Oriente ocidente através: a melofanologopaica poesia de Paulo Leminski
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6319 |
Resumo: | This work proposes a reading of Paulo Leminski´s poetry departing form the idea of capricho e relaxo and articulating semiotic consciousness and lirism., humour and meta-language. The analysis is made based on the melopoeia, phanopoeia, and logopoeia, categories developed by Ezra Pound, the entrangement (ostranenie) concept (Victor Chklovski) and the sound identity concept (Roman Jacobson). The context in which the poems are inserted is the new rising of the verse after the explicit dialogue between Leminski s poetry and the Concrete Poetry Movement in Brazil. In that sense, Leminski s diction, rooted on what we call condensation craftsmanship , it conciliates formal strictness and unruliness, the consciousness of the materiality of signs and colloquial language. Key words: meta-language, semiotic consciousness, colloquial language. |
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Oriente ocidente através: a melofanologopaica poesia de Paulo LeminskiMetalinguagemConsciência semióticaLinguagem coloquialMeta-languageSemiotic consciousnessColloquial languageLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis work proposes a reading of Paulo Leminski´s poetry departing form the idea of capricho e relaxo and articulating semiotic consciousness and lirism., humour and meta-language. The analysis is made based on the melopoeia, phanopoeia, and logopoeia, categories developed by Ezra Pound, the entrangement (ostranenie) concept (Victor Chklovski) and the sound identity concept (Roman Jacobson). The context in which the poems are inserted is the new rising of the verse after the explicit dialogue between Leminski s poetry and the Concrete Poetry Movement in Brazil. In that sense, Leminski s diction, rooted on what we call condensation craftsmanship , it conciliates formal strictness and unruliness, the consciousness of the materiality of signs and colloquial language. Key words: meta-language, semiotic consciousness, colloquial language.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação faz uma leitura da poesia de Paulo Leminski a partir da idéia de capricho e relaxo , articulando consciência semiótica e lirismo, humor e metalinguagem. A análise é realizada apoiando-se nas categorias de melopéia, fanopéia e logopéia desenvolvidas por Ezra Pound, além dos conceitos de estranhamento (Vítor Chklóvski) e identidade sonora (Roman Jakobson). O contexto em que se insere os poemas é o da retomada do verso após o diálogo mais explícito da produção leminskiana com a Poesia Concreta. Neste sentido, a dicção de Leminski, radicada em artesanato de condensação, concilia rigor formal e desregramento, consciência da materialidade dos signos e linguagem coloquial.Universidade Federal da ParaíbaBRLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBRibeiro Neto, Amadorhttp://lattes.cnpq.br/9410182642792577Marcolino, Francisco Fábio Vieira2015-05-14T12:40:08Z2018-07-21T00:16:46Z2009-09-212018-07-21T00:16:46Z2007-05-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMARCOLINO, Francisco Fábio Vieira. Oriente ocidente através: a melofanologopaica poesia de Paulo Leminski. 2007. 93 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2007.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6319porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:30:58Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6319Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:30:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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