Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Júnior, Gilberto Romeiro de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759
Resumo: This thesis has as its research object the technical courses of the Federal Institute of Pernambuco (IFPE) - Recife Campus. This study analyzes the relationships between formative experiences and professional expectations of students from integrated and subsequent technical courses. It was observed that IFPE has become an important locus of study to understand the structure of Professional Technical Education (EFA) in Brazil and, in particular, the impasses involving the education-work dichotomy. Moreover, among the main results, there is a duality in terms of teaching that has contributed to the fragmentation of education, and has undermined the goals of the EFA public policy. Changes in the Brazilian labor market have impacted both the dimensions of students' formative experiences and their expectations after completing technical courses. With this, the students at the IFPE-Campus Recife have been going through moments of uncertainty and changes in relation to their personal and/or professional expectations. In methodological terms, a combination of bibliographic and document research, as well as semi-structured interviews with students, coordinators, and area managers were used.
id UFPB_3ff120bff1e8b027a61d26c44a7b1841
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/20759
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus RecifeEducaçãoExpectativasExperiênciasFormação Profissional TécnicaIFPE-Campus RecifeTrabalhoEducationExpectationsExperiencesTechnical Professional FormationIFPE-Campus RecifeWorkCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis thesis has as its research object the technical courses of the Federal Institute of Pernambuco (IFPE) - Recife Campus. This study analyzes the relationships between formative experiences and professional expectations of students from integrated and subsequent technical courses. It was observed that IFPE has become an important locus of study to understand the structure of Professional Technical Education (EFA) in Brazil and, in particular, the impasses involving the education-work dichotomy. Moreover, among the main results, there is a duality in terms of teaching that has contributed to the fragmentation of education, and has undermined the goals of the EFA public policy. Changes in the Brazilian labor market have impacted both the dimensions of students' formative experiences and their expectations after completing technical courses. With this, the students at the IFPE-Campus Recife have been going through moments of uncertainty and changes in relation to their personal and/or professional expectations. In methodological terms, a combination of bibliographic and document research, as well as semi-structured interviews with students, coordinators, and area managers were used.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação tem como objeto de pesquisa os cursos técnicos do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) – Campus Recife. Nesse estudo analisam-se as relações entre experiências formativas e expectativas profissionais dos estudantes dos cursos técnicos integrado e subsequente. Observou-se que o IFPE tem se constituído num importante lócus de estudo para compreender a estrutura da Educação Profissional Técnica (EPT) no Brasil e, em especial, os impasses envolvendo o binômio educação-trabalho. Além disso, entre os principais resultados, observa-se a existência de uma dualidade em termos de ensino que tem contribuído para fragmentação da educação, e colocado em evidência os objetivos da política pública de EPT. As mudanças no mercado de trabalho brasileiro têm impactado tanto as dimensões das experiências formativas dos estudantes quanto as suas expectativas após a conclusão dos cursos técnicos. Com isso, os estudantes do IFPE-Campus Recife têm atravessado momentos de incertezas e de mudanças em relação às suas expectativas pessoais e/ou profissionais. Em termos metodológicos, utilizaram-se pesquisa bibliográfica e documental acerca da temática proposta e entrevistas semiestruturadas junto aos estudantes, coordenadores e gestor de área.Universidade Federal da ParaíbaBrasilSociologiaPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFPBRombaldi, Mauríciohttp://lattes.cnpq.br/6381845842896121Souza Júnior, Gilberto Romeiro de2021-08-16T17:55:58Z2021-04-052021-08-16T17:55:58Z2021-03-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-10T10:44:42Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/20759Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-10T10:44:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
title Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
spellingShingle Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
Souza Júnior, Gilberto Romeiro de
Educação
Expectativas
Experiências
Formação Profissional Técnica
IFPE-Campus Recife
Trabalho
Education
Expectations
Experiences
Technical Professional Formation
IFPE-Campus Recife
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
title_full Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
title_fullStr Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
title_full_unstemmed Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
title_sort Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
author Souza Júnior, Gilberto Romeiro de
author_facet Souza Júnior, Gilberto Romeiro de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rombaldi, Maurício
http://lattes.cnpq.br/6381845842896121
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Júnior, Gilberto Romeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Expectativas
Experiências
Formação Profissional Técnica
IFPE-Campus Recife
Trabalho
Education
Expectations
Experiences
Technical Professional Formation
IFPE-Campus Recife
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
topic Educação
Expectativas
Experiências
Formação Profissional Técnica
IFPE-Campus Recife
Trabalho
Education
Expectations
Experiences
Technical Professional Formation
IFPE-Campus Recife
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description This thesis has as its research object the technical courses of the Federal Institute of Pernambuco (IFPE) - Recife Campus. This study analyzes the relationships between formative experiences and professional expectations of students from integrated and subsequent technical courses. It was observed that IFPE has become an important locus of study to understand the structure of Professional Technical Education (EFA) in Brazil and, in particular, the impasses involving the education-work dichotomy. Moreover, among the main results, there is a duality in terms of teaching that has contributed to the fragmentation of education, and has undermined the goals of the EFA public policy. Changes in the Brazilian labor market have impacted both the dimensions of students' formative experiences and their expectations after completing technical courses. With this, the students at the IFPE-Campus Recife have been going through moments of uncertainty and changes in relation to their personal and/or professional expectations. In methodological terms, a combination of bibliographic and document research, as well as semi-structured interviews with students, coordinators, and area managers were used.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-16T17:55:58Z
2021-04-05
2021-08-16T17:55:58Z
2021-03-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Sociologia
Programa de Pós-Graduação em Sociologia
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Sociologia
Programa de Pós-Graduação em Sociologia
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842979185360896