-learning of the Virtual Environment of Learning AVA (Moodle), in the 1st Course of Specialization in School Management of the Program of Pos-graduation in Education of the UFPB. As a contribution and theoretical base adopted for the accomplishment of this study, were considered the social representations of Serge Moscovici and the positioning and concepts about the interaction and interactivity of several authors that argue this theme on the virtual environment of learning. It was used as a instrument to collect data, the participant comment, the virtual semistructured interview and the questionnaire of research, all of this material send through the virtual tools (e-mail, forum, message box), to learn the social representation of the course participants about the interactivity lived in the course. Finishing, each time must qualify more the interactivity between all the actors of distance education, so that it gets better results in the process of teach and learn virtually. |
id |
UFPB_3b0edbf63c7505665bec60c0da7a1659 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/4936 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da ParaíbaRepresentações sociaisInteratividadeAmbientes virtuaisMoodleSocial representationInteractivityVirtual environmentsMoodleCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work has as its objective, analyze the interactivity between the course participants, teacher, content, platform, specifically the use of the synchronous and asynchronous interactive tools in the process of teach-learning of the Virtual Environment of Learning AVA (Moodle), in the 1st Course of Specialization in School Management of the Program of Pos-graduation in Education of the UFPB. As a contribution and theoretical base adopted for the accomplishment of this study, were considered the social representations of Serge Moscovici and the positioning and concepts about the interaction and interactivity of several authors that argue this theme on the virtual environment of learning. It was used as a instrument to collect data, the participant comment, the virtual semistructured interview and the questionnaire of research, all of this material send through the virtual tools (e-mail, forum, message box), to learn the social representation of the course participants about the interactivity lived in the course. Finishing, each time must qualify more the interactivity between all the actors of distance education, so that it gets better results in the process of teach and learn virtually.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO presente trabalho tem como objetivo analisar a interatividade entre cursista, professor, conteúdo, plataforma, especificamente o uso das ferramentas interativas síncronas e assíncronas no processo ensino-aprendizagem do Ambiente Virtual de Aprendizagem AVA (Moodle), no 1° Curso de Especia lização em Gestão Escolar do Programa de Pós-graduação em Educação da UFPB. Como aporte e base teórica adotada para a realização deste estudo, foram consideradas as representações sociais de Serge Moscovici e os posicionamentos e conceitos sobre interação e interatividade de vários autores que discutem esse tema no ambiente virtual de aprendizagem. Utilizou-se como instrumento de coleta de dados a observação participante, a entrevista virtual semiestruturada e questionário de pesquisa, todo esse material encaminhado através das ferramentas virtuais (e-mail, fórum, caixa de mensagens), para apreender as representações sociais dos cursistas sobre a interatividade vivenciada no curso. Finalizando, deve-se qualificar cada vez mais a interatividade entre todos os atores do ensino à distância, para que se obtenha melhores resultados nos processos de ensinar e aprender virtualmente.Universidade Federal da ParaíbaBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBAragão, Wilson Honoratohttp://lattes.cnpq.br/4673228883610996Sousa, Elizenda Sobreira Carvalho de2015-05-07T15:10:03Z2018-07-20T23:57:48Z2011-02-032018-07-20T23:57:48Z2010-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUSA, Elizenda Sobreira Carvalho de. A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba. 2010. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4936porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:48:30Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4936Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:48:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
title |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
spellingShingle |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba Sousa, Elizenda Sobreira Carvalho de Representações sociais Interatividade Ambientes virtuais Moodle Social representation Interactivity Virtual environments Moodle CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
title_full |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
title_fullStr |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
title_full_unstemmed |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
title_sort |
A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba |
author |
Sousa, Elizenda Sobreira Carvalho de |
author_facet |
Sousa, Elizenda Sobreira Carvalho de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Aragão, Wilson Honorato http://lattes.cnpq.br/4673228883610996 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Elizenda Sobreira Carvalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representações sociais Interatividade Ambientes virtuais Moodle Social representation Interactivity Virtual environments Moodle CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Representações sociais Interatividade Ambientes virtuais Moodle Social representation Interactivity Virtual environments Moodle CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work has as its objective, analyze the interactivity between the course participants, teacher, content, platform, specifically the use of the synchronous and asynchronous interactive tools in the process of teach-learning of the Virtual Environment of Learning AVA (Moodle), in the 1st Course of Specialization in School Management of the Program of Pos-graduation in Education of the UFPB. As a contribution and theoretical base adopted for the accomplishment of this study, were considered the social representations of Serge Moscovici and the positioning and concepts about the interaction and interactivity of several authors that argue this theme on the virtual environment of learning. It was used as a instrument to collect data, the participant comment, the virtual semistructured interview and the questionnaire of research, all of this material send through the virtual tools (e-mail, forum, message box), to learn the social representation of the course participants about the interactivity lived in the course. Finishing, each time must qualify more the interactivity between all the actors of distance education, so that it gets better results in the process of teach and learn virtually. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-02 2011-02-03 2015-05-07T15:10:03Z 2018-07-20T23:57:48Z 2018-07-20T23:57:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA, Elizenda Sobreira Carvalho de. A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba. 2010. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4936 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Elizenda Sobreira Carvalho de. A interatividade no ambiente virtual de aprendizagem MOODLE: a escola de gestores de educação básica da Paraíba. 2010. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842896363585536 |