Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Wagner Leite
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13139
Resumo: The main objective of this study is to analyze the information contained in the course evaluation reports, made available to the academic community and to the society, on the website of the Evaluation Committee (CPA) of the Federal University of Paraíba (UFPB). National System for the Evaluation of Higher Education (SINAES), in order to assist the CPA/UFPB in the orientations given to the coordination of courses in the procedures related to the evaluation of undergraduate courses and, in particular, to the on-site visits of the commissions of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). In this sequence, elements were identified to support the organization of course coordination in the conduct of reconnaissance and renewal visits for the recognition of courses. Thus, the data collection was performed through an exploratory research through the bibliographical and documentary survey. For that, the technique used to treat the data collected was the SWOT analysis (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). As a result, it was noticed that the Political-Pedagogical Projects of the Courses (PPCs) should be revised and updated in order to comply with the current legislation, in particular the guidelines established by the National Commission for the Evaluation of Higher Education (CONAES) and INEP/MEC. We also noted the importance of making improvements regarding aspects related to library, accessibility and other physical facilities, since such indicators were notoriously poorly evaluated in on-site visits.
id UFPB_4e253308745924a75716ac2633c8ae67
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/13139
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da ParaíbaAvaliaçãoCursosSINAESUFPBCPAEvaluationCoursesSINAESUFPBCPACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe main objective of this study is to analyze the information contained in the course evaluation reports, made available to the academic community and to the society, on the website of the Evaluation Committee (CPA) of the Federal University of Paraíba (UFPB). National System for the Evaluation of Higher Education (SINAES), in order to assist the CPA/UFPB in the orientations given to the coordination of courses in the procedures related to the evaluation of undergraduate courses and, in particular, to the on-site visits of the commissions of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). In this sequence, elements were identified to support the organization of course coordination in the conduct of reconnaissance and renewal visits for the recognition of courses. Thus, the data collection was performed through an exploratory research through the bibliographical and documentary survey. For that, the technique used to treat the data collected was the SWOT analysis (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). As a result, it was noticed that the Political-Pedagogical Projects of the Courses (PPCs) should be revised and updated in order to comply with the current legislation, in particular the guidelines established by the National Commission for the Evaluation of Higher Education (CONAES) and INEP/MEC. We also noted the importance of making improvements regarding aspects related to library, accessibility and other physical facilities, since such indicators were notoriously poorly evaluated in on-site visits.NenhumaO presente estudo tem como objetivo principal o de analisar as informações contidas nos relatórios de avaliação de cursos, disponibilizados à comunidade acadêmica e à sociedade, no site da Comissão Própria de Avaliação (CPA) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), a partir do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), a fim de auxiliar a CPA/UFPB nas orientações dadas às coordenações de cursos nos procedimentos relativos à avaliação de cursos de graduação e, notadamente, no que se refere às visitas in loco das comissões do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Nesse seguimento, foram identificados elementos para subsidiar a organização das coordenações de cursos na realização das visitas de reconhecimento e renovação do reconhecimento de cursos. Assim, a coleta de dados foi realizada mediante pesquisa exploratória através do levantamento bibliográfico e documental. Para tanto, a técnica utilizada para o tratamento dos dados coletados foi a análise de SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). Como resultados, percebeu-se a necessidade de que os Projetos Político-Pedagógicos dos Cursos (PPCs) sejam revistos e atualizados, a fim de atenderem ao que dispõe a legislação vigente, notadamente às diretrizes estabelecidas pela Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior (CONAES) e INEP/MEC. Constatamos ainda a importância de serem realizadas melhorias quanto aos aspectos relativos à biblioteca, acessibilidade e demais instalações físicas, uma vez que tais indicadores foram notoriamente mal avaliados nas visitas in loco realizadas.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBGuerra, Maria das Graças Gonçalves Vieirahttp://lattes.cnpq.br/7195833831322050Ribeiro, Wagner Leite2019-01-29T21:30:40Z2019-01-292019-01-29T21:30:40Z2018-08-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13139porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2019-01-29T21:30:40Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/13139Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2019-01-29T21:30:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
title Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
spellingShingle Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
Ribeiro, Wagner Leite
Avaliação
Cursos
SINAES
UFPB
CPA
Evaluation
Courses
SINAES
UFPB
CPA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
title_full Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
title_fullStr Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
title_full_unstemmed Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
title_sort Avaliação de Cursos a partir do Sinaes: uma contribuição à Comissão Própria de Avaliação da Universidade Federal da Paraíba
author Ribeiro, Wagner Leite
author_facet Ribeiro, Wagner Leite
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
http://lattes.cnpq.br/7195833831322050
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Wagner Leite
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Cursos
SINAES
UFPB
CPA
Evaluation
Courses
SINAES
UFPB
CPA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Avaliação
Cursos
SINAES
UFPB
CPA
Evaluation
Courses
SINAES
UFPB
CPA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The main objective of this study is to analyze the information contained in the course evaluation reports, made available to the academic community and to the society, on the website of the Evaluation Committee (CPA) of the Federal University of Paraíba (UFPB). National System for the Evaluation of Higher Education (SINAES), in order to assist the CPA/UFPB in the orientations given to the coordination of courses in the procedures related to the evaluation of undergraduate courses and, in particular, to the on-site visits of the commissions of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). In this sequence, elements were identified to support the organization of course coordination in the conduct of reconnaissance and renewal visits for the recognition of courses. Thus, the data collection was performed through an exploratory research through the bibliographical and documentary survey. For that, the technique used to treat the data collected was the SWOT analysis (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). As a result, it was noticed that the Political-Pedagogical Projects of the Courses (PPCs) should be revised and updated in order to comply with the current legislation, in particular the guidelines established by the National Commission for the Evaluation of Higher Education (CONAES) and INEP/MEC. We also noted the importance of making improvements regarding aspects related to library, accessibility and other physical facilities, since such indicators were notoriously poorly evaluated in on-site visits.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-08
2019-01-29T21:30:40Z
2019-01-29
2019-01-29T21:30:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13139
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842942916165632