Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759 |
Resumo: | This thesis has as its research object the technical courses of the Federal Institute of Pernambuco (IFPE) - Recife Campus. This study analyzes the relationships between formative experiences and professional expectations of students from integrated and subsequent technical courses. It was observed that IFPE has become an important locus of study to understand the structure of Professional Technical Education (EFA) in Brazil and, in particular, the impasses involving the education-work dichotomy. Moreover, among the main results, there is a duality in terms of teaching that has contributed to the fragmentation of education, and has undermined the goals of the EFA public policy. Changes in the Brazilian labor market have impacted both the dimensions of students' formative experiences and their expectations after completing technical courses. With this, the students at the IFPE-Campus Recife have been going through moments of uncertainty and changes in relation to their personal and/or professional expectations. In methodological terms, a combination of bibliographic and document research, as well as semi-structured interviews with students, coordinators, and area managers were used. |
id |
UFPB_3ff120bff1e8b027a61d26c44a7b1841 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/20759 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus RecifeEducaçãoExpectativasExperiênciasFormação Profissional TécnicaIFPE-Campus RecifeTrabalhoEducationExpectationsExperiencesTechnical Professional FormationIFPE-Campus RecifeWorkCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAThis thesis has as its research object the technical courses of the Federal Institute of Pernambuco (IFPE) - Recife Campus. This study analyzes the relationships between formative experiences and professional expectations of students from integrated and subsequent technical courses. It was observed that IFPE has become an important locus of study to understand the structure of Professional Technical Education (EFA) in Brazil and, in particular, the impasses involving the education-work dichotomy. Moreover, among the main results, there is a duality in terms of teaching that has contributed to the fragmentation of education, and has undermined the goals of the EFA public policy. Changes in the Brazilian labor market have impacted both the dimensions of students' formative experiences and their expectations after completing technical courses. With this, the students at the IFPE-Campus Recife have been going through moments of uncertainty and changes in relation to their personal and/or professional expectations. In methodological terms, a combination of bibliographic and document research, as well as semi-structured interviews with students, coordinators, and area managers were used.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação tem como objeto de pesquisa os cursos técnicos do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) – Campus Recife. Nesse estudo analisam-se as relações entre experiências formativas e expectativas profissionais dos estudantes dos cursos técnicos integrado e subsequente. Observou-se que o IFPE tem se constituído num importante lócus de estudo para compreender a estrutura da Educação Profissional Técnica (EPT) no Brasil e, em especial, os impasses envolvendo o binômio educação-trabalho. Além disso, entre os principais resultados, observa-se a existência de uma dualidade em termos de ensino que tem contribuído para fragmentação da educação, e colocado em evidência os objetivos da política pública de EPT. As mudanças no mercado de trabalho brasileiro têm impactado tanto as dimensões das experiências formativas dos estudantes quanto as suas expectativas após a conclusão dos cursos técnicos. Com isso, os estudantes do IFPE-Campus Recife têm atravessado momentos de incertezas e de mudanças em relação às suas expectativas pessoais e/ou profissionais. Em termos metodológicos, utilizaram-se pesquisa bibliográfica e documental acerca da temática proposta e entrevistas semiestruturadas junto aos estudantes, coordenadores e gestor de área.Universidade Federal da ParaíbaBrasilSociologiaPrograma de Pós-Graduação em SociologiaUFPBRombaldi, Mauríciohttp://lattes.cnpq.br/6381845842896121Souza Júnior, Gilberto Romeiro de2021-08-16T17:55:58Z2021-04-052021-08-16T17:55:58Z2021-03-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-08-10T10:44:42Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/20759Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-08-10T10:44:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
title |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
spellingShingle |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife Souza Júnior, Gilberto Romeiro de Educação Expectativas Experiências Formação Profissional Técnica IFPE-Campus Recife Trabalho Education Expectations Experiences Technical Professional Formation IFPE-Campus Recife Work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
title_full |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
title_fullStr |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
title_full_unstemmed |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
title_sort |
Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o Instituto Federal de Pernambuco – Campus Recife |
author |
Souza Júnior, Gilberto Romeiro de |
author_facet |
Souza Júnior, Gilberto Romeiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rombaldi, Maurício http://lattes.cnpq.br/6381845842896121 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Júnior, Gilberto Romeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Expectativas Experiências Formação Profissional Técnica IFPE-Campus Recife Trabalho Education Expectations Experiences Technical Professional Formation IFPE-Campus Recife Work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
topic |
Educação Expectativas Experiências Formação Profissional Técnica IFPE-Campus Recife Trabalho Education Expectations Experiences Technical Professional Formation IFPE-Campus Recife Work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
This thesis has as its research object the technical courses of the Federal Institute of Pernambuco (IFPE) - Recife Campus. This study analyzes the relationships between formative experiences and professional expectations of students from integrated and subsequent technical courses. It was observed that IFPE has become an important locus of study to understand the structure of Professional Technical Education (EFA) in Brazil and, in particular, the impasses involving the education-work dichotomy. Moreover, among the main results, there is a duality in terms of teaching that has contributed to the fragmentation of education, and has undermined the goals of the EFA public policy. Changes in the Brazilian labor market have impacted both the dimensions of students' formative experiences and their expectations after completing technical courses. With this, the students at the IFPE-Campus Recife have been going through moments of uncertainty and changes in relation to their personal and/or professional expectations. In methodological terms, a combination of bibliographic and document research, as well as semi-structured interviews with students, coordinators, and area managers were used. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-16T17:55:58Z 2021-04-05 2021-08-16T17:55:58Z 2021-03-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/20759 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Sociologia Programa de Pós-Graduação em Sociologia UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Sociologia Programa de Pós-Graduação em Sociologia UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801842979185360896 |