O Brasil mágico de Bernardo Élis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Thiago Fernandes Soares
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9298
Resumo: The present work, The magical Brazil of Bernardo Élis, intents to study the representation of the magical in the short stories from the introductor of the modernism in Goiás state, in Brazil, through the theory of magical realism, term created, by the critic and art historiographer Franz Roth, in 1925. In this purpose, we have chosen for our analyses the short stories “André Louco” and “Pai Norato” from the book Ermos e Gerais (1944); “Uma certa porta”, from Caminhos e descaminhos (1965) and “Joãoboi” from Apenas um violão, published by Élis in 1984. In this sense, we searched to trace the origins of this discursivity theorical-critic, its particularities, its applicability and / or inapplicability to bernardians texts which represents, artistically, the sertão (hinterland) world from Goiás, through the observation of its physical aspects and, mainly, of the sertanejos` psychological and social environment. In this sense, we use, methodologically, Antonio Candido`s dialectical premises about the relationship between the literary discourse and the society.
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spelling O Brasil mágico de Bernardo ÉlisLiteraturaNarrativa curtaRealismo mágicoSertãoLiteratureShort StoryMagical realismHinterland (Sertão)LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe present work, The magical Brazil of Bernardo Élis, intents to study the representation of the magical in the short stories from the introductor of the modernism in Goiás state, in Brazil, through the theory of magical realism, term created, by the critic and art historiographer Franz Roth, in 1925. In this purpose, we have chosen for our analyses the short stories “André Louco” and “Pai Norato” from the book Ermos e Gerais (1944); “Uma certa porta”, from Caminhos e descaminhos (1965) and “Joãoboi” from Apenas um violão, published by Élis in 1984. In this sense, we searched to trace the origins of this discursivity theorical-critic, its particularities, its applicability and / or inapplicability to bernardians texts which represents, artistically, the sertão (hinterland) world from Goiás, through the observation of its physical aspects and, mainly, of the sertanejos` psychological and social environment. In this sense, we use, methodologically, Antonio Candido`s dialectical premises about the relationship between the literary discourse and the society.O presente trabalho, O Brasil mágico de Bernardo Élis, tem como finalidade o estudo das representações do mágico nos contos do introdutor do modernismo em Goiás, através da perspectiva teórica do realismo mágico, termo cunhado, inicialmente, pelo historiador e crítico de arte Franz Roth, em 1925. Para tanto, escolhemos para a nossa análise as narrativas curtas “André Louco” e “Pai Norato” que compõem a obra Ermos e Gerais (1944); “Uma certa porta”, de Caminhos e descaminhos (1965) e “Joãoboi” da coletânea, Apenas um violão, publicado por Élis em 1984. Neste sentido, buscamos rastrear as origens dessa discursividade teórico-crítica, suas particularidades, suas adequações e /ou inadequações aos textos bernardianos que representam, artisticamente, o mundo sertanejo de Goiás, através da observação de seus aspectos físicos e, notadamente, da ambiência social e psicológica do sertanejo. Para tal fim, nos utilizamos, metodologicamente, dos pressupostos dialéticos de Antonio Candido acerca da relação entre o discurso literário e a sociedade.Universidade Federal da ParaíbaBrasilLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBMendonça, Wilma Martins dehttp://lattes.cnpq.br/5739406363631781Ribeiro, Thiago Fernandes Soares2017-08-22T16:25:12Z2018-07-21T00:17:36Z2018-07-21T00:17:36Z2016-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfRIBEIRO, Thiago Fernandes Soares. Brasil mágico de Bernardo Élis. 2016. 195 f. Tese (Doutorado em Letras)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9298porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:02:05Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9298Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:02:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
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